• دوشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401121511420
  • خبرنگار : 71594

وحیدی: جهاد دانشگاهی ورود خوبی به موضوع جوانی جمعیت داشته است

وحیدی: جهاد دانشگاهی ورود خوبی به موضوع جوانی جمعیت داشته است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود خوب جهاد دانشگاهی به موضوع جوانی جمعیت و حوزه ناباروری بر نقش ویژه این نهاد در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان تاکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی این قابلیت را ایجاد کرده است که فناوری را در حوزه های علمی تبدیل به یک فرصت کند.

به گزارش ایسنا محمد وحیدی امروز (دوشنبه - ۱۵اسفندماه) در جریان بازدید از نمایشگاه «گزیده ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی» اظهار کرد: می توان گفت با توجه به پیام مقام معظم رهبری در یکی دو سال گذشته مردم ایران با واژه دانش بنیان بیشترآشنا شدند و مجلس نیز سال گذشته قانون جهش تولید دانش بنیان را مطرح کرد که طی این فرایند اگر در عرصه دانش پله های ترقی را در کشور طی کرده ایم و این اتفاق بزرگ در قالب بومی سازی و تبدیل به یک فناوری کشف شده این موفقیت در چهل سال گذشته در جهاد دانشگاهی رخ داده است.

وی در ادامه گفت: جهاد دانشگاهی منبعی است که در درون خود با مجموعه اجزایی که در سطح کشور داشته و با هوشمندی که امام (ره) به عنوان یک نگاه الگوی پیشرفت در آن زمان طراحی کردند شکل گرفته و خوشبختانه مبتنی بر یک حرکت انقلابی و جهادی و مبتنی بر یک نگاه دانش بنیان در سطح کشور است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: از افتخارات جهاد دانشگاهی است که در نمایشگاه‌ های مختلف هر فرصتی که پیش آمده و مقام معظم رهبری نیز از این حوزه بازدید داشته است، این نهاد بر روی نکات پیشرفت از زمان دفاع مقدس در حوزه جنگ گرفته تا صنایع پیچیده و های تک متمرکز شده است.

وحیدی با اشاره به اینکه از دیگر افتخارات جهاد دانشگاهی این است که معمولا به عرصه هایی وارد شده است که یا کسی به آن ورود نکرده یا اگر هم ورود کرده تبدیل به فناوری نشده است، تاکید کرد: جهاد دانشگاهی این قابلیت را ایجاد کرده است که فناوری را در حوزه های علمی تبدیل به یک فرصت کند.

 وی ضمن اشاره به ارتباط خوب جهاد دانشگاهی در بخش دانشگاه و با فارغ التحصیلان سایر مراکز اظهار کرد: جذب نیروها از دانشگاه ها و حتی فارغ التحصیلان خارج از کشور یک فرصت است که توسط این نهاد ایجاد شده است. به نظر بنده در نگاه رو به آینده با توجه به اینکه امسال سال دانش بنیان، اشتغال آفرین و تولید است اگر بخواهیم این سه مفهوم را ترکیب کنیم یکی از جایگاه های این مفاهیم برجسته جهاد دانشگاهی است؛ به دلیل اینکه اولا اینجا یک مجموعه دانشی است که اشتغال آفرینی هم از پیامد فعالیت ‌های آن است و تولید هم نتیجه فناوری است که در این مجموعه واحدها شکل می گیرد.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: آن چیزی که ما انتظار داریم در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان اتفاق بیفتد قطعا جهاد دانشگاهی یکی از رگ‌ های اصلی آن است. اخیرا موضوع جوانی جمعیت نیز مطرح شده اما جهاد دانشگاهی با فعالیت مجموعه هایی مانند پژوهشگاه رویان نشان داد که  از سال ‌های قبل به این حوزه ورود کرده و به دنبال کشف علل بیماری هایی است که باعث ناباروری بانوان بوده و اگر هم الان مجموعه‌ های دیگر شکل گرفته پیامد این کار جهاد دانشگاهی است.

وحیدی در ادامه تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در راستای تقویت افزایش ظرفیت بومی در زمینه تولید به ویژه در بخش فنی، کشاورزی، صنعتی و دامی کشور نیز پیشقراول بوده است و ما نیز در استان خود که منبع تغذیه و کشاورزی و دامی دارند از محصولات دامی جهاد دانشگاهی در حوزه افزایش راندمان تولید استفاده می کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با حمایت های مجلس از جهاد دانشگاهیدر جهت تجاری سازی دستاورهای آن اظهار کرد: بخشی از حمایت مجلس از جهاد دانشگاهی در قالب مجموعه های زیرساختی این نهاد مانند پارک های علم و فناوری یا پردیس هایی که در سطح کشور دارد و یا فارغ التحصیلانی است که در آن حوزه در سطح کشور توانستند این قابلیت را ایجاد کنند که این بخش الزاما ارتباطی به بخش دولتی ندارد و هم از ظرفیت های پارک های علم و فناوری است که جهاد دانشگاهی دارد و هم با تقویت آنها و نوعی نگاه مثبت به دستاوردهای جهاد دانشگاهی است که در سنوات گذشته داشته است.

وحیدی در پایان تاکید کرد: یک بخش مهم از نگاه ویژه مجلس این است که جایی که جهاد دانشگاهی در برنامه هفتم رویکرد خلأ را نسبت به گذشته احساس می کند به قانون دائمی تبدیل کنیم تا در بودجه های سنواتی بتوانیم از قانون دائمی استفاده نماییم. متاسفانه در برنامه ششم توسعه نگاه به جهاد دانشگاهی ضعیف بوده است که الان اگر دقت داشته باشیم می توانیم آن ضعف را در برنامه هفتم توسعه برطرف کنیم و با قدرت از مجموعه پژوهشی، تحقیقاتی و R&D که جهاد دانشگاهی انجام می دهد حمایت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha