• سه‌شنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401121611911
  • خبرنگار : 71381

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه - شانزدهم اسفند ۱۴۰۱)، دهمین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ بررسی بخش های هزینه ای و درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به اتمام رساندند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه (ششم اسفند۱۴۰۱) بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی را آغاز کرده و بعد از ۱۰ روز و ۲۵ جلسه بررسی بخش های هزینه ای و درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به اتمام رساندند.

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در جلسه علنی نوبت صبح امروز و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان منابع هدفمندسازی یارانه ها در سال ۱۴۰۲ را تعیین کرده و همچنین به صورت مشروط به دولت اجازه دادند جهت حمایت از صنایع، نسبت به تعدیل نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها و سوخت صنایع اقدام کند.

نمایندگان همچنین مصوب کردند که ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات پالایشگاه‌های نفت به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد ‌خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

از طرف دیگر با تعیین ساز و کار تامین کسری منابع یارانه نقدی، سازمان ‌برنامه‌وبودجه مکلف شد تا در صورت کسری منابع یارانه نقدی، منابع را از سایر محل‌ها تأمین و به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز نماید.

میزان یارانه «نقدی و معیشتی» هم در سال آینده، ۳۱۵ هزار میلیارد تومان(همت) و تعیین شد و در مصوبه ای دیگر به دولت اجازه داده شد در سال آینده علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، کالابرگ الکترونیکی به خانوارهای مشمول پرداخت کند.

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان با حذف بندی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با افزایش نرخ خوراک معادن و صنایع بالادستی نفت و گاز مخالفت کردند.

مجتبی یوسفی نماینده اهواز که پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرده بود، در توضیح پیشنهاد خود گفت که با این بند قیمت گازوئیل تحویلی به معادن ۵۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و یک شبه سوخت صنایع هم زیاد می‌شود.

مخالفت مجلس با پرداخت یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو از دیگر مصوبات بودجه ای امروز مجلس بود.

در این جلسه پیشنهاد حسین حسین زاده مبنی بر پیش بینی ساز وکاری برای اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو از سوی نمایندگان بررسی و در نهایت با آن مخالفت شد.

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

با تصویب بند دیگری از تبصره ۱۴ بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، میزان یارانه‌ «دارو» هم در سال آینده، ۶۹ هزار میلیارد تومان(همت) تعیین شد.

نمایندگان همچنین ۴۵ همت بابت پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور در سال آتی اختصاص دادند.

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

با تصویب مجلس، اعتباراتی هم از منابع تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ جهت تأمین و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و تامین ماشین‌آلات دهیاری‌ها و همچنین اعتباراتی از محل مصارف هدفمندی یارانه ها برای برق دار کردن چاه‌های کشاورزی اختصاص پیدا کرد.

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح امروز، نمایندگان بالغ بر ۵۶ همت منابع بابت یارانه نان در سال ۱۴۰۲ اختصاص دادند و سازمان هدفمندسازی یارانه ها را موظف کردند تا منابع حاصل از حذف یارانه خانواده های غیرمشمول را به تامین یارانه نان و  مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی اختصاص دهد.

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در جریان بررسی تبصره ۱۴ در بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور،ن مایندگان در مصوبه ای بخشی از منابع هدفمندی را برای ایفای تعهدات سازمان هدفمندی یارانه ها تخصیص دادند.

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در یک مصوبه بودجه ای دیگر وزارت نفت مکلف شد که حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت گاز سوز صرفاً از کارت های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.

نمایندگان همچنین هزار میلیارد تومان منابع برای صندوق امداد ولایت به منظور پرداخت تسهیلات خرد و قرض الحسنه به نیازمندان تخصیص دادند.

با تصویب بندهای دیگری از تبصره ۱۴، نمایندگان وزارت نفت را موظف کردند تا نسبت به توزیع گاز مایع و نفت سفید به مصرف کنندگانی که به شبکه سراسری گاز طبیعی دسترسی ندارند و یا در مقاطعی از سال با تشخیص وزارت نفت امکان تحویل گاز طبیعی به آنها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سوخت مایع می‌باشند، از طریق سامانه درخواست ‌فراورده‌های نفتی (سدف) یا کارت الکترونیک کردند.

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

حذف بند مربوط به عرضه خودرو در بورس از بودجه از دیگر تصمیمات بودجه ای امروز نمایندگان بود.

سید شمس الدین حسینی، رییس کمیسیون تلفیق مجلس در توضیح چرایی حذف این بند در کمیسیون تلفیق، بیان کرد: اینکه خودرو چگونه و در کجا و به چه قیمتی عرضه شود و ساز وکار اجرایی شورای رقابت چیست خودش قانون دارد. بر اساس بررسی های کارشناسی در کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسیدیم که نیازی نیست این موضوع در بودجه دیده شود.  از آنجا که درآمدی هم از این محل وجود ندارد پس نمی توان هزینه کردی نیز برای آن پیش بینی کرد.

نمایندگان همچنین سقف پرداختی کارکنان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۲ را ۵۵ میلیون تومان تعیین کردند.

مصوبات آخرین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در پایان بررسی بخش های درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، نمایندگان پس از ۱۰ روز بحث و بررسی با ۱۶۹ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر دخل و خرج دولت در سال ۱۴۰۲ را تعیین و تصویب کردند.

اکنون مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به شورای نگهبان ارجاع می شود و بعد از آن مجلس به بررسی ایرادات شورای نگهبان می پردازد. بعد از رفع ایرادت شورای نگهبان، پرونده دخل و خرج دولت در سال آینده بسته می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha