• سه‌شنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401121612069
  • خبرنگار : 30057

بررسی روی قانونی در حوزه بیوتکنولوژی که تنها یک بند آن اجرایی شده است!

بررسی روی قانونی در حوزه بیوتکنولوژی که تنها یک بند آن اجرایی شده است!

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام کرد: تنها یک بند از قانون ایمنی زیستی فعلی اجرایی شده است و باید بررسی شود که این قانون چه چالش‌هایی داشته که به طور کامل به مرحله اجرا نرسیده است.

به گزارش ایسنا، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما امروز در نشست قانون ایمنی زیستی که در حاشیه هفدهمین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین‌المللی ژنتیک در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به تصویب قانون ایمنی زیستی در سال ۸۸، افزود: ۴ سال بعد در سال ۹۲ آیین نامه اجرایی آن نیز مصوب شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای این قانون پیشگام شد و به منظور نظارت بر محصولات کشاورزی وارداتی، کمیته‌ای تشکیل داد و اقدامات مناسبی را در این زمینه اجرایی کرد.

خوش خلق سیما با تاکید بر اینکه این اقدام وزارت جهاد کشاورزی یک بند از بندهای قانون ایمنی زیستی بوده است، خاطرنشان کرد: اما این قانون دارای بندهای دیگری نیز هست که هرگز اجرایی نشده‌اند و ما نمی‌دانیم که قانون ایمنی زیستی فعلی که به تصویب مجلس رسیده، چه اشکالاتی داشته است که تنها یک بند آن اجرایی شده است.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با انتقاد از تدوین پیش‌نویس جدید قانون ایمنی زیستی، گفت: این در حالی است که قوانین حوزه نباتات و دامپروری مربوط به سالیان گذشته است، ولی همچنان در حال اجرا است.

وی با اشاره به نقش شورای ملی ایمنی زیستی در این زمینه، یادآور شد: وظیفه شورای ایمنی سیاستگذاری، تقویت راهبردها در عرصه ایمنی زیستی و نظارت بر اجرای قوانین و هماهنگی میان دستگاه‌ها است.

خوش خلق سیما تاکید کرد: در این زمینه پیشنهاد می‌شود که بر روی قانون فعلی ایمنی زیستی مطالعه شود تا ببینیم این قانون چه چالش‌هایی داشته است که اجازه اجرا از آن گرفته شده است.

به گفته وی، برای تدوین قانون ایمنی زیستی، قوانین کشورهای مختلف از قانون کشور فیلیپین به عنوان کشوری با قوانین بسته در حوزه ایمنی زیستی تا قانون کشور آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha