• سه‌شنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401121612228
  • خبرنگار : 71461

مروری بر جشن‌های مردمی اعیاد شعبانیه در سراسر کشور

مروری بر جشن‌های مردمی اعیاد شعبانیه در سراسر کشور

ستاد هماهنگی جشن های مردمی اعیاد شعبانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با نگاه فعالیت‌های مسجدی و محله محور و با پی‌ریزی بنیان‌های تبیین و ترویج ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه مهدوی و تقویت و بسط آن در قالب جشن نیمه‌شعبان و با ایجاد انگیزه و احساس مسئولیت عمومی و ملی در جهت برگزاری خودجوش جشن نیمه شعبان برنامه‌هایی را برای این ایام تدارک دیده است.

به گزارش ایسنا، ستاد هماهنگی جشن های مردمی اعیاد شعبانیه به منظور هدایت و جهت‌دهی محتوایی برنامه‌های دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به ویژه تشکل های مردمی و در راستای اهداف، سیاست‌ها و خط مشی و اولویت‌های طرح‌شده را جزو اهداف خود دانسته و بر اساس آن مواردی را به عنوان اهداف، سیاست ها و خط مشی و الزامات گرامیداشت نیمه شعبان تدوین و با تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی این موضوع‌ها را پیگیری کرده است.

بخشی از برنامه‌ها در ایام شعبانیه و روزهای گذشته در شهر مقدس قم و دیگر نقاط کشور برگزار شده که از جمله آنها می‌توان به هجدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت و تجلیل از ۱۸ نفر از مهدی یاوران و وصول بیش از ۱۲۰ مقاله و ارائه مقالات برتر که اشاره کرد.

همچنین مهم‌ترین برنامه‌های شب و روز میلاد حضرت ولیعصر(عج) نیز به شرح ذیل است:

۱.گرامی داشت برنامه های مصوب در مسجد مقدس جمکران به‌ عنوان نماد، محور و مرکز ثقل مراسم‌های نیمه شعبان و در سطح ملی شناخته می شود. برنامه هایی در ایام شعبانیه آغاز شده و با برگزاری" شادپیمایی و اجتماع بزرگ منتظران " با حضور عاشقان و دلدادگان حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر روز نیمه شعبان از حرم کریمه اهل بیت علیهم السلام و در مسیر بلوار پیامبر اعظم صل الله علیه و آله و سلم شهر مقدس قم آغاز و تا مسجد مقدس جمکران  ادامه خواهد داشت و در این مسیر ۷ کیلومتری، با ایجاد موکب های پذیرایی و فرهنگی، برنامه های متنوع و مختلفی اجرا خواهد شد.

۲.راه اندازی پویش رسانه ای "روز امید مستضعفین"، و جشنواره مردمی "نشان ارادت" و جلسات تبیینی "بیانیه امید" و حمایت و تقویت جشن های سراسری مردمی و ارائه خدمات با عنوان "ایران امیدوار" از دیگر برنامه های مجموعه مسجد مقدس جمکران خواهد بود.

۳.انتشار متنوع کتب، نشریات (به ویژه نشریه موعود، مشرق موعود و پژوهش های مهدوی و ...)، فرهنگنامه‌ها، مقالات مختلف در نشریات و فضای مجازی به جهت تبیین و روشنگری در موضوع مهدویت و ولادت حضرت صاحب الامر(عج) توسط رسانه ها و مراکز مختلف فرهنگی کشور.

۴.در تهران و دیگر نقاط کشور، رویکرد اصلی و کلان جشن نیمه شعبان المعظم سال ۱۴۰۱، برگزاری مراسم خودجوش در سطح محلات و میادین شهری، مساجد، مهدیه ها و حسینیه‌ها و با حضور اقشار مختلف مردم خواهد بود.

۵.در اولین رونمایی از سرود سلام فرمانده ۲ باحضور ابوذر روحی با اجرای سرود جشن بیعت و اجرای عبدالرضا هلالی و با اجرای حامد سلطانی چهارشنبه ۱۷ اسفند، ساعت ۹ صبح در تهران مصلای بزرگ امام خمینی(رحمت الله علیه)

۶.در ٢٢ منطقه و در ١١٠ نقطه تهران برقراری موکب پذیرایی با برقراری جایگاه و اجرای برنامه های جشن به صورت زنده شامل گروه سرود، مولودی خوانی، تواشیح و ... به مدت سه روز در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از ساعت ١۶ تا ٢١ انجام می شود.

۷.ستاد شعبانیه تهران و به منظور هرچه باشکوه تر برگزار شدن جشن ها، مانند سالهای گذشته با اعلام آمادگی، محصولات تبلیغی مانند پرچم، ریسه، شربت و ... را با تخفیف ویژه به هیئات و مجموعه های فرهنگی وعموم مردم واگذار کرده‌اند.

۸.چراغانی و آذین بندی معابر، میادین، مساجد و  محلات شهری و روستایی، از برنامه های جدی شهرداری ها و دهیاری ها بوده که از آغازین جشنهای شعبانیه آغاز شده و در ۱۵ شعبان به اوج خود خواهد رسید. البته همچون چند سال گذشته انتظار است که مردم شریف ایران این آذین را با نصب پرچم جمهوری اسلامی و پرچم های منقش به جشنهای شعبانیه از مقابل منازل و کوچه، پس کوچه ها آغاز کنند.

۹.برپایی جشن‌های محلی در بیش از ۶۰۰۰۰ مساجد و بقاع متبرکه سراسر کشور و برپایی جلسات تبیینی و مولودی خوانی از برنامه هایی است که همواره با اقبال مردمی مواجه بوده است.

۱۰.در شب میلاد پس از اقامه نماز مغرب از مساجد و مراکز فرهنگی و تبلیغی و از منازل اجرا شده و از تمامی ظرفیت های تشکل ها و مجموعه های مردمی در جهت تقویت این برنامه استفاده شود.

۱۱.فردا شب، سه‌شنبه ۱۶ اسفند ماه و در ساعت ۹ شب، مردم مومن و شریف ایران در هر نقطه ای که هستند، بانگ «لبیک یا مهدی(عج)» سرداده و مراسم احیا و قرائت دعای فرج در مساجد محوری و اماکن مذهبی، بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار خواهد شد.

۱۲.در تمامی مراکز حوزوی، دانشگاهی، مدارس و مراکز فرهنگی و فرهنگسراها، جلسات روشنگری و تبیینی در موضوع فرهنگ مهدوی و انتظار و در راستای شبهه زدایی برگزار خواهد شد.

۱۳.اجرای گروه های سرود دانش آموزی، مساجد، سرودهای متنوعی را در سطح محلات و مراکز فرهنگی و میادین از جلوه های ویژه جشن ها در سطح محلات خواهد بود.

۱۳.در شب نیمه شعبان و در ۱۰۰ خیابان محوری تهران، جشن محلات توسط سپاه تهران برپا خواهد شد.

۱۴.برگزاری جشن مهدویت و راهپیمایی و اجتماع  عاشقان امام زمان(عج) از میدان ساعت تا مصلی اعظم تبریز و اقامه نماز ظهر و عصر توسط نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه تبریز حضرت آیت الله آل هاشم در روز سه شنبه ۱۷ اسفند.

۱۵.برگزاری ۱۵ کیلومتر راهپیمایی(شاد پیمایی) در سطح خیابان ها و در سطح ۵۰۰ هیات و مساجد شاخص استان اردبیل در روز نیمه شعبان.

۱۶.حرکت کاروان خودرویی و موتوری در سطح معابر مناطق مختلف شهری و روستایی و اجرای ویژه برنامه های جشن نیمه شعبان در سطح استان به ویژه مناطق محروم و حاشیه‌نشین استان ایلام.

۱۷.برگزاری سلسه نشست های تبین سیره و سبک زندگی مهدوی و پاسخگویی به شبهات حوزه مهدویت در مراکز علمی فرهنگی با حضور علما و صاحب نظران برجسته در راستای فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر جهاد تبیین در استان چهارمحال بختیاری.

۱۸.پویش قصه گویی مهدوی ویژه کودکان و نوجوانان و اجرای طرح دانش آموزی پاتوق آخر الزمانی ها و استفاده از مربیان و اساتید برجسته در سطح مدارس سراسر استان چهارمحال و بختیاری.

۱۹.برپایی اجتماعات مردمی در سطح میادین و مساجد استان و اجرای پویش هر مسجد یک قربانی به مناسبت نیمه شعبان در سطح استان خراسان جنوبی.

۲۰.مراسم محوری احیای شب نیمه شعبان همراه با توزیع و صرف اطعام مردمی در مسجد حضرت امام عصر(عج) و برپایی سیاه چادرهای عشایری و اجرای جشن‌های ویژه امام زمان(عج) در استان سیستان و بلوچستان

۲۱.برگزاری جشن بزرگ نیمه شعبان در پیاده‌راه فرهنگی شهدای ذهاب شهر رشت و تمامی شهرستان‌ها و برگزاری جشنواره «کوچه‌های انتظار» با مسابقه چراغانی و آذین‌بندی محلات به منظور تشویق و ترغیب شهروندان در سطح استان گیلان

۲۲.برگزاری ۱۰۰۰ جشن نیمه شعبان در سطح مدارس و برگزاری جشنواره بزرگ سازه‌های یخی در تپه هگمتانه در روز نیمه شعبان در استان همدان.

۲۳.پویش در مسیر خورشید؛ مسابقات کتابخوانی، عکاسی، نماهنگ و پادکست وقصه گویی مهدوی ویژه کودکان در سطح مدارس و مراکز فرهنگی و برگزاری جشن سربازی امام عصر) عج(با موضوع انتظار، ایثار و مقاومت با اجرای صبحگاه انتظار مهدوی و  برگزاری مسابقه حفظ دعای عهد در سطح مراکز نظامی استان یزد.

۲۴.برگزاری پیاده روی (شادپیمایی)   از ساعت ۹ صبح از امام زاده عبدالله(ع) به سمت خیابان مصلی تا حسینیه ثارالله شهرستان یاسوج و دیگر شهرها و تولید و نشر کلیپ، عکس‌نوشت و موشن گرافیک ویژه فضای مجازی در سطح استان کهکیلویه و بویراحمد.

۲۵.اجرای طرح ده شب ده مسجد در دهه مهدویت جهت فعال سازی ظرفیت مساجد ارومیه و دیگر شهرها و ارائه خدمات درمانی رایگان همزمان با جشن نیمه شعبان به اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان غربی.

۲۶.برگزاری سه شب پیاپی جشن میلاد حضرت ولی عصر(عج) در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و برگزاری جشن کهن نیمه شعبان مطابق سال های قبل و اوایل انقلاب به صورت سنتی در مسجد وکیل و برگزاری مسابقات ورزشی با عنوان «جام منتظران» شامل تمامی رشته های ورزشی همراه با برگزاری جشنی با محور فرهنگی ورزشی در نیمه شعبان در استان فارس.

۲۷.برپایی جشنواره طلیعه ظهور و شهر مهدوی، مسابقه غنچه‌های قیام نوجوانان و جوانان و مسابقه کتابخوانی زنگ انتظار برای کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۵ سال و برگزاری همایش جوانان مهدوی در امام زاده ابراهیم(ع) با حضور ۶۰۰ نفر از دانش آموزان استان کرمانشاه.

۲۸.برگزاری ویژه مراسم های جشن مهدوی در حرم مطهر رضوی و تمامی شهرهای استان خراسان رضوی.

۲۹.برگزاری کنگره ملی شعر انتظار با حضور شاعران برجسته، امروز در استان مرکزی.

۳۰.فراهم‌سازی عرصه‌ها و اماکن ویژه کاشت نهال توسط شهروندان شهر آشخانه در هفته درخت کاری به نام حضرت مهدی عج و تهیه کیک تولد امام زمان(عج) توسط قنادی های شهرستان اسفراین و کاروان شادی- منتظران حضرت مهدی(عج) در سطح شهرهای استان خراسان شمالی.

۳۱.برگزاری ویژه برنامه شادپیمایی با برپایی بیش از ۲۰۰ غرفه در میدان هفتم تیر تا آستان امام‌زاده حسن(ع) شهرستان کرج در روز نیمه شعبان و راه اندازی گروه های شادی همراه با آذین بندی و گل افشانی و همراه با اجرای ۳۱۳ گروه سرود توسط تشکل های دانش آموزی در کرج و سطح استان البرز.

۳۲.برنامه‌ریزی برای برنامه پیاده روی جشن خانوادگی ویژه نیمه شعبان با نام (لبخند کوثر) در در مسیر حدود ۵ کیلو متر از میدان احمد آباد تا گلستان شهدا و برنامه ریزی برای برپائی بیش از ۵۰ ایستگاه فرهنگی، پذیرائی، بازی و خلاقیت، مسابقه و میز خدمت در مسیر جشن لبخند کوثر در اصفهان.

۳۳.برگزاری برنامه شادپیمایی با برپایی ایستگاه های صلواتی از میدان المپیک تا میدان شهید رئیسعلی دلواری همراه با نورافشانی و جشن در بوشهر.

۳۴.برپایی نشست مهدویت و انتظار با حضور اساتید و علمای فریقین با موضوعات «مهدویت از دیدگاه فریقین»، «سبک زندگی مهدوی»، «آینده جهان و تفکر مهدوی»، «مهدویت و انقلاب اسلامی» و «آسیب شناسی تفکر مهدوی» که امروز ۱۵ اسفندماه در سنندج کردستان برگزار می‌شود.

۳۵.راه اندازی جشن پیک انتظار نیمه شعبان در شهرهای ساری، تنکابن، چالوس، آمل و بابل و پل سفید و بهشهر استان مازندران.

۳۶.جشن نیمه شعبان با نام منتظران ظهور به شکل شاد پیمایی از ساعت ۹ صبح تا اذان ظهر از آستان مقدس امامزاده علی اشرف(ع) به سوی خیابان آستانه، حرم مطهر حضرت یحیی ابن موسی الکاظم(ع)  و در دیگر شهرهای استان سمنان نیز این جشن در روز نیمه شعبان انجام می شود.

۳۷.جشن بزرگ خیابانی نیمه شعبان با عنوان (خیابان انتظار)   روز سه شنبه ۱۶ اسفند از ساعت ۱۶ تا ۲۲ و روز چهارشنبه ۱۷ اسفند از ۹ صبح تا ۲۲ شب در شهر کریمان کرمان و با یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد.

۳۸.برگزاری جشن نیمه شعبان در ۴۵۰۰ مدرسه و برگزاری مسابقات ورزشی جام مهدویت و  پویش نذر قربانی، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و توزیع بسته‌های حمایتی برای خانواده های نیازمند از برنامه‌های ویژه استان لرستان است.

۳۹.جشن بزرگ مهدویت در زیر پرچم (پارک غدیر ساحل بندرعباس) و برگزاری مسابقه پیامکی در رادیو و سیمای مرکز خلیج فارس با موضوع مهدویت (در دهه مهدویت) از برنامه های خاص استان هرمزگان است.

۴.برگزاری پویش‌های مختلف مردمی برای جوانان و نوجوانان دهه هشتادی و دهه نودی ها.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha