• پنجشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401121813057
  • خبرنگار : 50233

دستگیری فردی با ۱۵ سابقه قاچاق چوب!/ قرق‌بانان سمنان حداقل باید ۵برابر شوند!

دستگیری فردی با ۱۵ سابقه قاچاق چوب!/ قرق‌بانان سمنان حداقل باید ۵برابر شوند!

ایسنا/سمنان فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قرق‌بانان در استان سمنان حداقل باید ۵ تا ۶ برابر نیروی فعلی باشند.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی ۱۸ اسفندماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جدای از میانگین و استانداردهای جهانی، براساس از استانداردهای کشوری نیز تعداد نیروهای یگان حفاظت و قرق‌بان‌ها در استان بسیار کم بوده و متناسب با وسعت بالای استان سمنان نیست.
وی از سمنان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور نام برد و تصریح کرد: براساس استانداردهای ملی در استان سمنان باید بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ نیروی یگان حفاظت و قرق‌بان به امر حفاظت بپردازد اما تعداد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در حال حاضر ۵۲ نفر است.
وی با اشاره گستره بالای استان ادامه داد: استان سمنان تنها 120 هزار هکتار جنگل دست کاشت و تاغ زار در مناطق حاشیه کویر دارد و حفاظت از همه این مناطق نیازمند نیروی انسانی زیادی است. البته ما با گشت های شبانه روزی و تلاش مضاعف همکاران کوشیدیم که کمبودها را جبران کنیم.

وی به گستردگی ماموریت‌ها و تعداد کم نیروها در یگان‌های حفاظت منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: برای یگان حفاظت منابع طبیعی ۱۸ نوع ماموریت در قانون تعیین و تعریف شده است که پیشگیری و مقابله با قاچاق چوب های جنگلی و محصولات فرعی و مرتعی تنها یکی از این ماموریت های هیجدگانه است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان از برخورد جدی با متخلفین در استان خبر داد و افزود: متاسفانه علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی همکاران ما، قوانین از بازدارندگی لازم برخوردار نیستند و از همین رو ما افرادی در حوزه قاچاق چوب دستگیر کردیم که گاه دارای ۱۵فقره پرونده و سابقه دستگیری هستند اما به علت ضعف در قوانین بعد از مدتی آزاد می‌شوند.
وی با بیان اینکه برخی قوانین این بخش بازدارندگی لازم را ندارند افزود: قوانین ما در این بخش، مشکل داشته و بازدارنده نیستند. به طور مثال گاه فردی با ده‌ها سابقه قاچاق چوب و زغال دستگیر اما بعد مدتی پس از جریمه محدودی آزاد می‌شود؛ لذا از مجلس انتظار می‌رود که قوانین مناسب‌تری در این بخش وضع کنند.

وی از دستگیری ۱۲۹ نفر در زمینه قاچاق چوب و زغال طی امسال در استان خبر داد و گفت: همکاران ما ۸۶ فقره پرونده در این زمینه تشکیل و به مراجع قضایی ارسال کردند. در جریان این پرونده ها ۱۲۹ نفر دستگیر و ۷۲ وسیله نقلیه و بیش از ۵۳ قلم انواع تجهیزات از متخلفین کشف و توقیف شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان خواستار افزایش جرائم متخلفین و خصوصا متخلفین سابقه‌دار شد و خاطرنشان کرد: چند وقت پیش یک باند قاچاق چوب در شاهرود شناسایی و دستگیر کردیم اما همه آنها جریمه شده و آزاد شدند.
وی با بیان اینکه استان سمنان در مسیر کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد اضافه کرد: البته بخش مهمی از قاچاق چوب کشف شده مربوط به دیگر استان ها است و حین عبور از محورهای استان شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ ابوطالبی همچنین از تشکیل ۶۲ پرونده قضایی در زمینه ساخت و ساز غیرمجاز و تصرف اراضی ملی به مساحت ۷۲۵ هزار مترمربع در ۱۱ ماهه امسال خبر داد و گفت: همچنین ۶۳ پرونده نیز در زمینه خلع ید اراضی در همین مدت در یگان حفاظت منابع طبیعی استان تشکیل و به مرجع قضایی ذی‌صلاح ارسال شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha