• شنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401122013816
  • خبرنگار : 71415

کنگره آمریکا لایحه الزام به انتشار اطلاعات درباره منشا کرونا را تصویب کرد/ بایدن هنوز مردد است

کنگره آمریکا لایحه الزام به انتشار اطلاعات درباره منشا کرونا را تصویب کرد/ بایدن هنوز مردد است

مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا رای به ملزم کردن "آوریل هینس"، مدیر اطلاعات ملی این کشور به از طبقه بندی خارج ساختن اطلاعات درباره منشاء ویروس کووید-19 داده و به این ترتیب فشارها را بر دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منظور اجازه دادن به انتشار این اطلاعات افزایش دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این رای‌گیری 419 رای موافق به این لایحه داده شد بدون آن که رای منفی به دست آورد. از آنجا که این لایحه پیشتر در تاریخ اول مارس متفق‌القول از سوی مجلس سنای آمریکا تصویب شد، اکنون نزد جو بایدن برای امضا و نهایی شدن روند تبدیلش به قانون می‌رود.

با این حال بایدن گفته هنوز درباره امضای این لایحه تصمیم‌گیری نکرده است.

واشنگتن تقریبا از همان زمانی که اولین موارد ابتلای انسانی به کروناویروس در شهر ووهان چین در اواخر سال 2019 گزارش شدند، یک بحث شدیدا سیاسی شده را پیرامون منشاء همه‌گیری این ویروس به راه انداخت، در حالی که همزمان دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکا نیز خواستار برخورد سخت‌تر علیه یک چین در حال ظهور بودند.

ماه گذشته میلادی روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرد، وزارت انرژی آمریکا نتیجه‌گیری کرده، همه‌گیری کروناویروس احتمالا نشات گرفته از نشت ویروس از یک لابراتوار چینی بوده در حالی که پکن این ارزیابی را رد کرد. انتشار این گزارش بار دیگر بحث بر سر منشا همه‌گیری را داغ کرد.

وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت، این وزارتخانه در یک گزارش اطلاعاتی طبقه بندی شده این ارزیابی خود را "با اطمینان پایین" مطرح کرده است. از سوی دیگر چهار سازمان دیگر آمریکا همچنان بر این نظر هستند، ویروس کووید-19 احتمالا در نتیجه انتقال طبیعی شیوع پیدا کرده در حالی که دو سازمان دیگر نیز هنوز درباره منشا آن تصمیم نگرفته‌اند.

مقام‌های دولت جو بایدن اعلام کرده‌اند، ممکن است منشا همه‌گیری هرگز مشخص نشود. چین گفته است، ادعاها درباره اینکه نشت ویروس از لابراتوار احتمالا باعث همه‌گیری شده، اعتباری ندارند.

مایک ترنر، رئیس جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا همچنان که درخواست حمایت از طرح تصویب شده را داشت، گفت: "مردم آمریکا باید همه جوانب از جمله اینکه این ویروس چطور ایجاد شده و به ویژه این که آیا این رخداد طبیعی نتیجه یک حادثه آزمایشگاهی بوده را بدانند."

همچنین جیم هایمز، عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده دموکرات ارشد کمیته مذکور، این لایحه را یک گام اول مهم خواند.

او اظهار کرد: "امیدوارم این لایحه باعث شفافیت نسبت به برخی گمانه‌زنی‌ها و برخی شایعاتی که انتشار یافته‌اند، شود."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha