• شنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401122013949
  • خبرنگار : 30188

7 توصیه مشاور روانشناس جهت مدیریت تعارضات زوجین

7 توصیه مشاور روانشناس جهت مدیریت تعارضات زوجین

ازدواج نظامی پیچیده است که دو فرد، با هم به منظور رسیدن به اهداف فردی، اهداف متقابل زوجین و اهداف خانوادگی فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از انتخاب نو، طبق نظر مشاور روانشناس زوج‌هایی هستند که پس از عبور از نزاع‌ها خود را جدا از هم می‌یابند. در همین زمان زوج‌های دیگری هستند که از طریق عبور از نزاع‌ها به هم نزدیک‌تر و قوی‌تر می‌شوند. به طور کلی، زوج‌هایی که عادت‌های رفتاری سالم را در خود پروش می‌دهند، موقعیت بهتری در زندگی زناشویی دارند.

منصفانه مشاجره کنید.

همسرانی که منصفانه مشاجره می‌کنند هدفشان پیوند با یکدیگر است. مشاجره‌های منصفانه در مورد روابط است، نه ثابت کردن چیزی و نه اینکه بگویید حق با شماست و یا ثابت کنید چه کسی اشتباه کرده است. طبق مطالعات مشاوره قبل ازدواج اختلافات زناشویی گریزناپذیر هستند ولی دعوا یک گزینه ناسالم و نامناسب است.

اگر یکی می‌بازد هر دو می‌بازند.

مطالعات در مرکز مشاوره خوب نشان می‌دهد که این شیوه در روابط زناشویی بسیار مسئله‌ساز است. یکی از زوجین ممکن است در اغلب بحث‌ها پیروز میدان باشد و یا اینکه به‌طور ویژه در بحث کردن خوب باشد. فرد دیگر ممکن است شریک دیگر را با استفاده از کلمات درشت متهم کند. در حالت کلی افرادی که بهتر بحث و جدل می‌کنند ممکن است پیروز شوند ولی در سایر مسائل زندگی خواهند باخت.

از قهر کردن فاصله بگیرید.

امتناع از صحبت، تلاش برای تلافی‌جویی یا دستکاری دیگران است. سکوت هیجانی نسبت به فرد دیگر به این امید که شریک ما تسلیم خواهد شد شکلی از شکنجه روان‌شناختی است. این رویکرد نمی‌تواند تعارضات بین زوجین را حل کند.

از سرزنش کردن همسرتان اجتناب کنید.

در سرزنش یکی از طرفین می‌خواهد احساسات دیگری را جریحه‌دار کند و با او از لحاظ روانی بدرفتاری کند. زن و شوهری که از سرزنش استفاده می‌کنند باعث لطمه خوردن جنبه‌های مثبت رابطه‌شان می‌شوند. نیروی محرکه سرزنش، افکار منفی است که باعث بی‌ثباتی زندگی زوجین می‌شود.

ارتباط مؤثر و مهارت‌های کلامی را یاد بگیرید.

مهم‌ترین بخش در بهبود ارتباط شما با همسرتان، یادگیری نحوه ابراز مؤثر احساسات، نیازها و افکار است. ارتباط مؤثر شامل چند عنصر مهم است که عبارتند از:

صراحت:

صراحت، شاخص ارتباط عالی و مؤثر است. صریح و شفاف بودن در چیزی که می‌گویید صرفه‌جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی است. از طریق گفتگوی شفاف می‌توانید منظورتان را به خوبی برسانید و نیازهایتان را برآورده سازید. ابراز صریح نیازهایتان یا درخواست چیزی که می‌خواهید، بسیار تأثیرگذار است. با این وجود تعداد بسیار زیادی از افراد این کار را نمی‌کنند.

متمرکز بمانید:

تمرکز روی مسائل فعلی، نقش اساسی در ارتباط مؤثر ایفا می‌کند. پیش کشیدن امور جزیی و مشاجرات، تعمیم دادن کلی در مورد رفتار همسرتان و مقایسه کردن همگی راه‌های نابود کردن گفتگو هستند؛ بنابراین می‌توانید گفتگوهایتان را با هدف جامع پیش ببرید و به خاطر داشته باشید که شما و همسرتان در یک جبهه هستید و می‌توانید از ناراحتی‌های بی‌مورد جلوگیری کنید و موارد نامربوط و فرعی را از گفتگو حذف کنید.

7 توصیه مشاور روانشناس جهت مدیریت تعارضات زوجین

خوب گوش دهید:

طبق نظر خانم دکتر نسرین باقری ما باید یاد بگیریم به حرف‌هایی که همسرمان به ما می‌گوید خوب گوش بدهیم. به واژگانی که همسرمان بیان می‌کند توجه کنید و مقصود گوینده را مدنظر داشته باشید و با عبارت‌های تأکیدی و زبان بدن و ارتباط چشمی گوش دادن فعال را به طرف مقابلتان نشان دهید و اجازه ندهید که هر محرک محیطی میان صحبت‌های شما قرار گیرد. به این ترتیب می‌توانید پیام او را به طور کامل و درست دریافت کنید و پاسخ مناسب را بدهید.

بر مسئله و حال تمرکز کنید:

بر اساس مطالعات مشاوره خانواده بحث‌های سازنده بر اینجا و اکنون و موارد اصلی تمرکز دارد. بحث‌هایی که از یک مشکل به مشکل دیگر پرش می‌کند خیلی کم به نتیجه خواهد رسید. یادآوری گذشته معمولاً روشی است که افراد به دنبال رفع تقصیر هستند ولی اوضاع را بدتر می‌کنند. این را به یاد داشته باشید که برای داشتن رابطه موفق نباید به دنبال مقصر باشید بلکه باید به دنبال راه حل باشید تا رابطه‌تان را به حالت آرامش برگردانید.

خودتان را آرام کنید:

وقتی اتفاقی می‌افتد و احساساتی می‌شوید، می‌توانید به انتخاب خود تصمیمات مختلفی بگیرید. ایجاد وقفه زمان استراحتی است که به کمک آن می‌توانید کمی به آرامش برسید و برای خودتان وقت بخرید. وقتی وقفه داشته باشید از صحبت کردن، پیامک زدن، زنگ زدن و هر نوع عملی دست می‌کشید.

7 توصیه مشاور روانشناس جهت مدیریت تعارضات زوجین

کلام آخر:

بر اساس گفته‌ی آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت ازدواج موفق، ازدواجی است که در آن دو نفر با تمام وجود به ارزش‌ها و اصول خود احترام بگذارند و علایق متقابل داشته باشند و نسبت به یکدیگر احساس تعهد کنند و در هر شرایطی با هم باشند و با یکدیگر همکاری کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ازدواج موفق، داشتن رضایت در زندگی زناشویی است. رضایت زوجین مستلزم تلاش آنها برای به دست آوردن آن است که نیازمند پرورش عادت‌های رفتاری سالم و کسب مهارت‌های مناسب است. به این منظور زوجین می‌توانند از متخصصان مطب روانشناسی انتخاب نو اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha