• شنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401122014036
  • خبرنگار : 50088

 سرپرست وزارت صنعت و تجارت هیأت حاکمه افغانستان:

شبانه‌روزی شدن مرز دوغارون- اسلام قلعه توسعه اقتصادی ایران و افغانستان را به همراه دارد

شبانه‌روزی شدن مرز دوغارون- اسلام قلعه توسعه اقتصادی ایران و افغانستان را به همراه دارد

ایسنا/خراسان رضوی  سرپرست وزارت صنعت و تجارت هیأت حاکمه افغانستان گفت: شبانه‌روزی شدن فعالیت در گذرگاه مرزی دوغارون- اسلام قلعه علاوه بر سرعت بخشیدن به ترانزیت، صادرات و واردات کالا، سبب توسعه اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان می‌شود.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت هیأت حاکمه افغانستان امروز ۲۰ اسفندماه در سفر به مرز دوغارون تایباد، در جلسه مشترکی با استاندار خراسان رضوی که در سالن جلسات گمرک برگزار شد، اظهار کرد: مشارکت بیشتر ایران و افغانستان در امور اقتصادی سبب رفع مشکلات تجاری در این حوزه می‌شود و باید در مراودات اقتصادی بازوی یکدیگر باشند.

وی با اعلام اینکه کشور افغانستان با کشورهای همسایه از جمله ایران در حوزه تجارت، اقتصاد، معادن و ترانزیت تمایل به همکاری و مشارکت دارد، افزود: منابع موجود در افغانستان بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی و آسان‌ترین راه دسترسی ایران به کشورهای آسیای میانه و حتی چین به حساب می‌آید.

تمایل افغانستان به استفاده از تجارب ایران در عرصه استقلال سیاسی و نظامی

عزیزی بیان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران یک کشور قوی و مستقل است، افغانستان هم تمایل دارد در عرصه استقلال سیاسی و نظامی از تجارب ایران استفاده کند و به این درجه برسد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست مطرح کرد: واحدهای صنعتی در خراسان رضوی یکی از تولیدکنندگان کالاها و تجهیزات مورد نیاز مردم کشور افغانستان هستند.

یعقوبعلی نظری خاطرنشان کرد: بسیاری از تجار قدیمی که با افغانستان مراودات تجارت داشته‌اند، ساکن این استان هستند همچنین کارخانه‌هایی مانند تولید مواد غذایی، مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات در این استان فعالیت دارند که بیشتر کالاها و تجهیزات اساسی و مورد نیاز مردم افغانستان را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: مرز دوغارون یکی از مبادی ورود و خروج قدیمی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید و در نزدیکی شهرهای مهم ایران و افغانستان یعنی مشهد و هرات قرار دارد.

نظری هدف کلی از اجرای این طرح را استفاده بیشتر از ظرفیت مرز زمینی دوغارون توسط ایران و افغانستان دانست و توضیح داد: یکی دیگر از طرح‌هایی که برای توسعه اقتصاد و مراودات تجاری در مرز دوغارون در حال انجام است، اجرای طرح جامع پایانه مرزی دوغارون است و با اتمام آن بسیاری از مشکلات در حوزه مسافری و ترانزیت برطرف خواهد شد.

بازدید از منطقه ویژه اقتصادی، گمرک، پایانه و بازارچه مرزی دوغارون از برنامه‌های سفر وزیر صنعت و تجارت افغانستان است.

گذرگاه زمینی دوغارون - اسلام قلعه در فاصله ۲۵۰ کیلومتری از مشهد مقدس و ۱۲۰ کیلومتری از شهر هرات افغانستان قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha