• شنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401122014333
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۰ اسفند؛ توافق ناگهانی؛تحلیل‌ها و واکنش‌ها/رونمایی از جت آموزشی یاسین

اخبار سیاسی ۲۰ اسفند؛ توافق ناگهانی؛تحلیل‌ها و واکنش‌ها/رونمایی از جت آموزشی یاسین

«توافق تهران-ریاض»، «رونمایی از جت آموزشی یاسین»، «افزایش قبوض برق و گاز» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست بیستم اسفند ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، خبر توافق ناگهانی تهران و ریاض در پکن برای ازسرگیری روابط بعد از ۷ سال، در حالی منتشر شد که در طول دو سال گذشته با میانجی‌گری مستقیم عراق و همراهی عمان، ۵ دور مذاکره بین ایران و عربستان در بغداد در سطح امنیتی برگزارشده بود که از برگزاری آخرین دور آن حدود ده ماه می‌گذشت.

تحلیل گران معتقدند می توان این توافق را در راستای پیگیری و اجرای  سیاست گسترش تعامل با همسایگان از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

فیصل بن فرحان وزیرخارجه عربستان در اظهاراتی ضمن اینکه گفت‌وگو را بهترین راه برای حل اختلافات عنوان کرده، گفته است: توافق با ایران نتیجه دو سال مذاکره بود که در نهایت به توافقاتی مبتنی بر رعایت اصل حسن همجواری و احترام به حاکمیت دو کشور وتداوم گفت‌وگوها برای برطرف کردن چالش‌های امنیتی منطقه رسیدیم.

در تحلیل دیاکو حسینی پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک از زوایای پیدا و پنهان نقش چین در عادی سازی روابط تهران-ریاض هم آمده است که افزایش نفوذ چین در جهان و در ارتباط با منطقه از دو بُعد اقتصادی و سیاسی قابل بررسی است.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک معتقد است که افزایش سرمایه گذاری چین در حوزه زیر ساختی و نیز وابستگی این کشور به واردات نفت خلیج فارس از دلایل اصلی تلاش چینی‌ها به شمار می رود که می دانیم طی ۱۰-۱۵ سال آینده میزان وابستگی چین به نفت منطقه بیشتر هم می شود. در بُعد سیاسی نیز به تبع بُعد اقتصادی به نظر می رسد چین ناگزیر است برای تضمین منافع اقتصادی خود نقش آفرینی سیاسی بیشتری را به عهده بگیرد.

در پی این توافق، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور استقبال و خاطر نشان کرد که از سرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض می‌تواند به ثبات کل منطقه کمک کند و این اتحادیه منتظر اجرای آن است.

گزارش ایسنا از واکنش های بین المللی از توافق ایران و عربستان را می توانید اینجا بخوانید و همچنین می توانید تحلیل های داخلی درباره این توافق را در لینک های زیر دنبال کنید.

حسینی: توافق ایران و عربستان به نفع امنیت منطقه است

آصفری: ایران نشان داد حاضر است مسائل خود را از طریق گفت‌وگو حل کند

جوکار: توافق ایران و عربستان به نفع مردم منطقه غرب آسیاست

رشیدی: سفارتخانه ایران و عربستان تا دو ماه آینده بازگشایی می‌شود

کوشکی: برقراری روابط ایران و عربستان ، سطح تنش در منطقه را کاهش می‌دهد

منتجب‌نیا: برقراری روابط عربستان در راستای منافع ملی ایران است

****

صبح امروز هم نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی و همزمان خط تولید انبوه این پرنده آموزشی نیز افتتاح شد.

در حاشیه این مراسم رونمایی، امیر محمدرضا آشتیانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صنعت هوایی از سال‌ها پیش اقدام به طراحی‌ جت آموزشی یاسین کردند که امروز فرزند دوم آن رونمایی شد. ویژگی این جت آموزشی طراحی کاملا بومی آن است ‌که موجب شده تا از این نمونه بتوانیم برای هواپیماهای رزمی‌ و پشتیبانی ‌از نزدیک ‌نیز استـفاده کنیم.

****

در پی ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برای پیگیری علت افزایش چشمگیر قبوض برق و گاز خانگی در برخی از مناطق کشور، احمد مرادی ضمن تاکید بر این که افزایش قبوض برق و گاز خلاف قانون است، گفت که کمیسیون بررسی همه جانبه ای را خواهد داشت تا آنچه که به صلاح مردم است رقم بخورد.

همچنین در جلسه فوق‌العاده ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بر ضرورت جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله ارز، دارو، مواد غذایی، مسکن و صنایع تولیدی و پرمصرف و لزوم ایجاد ثبات و آرامش در بازار در روزهای پایانی سال و نیز ارائه برنامه تثبیت بازار و کاهش التهاب در سال ۱۴۰۲ تأکید و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه بررسی شد.

با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی هم سازمان بازرسی کل کشور در راستای رعایت حقوق عامه در نامه‌ای هشداری به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار اعمال نظارت بیشتر بر فروش بلیت به نرخ‌های اعلامی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha