• یکشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401122114722
  • خبرنگار : 71592

شبکه ان بی سی نیوز گزارش داد

دولت بایدن ممکن است در ائتلاف خود با اسرائیل تجدیدنظر کند

دولت بایدن ممکن است در ائتلاف خود با اسرائیل تجدیدنظر کند

به دلیل ماهیت دولت تل‌آویو و جهت گیری‌های ضد دموکراتیک آن که در هفته‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای را موجب شد، شبکه "ان بی سی" آمریکا هشدار داد، ممکن است واشنگتن در ائتلاف خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کند.

به گزارش ایسنا، این شبکه اعلام کرد: در حالی که سیاست اسرائیل به طور پیوسته به سمت «راستگرایی» حرکت می‌کند، این امر واکنش‌های فزاینده‌ و هشدارهایی را ایجاد کرده که ممکن است دولت آمریکا در نهایت مجبور شود در نقش خود به عنوان مهم‌ترین متحد اسرائیل تجدیدنظر کند.

این نگرانی‌ها تا این لحظه پابرجا بوده و با هشدارهایی همراه است؛ اما با توجه به اینکه دولت جدید اسرائیل مملو از ناسیونالیست‌های افراطی است و پرسش‌های عمیقی درباره آینده این دولت مطرح می‌کند،  این احساس وجود دارد که این بار ممکن است فرق داشته باشد.

طرح بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای تضعیف دیوان عالی آن اعتراضات سراسری و بحران فزاینده قانون اساسی را برانگیخته است.

انتفاضه سوم

بروز اقدامات خشونت آمیز در کرانه باختری از جمله حملات تقریبا روزانه اسرائیل، تجاوزات شهرک نشینان و نیروهای مسلح فلسطینی موجب شد رئیس سیا هشدار دهد که ممکن است انتفاضه سومی در راه باشد.

جامعه بین‌المللی از ظهور برخی از شخصیت‌های راست افراطی، از جمله وزیری که اخیراً از اسرائیل خواسته بود تا یک روستای فلسطینی را «محو کند» نگران است.

برای دولت بایدن که بسیاری از این نگرانی‌ها را اعلام کرده است، سوال مهم این است که آیا این امر مستلزم تغییری در سیاست در قبال دولتی است که به شدت به کمک، همکاری نظامی و حمایت سیاسی بین‌المللی از سوی واشنگتن متکی است؟

"دنیل کرتزر"، سفیر ایالات متحده در اسرائیل در زمان جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت: "ایالات متحده باید با انجام اقداماتی نگرانی‌های خود را پیگیری کند."

وی افزود: "ایالات متحده باید توقف برنامه‌های دوجانبه با اسرائیل - اما نه کمک‌های امنیتی - و حمایت از قطعنامه‌های انتقادی شورای امنیت از اسرائیل را در نظر بگیرد، قطعنامه‌هایی که واشنگتن همواره در طول تاریخ مانع تصویب آنها شده است. شاید زمان ارسال این نوع سیگنال‌ها فرا رسیده باشد."

هفته گذشته، کرتزر به نزدیک به ۱۵۰ سفیر سابق، خاخام‌ها و رهبران سازمان‌های یهودی پیوست تا نامه‌ای را در مخالفت با سفر بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل که خود را "فاشیست" می‌خواند، به ایالات متحده امضا کنند. برخی دیگر نیز از دولت بایدن خواستند به اسموتریچ ویزا ندهد.

اظهارات زننده

وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات اسموتریچ در مورد نابودی روستای فلسطینی حواره را "زننده و نفرت انگیز" توصیف کرد.

اگرچه ایالات متحده هنوز وضعیت اسموتریچ را بررسی نکرده، سخنگوی او روز پنجشنبه به رسانه‌های اسرائیلی فاش کرد که وی ویزا برای ورود به واشنگتن را دریافت کرده است.

دولت بایدن ظاهرا این سفر را تحریم کرده است، یکی از مقامات شورای امنیت ملی به صراحت گفت که هیچ مقام دولتی ایالات متحده برای ملاقات با اسموتریچ برنامه ریزی نکرده است.

عملا ظهور راست افراطی اسرائیل عملکرد سیاسی در ایالات متحده را تغییر داده است و در حالی که زمانی تنها دموکرات‌ها و گروه‌های حقوق بشری که به جناح چپ گرایش داشتند از اسرائیل انتقاد می‌کردند؛ اما اکنون این انتقادات به طور فزاینده در میان دموکرات‌های میانه رو و سازمان‌های یهودی آمریکایی هم رایج است.

در کنگره، بیش از ۹۰ قانونگذار دموکرات به رهبری رزا دلائورو، نماینده کنتیکت، نامه‌ای به بایدن ارسال کردند و از او خواستند از همه ابزارهای دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از آسیب رساندن بیشتر دولت فعلی اسرائیل به نهادهای «دموکراتیک» اسرائیل و تضعیف راهکار تشکیل دو کشوری استفاده کند.

اواخر سال گذشته، گروهی متشکل از بیش از ۳۰۰ خاخام نامه‌ای سرگشاده منتشر و در آن اعلام کردند، از اعضای ائتلاف حاکم نتانیاهو برای سخنرانی در کنیسه‌های خود استقبال نمی‌کنند.

مشکل اصلی دولت بایدن عقب نشینی دولت اسرائیل از حمایت لفظی از راهکار تشکیل دو کشوری است، امری که به ایالات متحده اجازه می‌داد چندین دهه از اسرائیل دفاع کند و چشم خود را به روی اشغال کرانه باختری ببندد با این تصور که این اشغالگری موقت است و بهترین راه حل در مذاکرات حاصل می‌شود.

نمونه بارز اینکه چگونه بحران‌های متعدد اسرائیل در حال حاضر برای ایالات متحده دردسر ساز شده است این است که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به دلیل اینکه معترضان به اصلاحات قوه قضائیه تهدید کرده بودند که مانع از ورود امن او به تل‌آویو خواهند شد، سفرش را به اسرائیل با تاخیر انجام داد.

آستین هنگامی که با همتای اسرائیلی خود در نزدیکی فرودگاه دیدار کرد، به اهمیت قوه قضاییه مستقل و نیاز به تنش زدایی در کرانه باختری اشاره کرد؛ اما تصریح کرد که ایالات متحده هیچ قصدی برای کاهش تعهد خود نسبت به امنیت اسرائیل ندارد.

مقام ارشد سابق دولت اسرائیل گفت که ظهور یک تهدید بزرگ برای «دموکراسی» اسرائیل یک "معضل بزرگ" برای نزدیکترین متحد آن است.

اما این مقام گفت، هرگونه تلاش ایالات متحده برای تعیین شروط برای ادامه روابط قوی احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت زیرا نتانیاهو با ائتلاف حساسی که با احزاب راست افراطی برای تضمین بازگشت به قدرت تشکیل داده، اکنون در اختیار آنهاست.

وی افزود، انتقاد از نخست وزیر در حال حاضر بی‌فایده است، زیرا اعضای ائتلاف او اوضاع را تشدید می‌کنند و او نمی‌تواند اعضای ائتلاف را کنترل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha