• یکشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401122115106
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۱ اسفند؛ حکم اعدام برای چعب/استقبال ها از توافق تهران-ریاض

اخبار سیاسی ۲۱ اسفند؛ حکم اعدام برای چعب/استقبال ها از توافق تهران-ریاض

تایید حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» در دیوان عالی کشور، « توافق بین ایران و عربستان»، «سفر لوکاشنکو به تهران»، «نمایش موشک کروز حیدر و شفق» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست بیست و یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، در ادامه واکنش ها در پی توافق ایران و عربستان، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود تاکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و امنیت در منطقه و خلیج فارس بدون دخالت خارجی بوده و هست. این توافق نشان داد که عامل اصلی اختلاف در منطقه دخالت همین قدرت ها بوده است.

برخی از دیگر واکنش ها و تحلیل ها درباره توافق تهران و ریاض را در لینک های زیر بخوانید.

فعلا درباره توافق تهران-ریاض نظر نمی‌دهیم

تعجب‌آور نیست اگر خبر بعدی ازسرگیری مذاکرات برجام باشد

استقبال عطریانفر از توافق ایران با عربستان سعودی

استقبال نجیب میقاتی از توافق تهران و ریاض

ابعاد توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان

واکنش امیر کویت به توافق تهران و ریاض

واکنش هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران به «توافق پکن» چه بود؟

کنفرانس بغداد، آغاز مذاکرات تهران-ریاض بود

****

رئیس جمهور بلاروس قرار است امشب با هدف رایزنی در مورد موضوعات دو جانبه به تهران بیاید.

پیگیری نقشه راه همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس و تعمیق و گسترش مناسبات دو جانبه دو کشور از مهم ترین محورهای سفر لوکاشنکو به تهران است، بلاروس از موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه‌ای برخوردار است، اما نباید انتظار داشته باشیم که سطح همکاری‌های دو کشور فراتر از چارچوب اتحادیه اوراسیا باشد.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل خود از سفر الکساندر لوکاشنکو به تهران می گوید: این سفر شروع مجددی برای گسترش روابط ایران و بلاروس است و ارتباطات ایران و بلاروس در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا قابل بررسی و تامل است.

****

صبح امروز نمایشگاه معارف جنگ و دستاوردهای هوانیروز ارتش با حضور سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا افتتاح و در آن موشک کروز هواپایه نقطه زن «حیدر» و موشک «شفق» به نمایش در آمد.

این موزه برای نمایش بخشی از حماسه‌ها و مجاهدت‌های مردان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس و سال‌های پس از آن با تلاش کارکنان هوانیروز برگزار شده است.

در بخشی از این مراسم فرمانده هوانیروز نیروی زمینی ارتش گفت: با تلاش‌های انجام شده توان رزم هوانیروز را به ۸۰ درصد رساندیم و در حوزه نهضت قطعه‌سازی بیش از ۸۰۰ قطعه تولید شد و بر روی بالگردها استفاده می‌شود.

****

روابط عمومی دیوان عالی کشور خبر از تایید حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب»  داد و اعلام کرد:‌ حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» به اتهام افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره و سرکردگی گروه باغی به نام حرکة النضال‌ و طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی متعدد در استان خوزستان از سوی دیوان عالی کشور ابرام شد.

حبیب فرج‌الله چعب ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی «حرکة النضال»، فردی است که حسب محتویات و مستندات موجود در پرونده‌اش و اقاریری که داشته عملیات‌های تروریستی متعددی را علیه مردم ترتیب داده که یکی از آن‌ها حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور سال ۹۷ است که این اقدام تروریستی منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان ازجمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر شد.

****

در پی برخورد پلیس فرانسه با معترضان در این کشور، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با انتشار توییتی از عملکرد اروپا در قبال حقوق بشر انتقاد کرد و نوشت: درس عملی پلیس فرانسه به دیگران در رعایت حقوق بشر و احترام به حقوق معترضان؛ این نمونه ای از رعایت حقوق بشر و احترام به حقوق معترضان در "باغ اروپا" است! درس های حقوق بشری این مدعیان برای دیگران است و خود در عمل بدانها بیگانه اند.

در توییتی دیگر رییس شورای اطلاع رسانی دولت هم در یادداشتی به اعتراضات مردم فرانسه و واکنش پلیس فرانسه به آن واکنش نشان داد و نوشت: دو واحد درس عملی با عنوان «رعایت حقوق بشر و احترام به حقوق شهروندی به زبان فرانسوی». در جریان فتنه اغتشاشات در پاییز گذشته مقامات ارشد فرانسه نگران حقوق شهروندی در ایران بودند. رونوشت: سفارت فرانسه در تهران

****

همچنین در پی انفجار یک واحد مسکونی در تبریز که منجر به تخریب ساختمان های مجاور نیز شد، تاکنون پیکر 4 قربانی این حادثه به پزشکی قانونی منتقل شده است.

بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، پیکرهای منتقل شده متعلق به دو خانم و دو آقاست که برای طی مراحل شناسایی، تعیین علت فوت و صدور جواز دفن به پزشکی قانونی تبریز منتقل شده اند.

با انجام مراحل شناسایی و تعیین هویت چهار قربانی حادثه انفجار تبریز، سه تن از این افراد شناسایی و اسامی آنان اعلام شد. هنوز مراحل شناسایی در خصوص نفر چهارم به اتمام نرسیده اما به محض نهایی شدن، هویت وی نیز اعلام خواهد شد.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha