• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401122215370
  • خبرنگار : 71145

امارات خرید تسلیحاتی از اسرائیل را متوقف کرد/ آحارونوت: اختلافات با اعراب سیاسی و امنیتی است

امارات خرید تسلیحاتی از اسرائیل را متوقف کرد/ آحارونوت: اختلافات با اعراب سیاسی و امنیتی است

امارات از تصمیم خود مبنی بر توقف خرید سیستم‌های نظامی از رژیم صهیونیستی در پی رفتارها و اظهارات دو وزیر تندروی کابینه این رژیم یعنی ایتامار بن گویر و بتسلئیل اسموتریچ خبر داد.

به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ اسرائیل در گزارشی اعلام کرد، امارات تصمیم خود را برای توقف خرید سامانه‌های امنیتی از اسرائیل اعلام کرده و این به دلیل رفتارهای دو وزیر تندروی اسرائیلی است.

طبق این گزارش، محمد بن زاید، رئیس امارات به مسؤولان اسرائیلی توضیح داد: تا زمانی که مطمئن نشویم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر دولتش کنترل و تسلط دارد قادر نخواهیم بود دست به امور مشترک بزنیم.

در عین حال این گزارش اضافه کرد: همکاری اطلاعاتی بین اسرائیل و امارات نظیر همکاری امنیتی به قوت خود باقی است.

در این زمینه رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند، امارات قرارداد خرید سامانه‌های نظامی اسرائیل را به دلیل رفتارهای این رژیم در ماه‌های اخیر از جمله رفتارها و اظهارات ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه و عدم کنترل نتانیاهو بر دولتش متوقف کرده است.

سامانه‌های دفاعی که امارات خریداری کرده بسیار مهم، حساس بوده و انتشار اخبار درباره آن ممنوع است. طبق این گزارش، این تصمیم به دلیل رفتارهای بن گویر از جمله ورود به مسجد الاقصی، حمله شهرک نشینان به حواره و اظهارات اسموتریچ درباره محو روستای حواره است.

همچنین روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع سیاسی اسرائیل نوشت: یک نگرانی واقعی در سطح روابط با کشورهای عربی وجود دارد.

این منابع افزودند: روابط در سطح تاکتیکی بسیار خوب است و متضرر نشده و برخی پیشرفت‌ها در مسائل مدنی وجود دارد؛ اما اختلافاتی در بسیاری از مسائل امنیتی و سیاسی وجود دارند.

یک مقام مسؤول اسرائیلی آنچه رخ داده را فروپاشی در تمام جبهه‌ها خواند و گفت، ضرری که به این روابط وارد خواهد شد نیاز به سال‌ها تلاش دارد تا بهبود یابد.

یک مقام اسرائیلی دیگر گفت، امارات تنها یک نمونه از این فروپاشی پس از گرمی روابط است. کشورهای دیگری هستند که از اسرائیل دوری می‌کنند یا لااقل روابط‌شان را تعلیق می‌کنند.

او اضافه کرد: این مساله به عدم دعوت آمریکا از نتانیاهو برای رفتن به کاخ سفید محدود نمی‌شود. بلکه تفاهمی گسترده در جامعه جهانی وجود دارد مبنی بر اینکه نتانیاهو بر دولتش کنترل ندارد و دولت را اسموتریچ و بن گویر هدایت می‌کنند. نتانیاهو درباره حواره سکوت کرد یعنی این طور توافق شده بود؛ اما ناگهان دیدند منطقه بیخ گوش ارتش آتش گرفت.

این تعلیق خرید تسلیحاتی، بعد از تعویق سفر بنیامین نتانیاهو به امارات و عدم تعیین تاریخی جدید صورت می‌گیرد.

اما در بیانیه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل آمده است: این خبر صحت ندارد و اسرائیل و امارات تماس‌های سیاسی مثمر ثمری در تمام زمینه‌ها تا به امروز داشته‌اند.

همچنین وزارت خارجه اسرائیل در توییتر نوشت: برعکس خبری که منتشر شده روابط بین امارات و اسرائیل قوی و پایدار است.

این وزارتخانه افزود: دلیل این مساله از بین مسائل دیگر توافقی است که در روزهای گذشته در زمینه فعالیت‌های گمرکی به دست آمد و منجر خواهد شد توافقنامه آزاد تجاری بین دو دولت وارد فاز اجرایی شده و روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی دو طرف افزایش یابد.

همچنین سفیر اسرائیل در امارات در توییتر نوشت: براساس صحبت‌هایی که با مقامات عالی رتبه در ابوظبی داشتم آنچه رسانه‌های عبری در این باره منتشر کرده‌اند عاری از صحت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۲۲ ۱۳:۳۴

انشالله تمام کشورهای منطقه تمامی تجهیزات نظام دفاعی مورد نیازشان را میان از ایران میخرن. هم به نفع خودشان است و هم به نفع ایران. ایران باید مشتری قاپون راه بیندازد.

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۲۲ ۱۵:۰۵

امارات نیازی به سامانه اسرائیلی ندارد وقتی ایران سوم خرداد رادارد به آنها میدهد ما وقتی باهم باشیم ومشکلی بین همسایه ها نباشد آسایش آرامش هم خواهد بود ونیازی به هزینهای گزاف برای خرید سامانه اسرائیلی نیست .

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۲۳ ۲۲:۳۲

خدا مرگ بده نتانیاهو رو.بی احترامی به مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین و مورد احترام مسلمانان جهان است،ضربه ی سنگینی به صهیونیستها میزند.این تنها گوشه ی کوچکی از خباثت و دشمنی نتانیاهو و..با مقدسات را نمایان ساخت