• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401122215428
  • خبرنگار : 50243

چراغ‌های این خانه را خاموش نکنید

بی‌خانمانی احزاب در خراسان رضوی

بی‌خانمانی احزاب در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی شهریورماه سال ۹۵ بود که احزاب و تشکل‌های سیاسی در خراسان رضوی بالاخره «خانه‌دار» شدند و کرکره‌های گفت‌وگو و همدلی را به عنوان اولین استان کشور که شعبه استانی خانه احزاب در آن افتتاح می‌شد، بالا کشیدند.

با وجود اینکه ساختار سیاسی کشورمان برای نقش‌آفرینی موثر احزاب هنوز آماده نیست و با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد، اما چنین اقداماتی گام‌های کوچکی است که به نهادینه کردن فعالیت‌های حزبی، ایجاد تضارب آرا و هم‌فکری میان سلایق و دیدگاه‌های مختلف در استان کمک می‌کند.

احزاب و تشکل‌های سیاسی در خراسان رضوی از چهره‌های قوی ملی و صاحب‌نظری برخوردار هستند که گردهم آمدن آنها در محلی به نام خانه احزاب می‌توانست بازوی مشورتی قوی را برای مدیران و تصمیم‌گیران استان فراهم کند، اما چنین ظرفیتی به نظر می‌رسد با بی‌توجهی مدیران استانی مواجه شده و خانه احزاب را به خانه‌ای نمایشی تبدیل کرده که این روزها ظاهرا تنها اسم آن باقی مانده است.

گفت‌وگوی ایسنا با فعالان سیاسی استان با گرایش‌های مختلف نیز مهر تاییدی بر این ادعا می‌زند که خانه احزاب خراسان رضوی مدت‌هاست از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته و حتی ساختمانی هم که در اختیار آن بوده از اواخر سال گذشته از احزاب پس گرفته شده و در واقع احزاب خراسان رضوی طی یک سال گذشته بی‌خانمان بوده‌اند و جلسه‌ای برگزار نکردند.

چرا احزاب بی‌جا و مکان شدند؟

بر اساس سازوکاری که وجود دارد، رئیس خانه احزاب به صورت دوره‌ای و چرخشی از میان احزاب سه جناح اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالیون انتخاب می‌شود. بدین ترتیب شورای مرکزی که متشکل از ۷ حزب اصولگرا، ۷ حزب اصلاح‌طلب و یک حزب اعتدالگرا یا مستقل است، نماینده یا دبیر یک حزب از جناح متبوعشان را به عنوان رئیس دوره‌ای خانه احزاب انتخاب می‌کنند. در این راستا سال گذشته، احزاب اصولگرا حمیدرضا ترقی را به عنوان رئیس خانه احزاب خراسان رضوی انتخاب کردند.

ترقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بعد از اینکه سال گذشته ساختمان خانه احزاب را از ما تحویل گرفتند، این نهاد دیگر مکانی برای پیگیری جلسات و برنامه‌هایش نداشت، به دیدار اعضای شورای مرکزی خانه احزاب استان در ابتدای سال جاری با استاندار و معاونت سیاسی استانداری اشاره کرد و گفت: در ایامی که ساختمان خانه احزاب از آن گرفته شد، کارها و جلسات را بیشتر به صورت مجازی و تلفنی پیگیری می‌کردیم، تا اینکه بالاخره بعد از مدت‌ها شهرداری ساختمانی را به ما نشان داد که آن را پسندیدیم و هم‌اکنون پیگیر تحویل آن هستیم.

ترقی در پاسخ به اینکه چرا ساختمان خانه احزاب از آن گرفته شد و حالا باید شهرداری برای آن تعیین تکلیف کند؟ اظهار کرد: براساس دستور معاونت سیاسی استانداری و طبق روالی که در تهران هم هست که محل خانه احزاب را شهرداری در اختیار احزاب قرار می‌دهد و وزارت کشور این را جزو وظایف شهرداری در نظر گرفته، در مشهد نیز از شهرداری خواسته شد از مستغلات بلااستفاده، محلی را در اختیار خانه احزاب قرار دهد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی ادامه داد: حدود یک ماه پیش از ساختمانی که شهرداری پیشنهاد داده بود بازدید کردیم و آن را پسندیدیم، قرار بود که آن ساختمان را تحویل بگیریم که با رفتن آقای ارجائی از شهرداری این مساله با اختلال مواجه شد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره آخرین برنامه‌ای که خانه احزاب استان برگزار کرده، خاطرنشان کرد: آخرین برنامه‌ای که برگزار کردیم، در خصوص مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی بود که هماهنگ‌هایی با سایر احزاب جهت حضور پررنگ آنان در راهپیمایی ۲۲ بهمن داشتیم .

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی در ادامه به حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان در جلسات خانه احزاب اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون جدید، برخی از احزاب باید مجمع خود را تشکیل و نماینده خود را معرفی می‌کردند که تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب هنوز این کار را نکرده‌اند.

وی درخصوص جلسه اخیری که به مناسبت ۲۲ بهمن ماه به صورت مجازی توسط خانه احزاب خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: ما به تمامی اعضا به صورت مجازی برای صدور بیانیه اطلاع دادیم و تعداد محدودی از احزاب بیانیه صادر کردند، اما از احزاب اصلاح‌طلب ندیدیم کسی مطلبی را برای ما منعکس کند.

اصلاح‌طلبان با خانه احزاب قهر کرده‌اند؟

بر اساس اظهارات ترقی حضور احزاب اصلاح‌طلب در همان اندک جلسات خانه احزاب کمرنگ بوده است، در این راستا با الهه قلی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر خانه احزاب استان گفت‌وگو کردیم و جویای علت این مساله شدیم.

قلی‌زاده در این خصوص به ایسنا گفت: در این دور احزاب اصولگرا آقای ترقی را به ریاست خانه احزاب انتخاب کردند، اما به دلیل اینکه ایشان مشغله کاری زیادی دارند و بیشتر اوقات تهران هستند، در طول دوره مدیریت‌شان فقط دو بار جلسه شورای مرکزی در خانه احزاب برگزار شد.  

وی در پاسخ به این سوال که در جلسات خانه احزاب حضور طیف‌های سیاسی استان چگونه بوده و چرا عنوان می‌شود اصلاح‌طلبان حضور کمرنگی در جلسات داشتند، به برخی گلایه‌های احزاب نسبت به موضع‌گیری‌های رئیس فعلی خانه احزاب اشاره کرد و افزود: وقتی وارد فضایی مثل خانه احزاب می‌شویم، باید از تندروی‌های تفکری و جریانی‌مان فاصله بگیریم. آقای ترقی باید در موضع‌گیری‌های خود به این نکته واقف باشند که کسی که به عنوان رئیس خانه احزاب مسئولیت می‌گیرد، باید جامع‌الطیف به مسائل نگاه کند و طوری موضع‌گیری نکند که  باعث رنجش سایر فعالان سیاسی در احزاب دیگر شود.

نباید با رفتارهای سلیقه‌ای احزاب را مقابل هم قرار داد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: وقتی آقای ترقی در فضای مجازی علیه احزاب اصلاح‌طلب مصاحبه می‌کنند، طبیعی است زمانی که پیش از تشکیل جلسات برای این احزاب دعوتنامه می‌فرستیم، تمایلی به شرکت نداشته باشند. وقتی شخصی با هر دیدگاه سیاسی در جایگاه رئیس قرار می‎گیرد، نباید با رفتارهای سلیقه‌ای فضای تقابلی میان احزاب ایجاد کند، چراکه همه احزاب عضو آن خانه و مجمع هستند. علت حضور کمرنگ احزاب اصلاح‌طلب در جلسات شورا همین بوده و بنده چندین بار گله و نظر دوستان را به آقای ترقی منتقل کرده‌ام.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه پایه‌ریزی خانه احزاب با رویکرد ایجاد انسجام و اتحاد میان احزاب بوده است و در دوره‌های قبل منشور همدلی احزاب نگارش شده است، گفت: ما در هیچ دوره‌ای از ریاست خانه احزاب چنین چالشی را نداشتیم و احزاب دلخوری نسبت به یکدیگر نداشتند. این توانمندی رئیس خانه احزاب است که در مدیریت و موضع‌گیری‌هایش به احزاب و جریان‌های مخالف خود توهین نکند و بتواند میان تفکرات مختلف همدلی و انسجام ایجاد کند.

وی درخصوص برخی احزاب اصلاح‌طلبی که از فعالیت در خانه احزاب انصراف داده‌اند، عنوان کرد: جبهه اصلاحات خراسان رضوی به جای هر حزبی که انصراف داده، حزب جایگزین را که قبلا به صورت علی‌البدل انتخاب شده بوده را معرفی کرده است. 

رویکرد مدیران استانی به فعالیت‌های خانه احزاب، مساله مهم دیگری است که در روند بهبود فعالیت‌های حزبی در استان‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند، مثلا شورای مرکزی خانه احزاب می‌تواند با دعوت از مدیران کل ادارات مختلف استان‌ عملکرد آنان را آسیب‌شناسی و برای افزایش کارایی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به عنوان واسطه میان قدرت و مردم، پیشنهادات و انتقادات خود را به آنان منتقل کنند.

سیدجواد رضویان‌راد، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو هیات رئیسه خانه احزاب خراسان رضوی است. او در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره ارتباط خانه احزاب با نمایندگان دولت در خراسان رضوی، بیان کرد: تعاملی به صورت منظم وجود ندارد، اما برخی از اعضای شورای مرکزی خانه احزاب، به ویژه آقای ترقی به صورت فردی به استانداری و معاونت سیاسی رفت‌وآمد دارند، اما این تعاملات در چارچوب شورای مرکزی خانه احزاب نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: این تعاملات خارج از چارچوب شورای مرکزی خانه احزاب با مقامات استان، در دوره‌ پیش که آقای گندمی رئیس خانه احزاب بود هم وجود داشت و این مساله یک نقطه ضعف بسیار بزرگ است.

وی افزود: متاسفانه آقای استاندار هم بهای لازم را نمی‌دهند و ضرورت ارتباط با احزاب را برای خود به عنوان یک اصل قائل نیستند و این هم یک نقطه ضعف جدی دیگری است که ما در مجموعه خانه احزاب با آن مواجهیم.

رضویان‌راد همچنین از دیگر نقاط ضعف خانه احزاب را عدم ارتباط تشکیلاتی با مرکز برشمرد و گفت: ارتباط تشکیلاتی بین خانه‌ احزاب و شعب استانی آن آنقدر پررنگ و قانون‌مند نیست، نه آنها از ما خواستند فعالیت‌های خود را به صورت ضابطه‌مند به آنها منتقل کنیم و نه ما چنین تکلیفی را برای خود قائل شدیم.

خانه احزاب با تمام فراز و فرودهایی که در دو سال گذشته طی کرده است، باید همچنان خانه‌ای برای همدلی، وحدت و همراهی همه جناح‌ها و سلایق سیاسی استان باشد، باید قدردان چنین فرصتی بود و از این ظرفیت برای توسعه خراسان رضوی و ایجاد پویایی‌ در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در استان بهره برد، نه اینکه آرام آرام اجازه دهیم چراغ‌های این خانه خاموش شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha