• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401122215697
  • خبرنگار : 71496

نخست‌وزیر مالزی راز اختلاف‌نظرش با ماهاتیر محمد را فاش کرد

نخست‌وزیر مالزی راز اختلاف‌نظرش با ماهاتیر محمد را فاش کرد

نخست‌وزیر مالزی در بخش دوم مصاحبه با شبکه الجزیره دلیل اختلاف‌نظرش با ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین این کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در بخش دوم گفت‌وگوی ویژه‌اش با برنامه "المقابلة" بر مسیر سیاسی طولانی و فعالیت‌های سیاسی و تاسیس جنبش جوانان مسلمان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در اواخر دهه شصت و تجربه حبس متمرکز بود، برخی سرنوشت ابراهیم را شبیه به سرنوشت نلسون ماندلا، رهبر فقید مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی می‌دانند، همانگونه که ماندلا پس از چندین سال حبس و رنج رهبر آفریقای جنوبی شد، ابراهیم نیز بعد از حبس‌های متعدد، به کرسی نخست‌وزیری مالزی رسید.

ابراهیم که از نوامبر گذشته نخست‌وزیر مالزی شد، درباره دلایل تغییر ارتباطش با ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین گفت که دلیل آن نگرانی مشاوران ماهاتیر از خطر این بود که او به عنوان معاون ماهاتیر محمد، نخست وزیر شود "اما ماهاتیر هر اشتباهی که داشت، نقش بزرگی در نهضت مالزی ایفا کرد".

نخست‌وزیر مالزی گفت: بسیار به ماهاتیر و حمایت او نزدیک بودم، اما او به انتقاد از من ادامه داد و در حال حاضر هیچ ارتباطی میان ما وجود ندارد و فکر می‌کنم اختلاف‌نظرها میان ما نباید به دشمنی تبدیل شود و وقتش که برسد با او تماس خواهم گرفت.

ابراهیم به دعوت ماهاتیر عضو حزب سازمان ملی مالاوی متحد (امنو) شده و خیلی سریع در داخل حزب پیشرفت کرد و یکی از مهمترین شخصیات‌های آن شد؛ اما در ادامه ارتباط این دو با هم تیره و تار شد و در نهایت در سال ۲۰۱۹ به ائتلاف بازگشتند.

او فعالیت‌های سیاسی خود را خیلی زود آغاز کرد و در زمان تحصیلش در دانشگاه به عنوان دانشجویی با روحیه انقلابی شناخته می‌شد، او رهبری تظاهرات‌هایی علیه فساد و دفاع از حقوق کشاورزان فقیر مالزی را بر عهده داشت و به همین دلیل اولین بار در سال ۱۹۷۴ به مدت دو سال زندانی شد.

ابراهیم در ادامه این گفت‌وگو به تفکرات و رویکردهای خود پرداخت و تاکید کرد: می‌خواهم یک مالزیایی خوب باشم، من یک مسلمان متعهد هستم و اسلام را به عنوان یک سبک زندگی و دین همزمان با هم می‌شناسم و معتقدم دارای تفکراتی درباره عدالت، انسانیت و بخشش است و اسلام بدون رویکرد اصلاحی وجود ندارد.

نخست وزیر مالزی همچنین به مساله اسلام‌هراسی و رسانه‌های غربی در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر پرداخت و گفت: قطر با برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ جهان را شگفت‌زده کرد.

انتهای پیامچ

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha