• سه‌شنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1401122316375
  • خبرنگار : 71611

تولید روزانه هزار تن زباله نوروزی در برخی شهرهای مازندران

تولید روزانه هزار تن زباله نوروزی در برخی شهرهای مازندران

سفرهای نوروزی که آغاز می‌شود استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران که همواره میزبان پرتعدادترین گردشگران نوروزی هستند تغییر چهره می‌دهند و به‌رغم تمام زیبایی‌های طبیعی و بصری، انباشت زباله و تهدید حیات‌وحش و آتش‌سوزی جنگل‌ها تبدیل به تهدید جدی برای زیست‌بوم این استان‌ها می‌شوند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «همشهری» درخصوص تهدید مسافران نوروزی با طبیعت استان مازندران گفت‌وگویی با مدیرکل محیط زیست این استان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

عطاءالله کاویان، مدیرکل محیط زیست استان مازندران: انباشت زباله روزانه گردشگران نوروزی در برخی شهرهای مازندران از ۲۰۰تن در روزهای معمولی به هزار تن در نوروز می‌رسد.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیش‌بینی کرده است که نوروز امسال حدود ۸ میلیون گردشگر به مازندران ورود می‌کنند. این در حالی است که جمعیت مازندران حدود ۳ میلیون نفر است و اگر هر گردشگر روزانه یک کیلوگرم زباله تولید کند، ۸ هزار تن زباله در روز گریبان مازندران را می‌گیرد.

این موضوع جدای از احتمال آتش‌سوزی جنگل‌ها و ورود غیرمسئولانه برخی گردشگران به زیستگاه‌های طبیعی مازندران و ایجاد استرس در حیات‌وحش این استان آن هم درست در فصل زادآوری است.

کاویان در ادامه می‌گوید، نمی‌توان سفرهای نوروزی مردم را محدود کرد. چون شرایط استان مازندران به‌دلیل نزدیکی به پایتخت مورد توجه همه مردم و به‌ویژه در نوروز برای گردشگران و افرادی است که خانه دومشان مازندران است. ما هم مانع فعالیت‌های گردشگری نیستیم. ولی حرفی که داریم این است که ظرفیت مازندران در حوزه مدیریت پسماند و تغییر کاربری‌ها، شکار و صید و تعارض با حیات‌وحش در این ایام با توجه به ورود گردشگران شدت بیشتری می‌گیرد.

به‌گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران، در ایام نوروز آمار زباله و پسماند مازندران به حدود ۱۵ برابر روزهای عادی در برخی شهرها می‌رسد که کاملا از حجم پسماند تولید شده و نوع آن مشخص است که مربوط به روزهای نوروز است.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: استان مازندران حدود ۳میلیون جمعیت دارد که این جمعیت در نوروز به ۱۵ میلیون گردشگر می‌رسد. یعنی ۵برابر بیشتر از جمعیت بومی استان وارد مازندران می‌شوند و رسیدگی به موضوعات مرتبط با این استان در فصل نوروز عزم ملی می‌خواهد.

کاویان افزود: اگر از تمام کشور هم به مازندران سفر کنند مازندرانی‌ها براساس خوی مهمان‌نوازی از آنها استقبال می‌کنند. اما خواسته ما این است که باید حتما در این بخش یک نگاه ملی بر استان مازندران در بحث اعتبارات و اجرای پروژه‌های مرتبط با مدیریت پسماند حاکم باشد.

به‌گفته مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران، تنها یک سیستم زباله‌سوز با ظرفیت ۲۰۰ تن در شهر نوشهر وجود دارد و این در حالی است که در ایام نوروز جمعیت برخی شهرها همچون نوشهر، چالوس، عباس‌آباد، کلاردشت و مرزن‌آباد از ۳ میلیون نفر هم بیشتر می‌شود. درحالی‌که ظرفیت زباله‌سوز این بخش در مازندران ۲۰۰ تن است و در برخی روزهای نوروز تولید زباله به هزار تن می‌رسد. بنابراین باید نگاه به مازندران در نوروز از سطح استانی فراتر برود و مدیریت بخش‌های مختلف این استان در سطح ملی دیده شود. او مشکلات دیگر محیط‌زیست و عرصه‌های طبیعی در مازندران همزمان با هجوم گردشگران نوروزی به این استان را تعدد رفت‌وآمدها در طبیعت و استفاده از ماشین‌های آفرود در مناطق حفاظت شده اعلام کرد و گفت: حضور گردشگران و طبیعت گردها در برخی مناطق طبیعی و زیستگاه‌های حیات‌وحش بدون برنامه مشخص، به‌خصوص با ماشین‌های آفرود آسیب‌های زیادی برای حیات‌وحش و طبیعت این استان آن هم در فصل زادآوری حیات‌وحش برجای می‌گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha