• چهارشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401122417217
  • خبرنگار : 71129

نخست وزیر سوئد پذیرفت که ممکن است با فنلاند وارد ناتو نشوند

نخست وزیر سوئد پذیرفت که ممکن است با فنلاند وارد ناتو نشوند

نخست وزیر سوئد اعلام کرد، عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را می‌توان در مراحل مختلف و جدا از هم متصور بود و تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، اولف کریسترسن، نخست وزیر سوئد در یک نشست خبری درباره درخواست عضویت کشورش در ناتو گفت: بعید نیست که عضویت سوئد و فنلاند در ناتو در مراحل مختلف و جدا از هم تصویب شوند. آنچه من و "اسکار استنستورم"، مذاکره کننده ارشد سوئد برای مذاکرات ناتو در هفته‌های اخیر صحبت کرده‌ایم، احتمالا بر این اساس است که عضویت ما و فنلاند در ناتو در مراحل مختلفی صورت می‌گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، ما برای آن آماده هستیم.

نخست وزیر سوئد همچنین گفت: احتمال عضویت فنلاند در ناتو بیش از سوئد افزایش یافته است البته اکنون دیگر مساله عضویت سوئد در ناتو مطرح نیست بلکه تنها زمان آن مساله است.

ترکیه و مجارستان تنها کشورهای عضو ناتو هستند که هنوز عضویت فنلاند و سوئد را در این ائتلاف نظامی تایید نکرده‌اند و نخست وزیر سوئد گفته که دیگر کشورهای عضو به آنکارا برای تسریع در این روند فشار می‌آورند.

سوئد و فنلاند رسما درخواست عضویت خود را در ناتو مه سال گذشته میلادی اعلام کردند و به چندین دهه بی طرفی پایان دادند آن هم به خاطر آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲.

اظهارات نخست وزیر سوئد پس از آن مطرح شد که لایحه ضد ترور که قرار بود پنجشنبه تصویب شود، تا سوم مه ۲۰۲۳ به تعویق افتاد.

این لایحه جدید مقابله با تروریسم به منظور هدف قرار دادن تامین مالی، کمک و پروپاگاندای "گروه‌های تروریستی" در سوئد مطرح شده است که درخواست کلیدی آنکارا محسوب می‌شود.

آنکارا از دو کشور سوئد و فنلاند خواسته تا برای تایید عضویتشان در ناتو اقداماتی قطعی برای مقابله با "گروه‌های تروریستی پ.ک.ک و سازمان تروریستی فتح‌الله گولن" انجام دهند. البته سوئد تاکنون اقدام کافی برای به دست آوردن تاییدیه ترکیه انجام نداده است.

در این میان، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اخیرا گفته بود که از امضای تفاهم نامه سه جانبه در نشست ناتو در مادرید به تاریخ ژوئن ۲۰۲۲، هنوز اقدامات رضایتبخشی از سوی سوئد انجام نشده است.

وی افزود: وعده‌هایی از سوی فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو داده شده است. اما برای ما ممکن نیست که به عضویت سوئد در ناتو بدون انجام اقدامات مناسب و کافی پاسخ مثبت بدهیم.

چاووش‌اوغلو همچنین گفت، درخواست‌های این دو کشور برای عضویت در ناتو را می‌توان به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار داد چون ترکیه نظر مساعدتری نسبت به روند فنلاند دارد.

آنکارا از بابت رویکرد سوئد ناراضی است و نشست سه جانبه خود را پس از آن تعلیق کرد که مقام‌های سوئد به یک سیاستمدار راست افراطی اجازه دادند تا به قرآن توهین کند.

مذاکرات در سطح وزرای خارجی در بروکسل پنجشنبه گذشته از سر گرفته شد. استکهلم به تصمیم خود درباره اقدامات مطرح شده در تفاهم نامه سه جانبه تاکید کرد.

مذاکره کننده ارشد سوئد برای مذاکرات ناتو نیز گفت: ‌ما تغییر کرده‌ایم. ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه را بهتر درک کرده‌ایم. همچنین به دنبال بهبود امنیت سوئد هستیم. سوئد نباید هرگز به مامنی برای تروریست‌ها تبدیل شود و به همین دلیل ما همکاری بین سرویس‌های امنیتی را بیشتر می‌کنیم. ما منابع مالی بیشتری را برای امور دفاعی و امنیتی در نظر گرفته‌ایم و از اینکه با ناتو همکاری می‌کنیم، خوشحالیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha