• چهارشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401122417621
  • خبرنگار : 71541

وزیر راه:

عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران-مشهد ۱۴۰۲ آغاز می‌شود

عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران-مشهد ۱۴۰۲ آغاز می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌ها در حوزه ریلی برای واردات یا ساخت لکوموتیو و واگن مسافری و باری مجوز کامل دارند، گفت که از سال آینده عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران - مشهد آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در مراسم بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی بیان کرد: همکاران ما در بخش ریلی برای تامین ناوگان از نظر لکوموتیو و واگن مسافری و باری از نظر ما مجوز کامل دارند برای واردات یا ساخت  و بازسازی برای اینکه این ناوگان ریلی ما در سال ۱۴۰۲ سرعت بیشتری بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از سال آینده عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران - مشهد آغاز خواهد شد، پروژه‌ای که سال‌های متمادی روی زمین مانده بود اما اکنون جمع‌بندی‌ها انجام شده و مذاکرات رو به انجام است برای اینکه این پروژه عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرایط کرونایی از سه سال قبل وجود داشت و همچنان هم وجود دارد، با وجود این امسال بالاخره با تلاش برای رفع مشکلات و فرسودگی‌های انباشته، شبکه ریلی ما موفق شد رکورد حمل‌ونقل ریلی را بشکند و ۲۹ میلیون جابه‌جایی مسافر در همین شرایط اتفاق افتاد.

بذرپاش با بیان اینکه شبکه ریلی با همه سختی‌ها در خدمت است، افزود: در حال حاضر نیز در آستانه قرار گرفتن در تعطیلات نوروزی، همه شبکه‌ها در پیک خودش قرار گرفته و همه ناوگان ما زیر بار است، البته این شرایط برای سفرهای هوایی، زمینی، دریایی و ریلی هم صدق می‌کند اما امیدواریم بتوانیم نوروز متفاوتی را برای مردم با فراز و نشیب‌های موجود رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید سال بعد را سال رکوردها بگذاریم؛ در حوزه مسافری و باری، همینطور که شبکه و خطوط ریلی تکمیل می‌شود، با شرکت‌های داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی ظرفیت لکوموتیو و واگن را افزایش دهیم تا مردم شیرینی ظرفیت‌هایی که اضافه می‌شود را بچشند.

کشورهای همسایه درخواست ترانزیت از خاک سرزمینی ما را دارند

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این مراسم خاطرنشان کرد: در قراردادهای جدیدی که با کشورهای همسایه می‌بندیم، درخواست ترانزیتی از خاک سرزمینی ما را دارند یا زمانی که می‌خواهند کالایی را حمل کنند مرتب نیازمند توسعه لکوموتیو ناوگان باری هستیم؛ این فرآیند توسعه که امسال انجام شد در سال آینده ادامه خواهد یافت و این ناوگان تکمیل‌تر خواهد شد.

بذرپاش ادامه داد: با توسعه کنونی، در حوزه مسافری هم بیش از ۳۰ واگن بازسازی‌شده و نو به شبکه ما اضافه شد و بلافاصله وارد مدار خدمات‌رسانی به مردم در ایام نوروز شد، در حوزه باری هم در بخش خرید و بازسازی و ساخت تولید داخلی اقدامات جدیدی در سال جدید در دستور کار است.

وی با بیان اینکه ما در همه بخش‌های خصوصی و دولتی سرمایه‌گذاری را به فال نیک می‌گیریم و آماده دریافت سرمایه‌گذاری هستیم؛ افزود: صنعت حمل‌ونقل یک رو به رشد و مورد نیاز کشور است، ایمنی بالایی دارد و بیشترین استفاده را دارد؛ با قراردادهای جدیدی که با کشورهای همسایه می‌بندیم، خطوط ریلی جدیدی که اضافه می‌شود و توسعه شبکه، سرمایه‌گذاری در این صنعت مقرون‌به صرفه است و ما در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل ریلی می‌توانیم درآمد سرشاری نصیب کشور کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره کمبود بلیت قطار توضیح داد: در این ایام در برخی از مقاطع سال به‌خویژه در ایام نوروزو تعطیلات بیشترین حجم تقاضا برای همه روش‌های حمل‌ونقلی وجود دارد؛  با ناوگان موجود، بضاعت ما محدود است، تقاضا چندین برابر عرضه است و اینکه بلیت به همه نمی‌رسد ناشی از عدم بلیت عرضه نیست، البته ممکن است مشکلاتی هم وجود داشته باشد اما دستور دادیم که مشکلات به حداقل برسد.

هرجا تولید داخل اجازه نداد، از طریق واردات جبران می‌کنیم

بذرپاش با بیان اینکه توسعه ناوگان و افزایش ظرفیت اولیت اصلی ماست، افزود: هرجا تولید داخل اجازه نداد، از طریق واردات جبران می‌کنیم و این اتفاق در حال حاضر هم رخ می‌دهد؛ هم در بخش لکوموتیو هم در بخش واگن؛ حداکثر حمایت را از تولید داخل داریم که ناوگان توسعه پیدا کند، اما از آنجایی که ظرفیت تولید داخل محدود است و نمی‌تواند همه درخواست‌ها را پوشش دهد، مذاکراتی داشتیم و حتی به قرارداد هم رسیدیم که از ظرفیت‌های خارجی استفاده کنیم و دو سال آینده ناوگان را به سرعت افزایش ظرفیت دهیم و مشکلات کاهش یابد و به شبکه‌ای که همه تقاضاها را پاسخ دهد برسیم.

وی درباره راه‌آهن تهران- کربلا نیز بیان کرد: اخیرا وزیر اقتصاد به عنوان رئیس کمیسیون مشترک در عراق بودند و مدیرعامل راه‌آهن هم در کمسیون مشترک ایران و عراق به‌عنوان نماینده ما حضور داشت؛ توافقات خوبی انجام شده و قرار شد در بودجه عراق هم احداث خط ریلی شلمچه - بصره دیده شود؛ اختلاف‌نظراتی هم وجود داشت که بخش زیادی از آنها حل شده و می‌تواند مشکلی که در سال‌های گذشته وجود داشته و بخشی ناشی از اختلاف نظر میان دو کشور از نظر خطوط مرزی یا منطقه مین‌گذاری‌شده بود، رفع شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود عراق مایل به همکاری با ترکیه برای تکمیل کریدورهای ریلی است، گفت: این موضوع را ما نشنیدیم؛ وزیر اقتصاد و همکاران ما از جلسه کمیسیون مشترک در ایران و عراق راضی بودند. از ابتدای سال احداث این خط ریلی را هم در اولویت کاری قرار می‌دهیم؛ طرف عراقی و دولت جدید در عراق هم کاملا مصمم به احداث این خط ریلی هستند که هم برای ما و هم برای عراق خوب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha