• چهارشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۰:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401122417812
  • خبرنگار : 50548

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی خبر داد

خدمت‌رسانی ۱۰ هزار خادم رضوی در شب سال نو

خدمت‌رسانی ۱۰ هزار خادم رضوی در شب سال نو
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار خدمه و حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار خادمیار آماده خدمت به زائران هستند، گفت:  وظیفه مدیریت این خدمه بر عهده معاونت اماکن متبرکه حرم است تا بتوانند خدمت‌رسانی خوب، بایسته و شایسته‌ای به زائران داشته باشند.

امین بهنام، امروز ۲۴ اسفند ماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان اظهار کرد: اصل بر این است که زائر زیارت آسانی داشته باشد و بتواند با آرامش زیارت کند و سلامت از حرم خارج شود، بنابراین برای تسهیل ورود و خروج زائر تلاش می‌کنیم. 

وی اضافه کرد: طبق قانون اماکن متبرکه با تکمیل ۸۰ درصد ظرفیت هر صحن، موظف هستیم درهای ورودی آن را ببندیم که در صورت بروز اتفاق بتوان مدیریت لازم را داشت. به همین دلیل شب سال نو صحن آزادی، انقلاب، جمهوری، گوهرشاد، قدس و ... هنگام تکمیل ۸۰ درصدی ظرفیت امکن پذیرش زائر دیگری را نخواهند داشت.

بهنام ادامه داد: با توجه به اینکه حجم بسیاری از زائران از باب‌الرضا مشرف می‌شوند، ضلع شرقی حرم زودتر تکمیل ظرفیت می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که زائران از باقی صحن‌های همجوار مانند صحن غدیر که با تاخیر بیشتری تکمیل ظرفیت می‌شود، وارد حرم شوند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل در صحن‌های مرکزی بسته خواهد شد، اما درهای صحن‌های پیرامونی و اصلی باز است. همچنین حدود ۱۰ هزار خادم و خادمیار برای شب سال نو فراخوان شده‌اند تا زائران را برای رسیدن به مقصد به درستی راهنمایی کنند.

خادمان بارگاه ملکوتی رضوی تمام قد در خدمت زائران نوروزی

شبان، سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی، برنامه‌های این معاونت را در ۲ بخش برنامه‌های تحویل سال و برنامه‌های ماه مبارک رمضان تقسیم‌بندی کرد و گفت: حدود  ۱۵۳ هزار بوته و شاخه گل  برای فضاآرایی صحن‌ها و رواق‌های حرم امام رضا(ع) از شهرهای مختلف تهیه و به کار گرفته شده است. همچنین بین ۲۰ تا ۲۴ المان نوری در صحن‌های مرکزی طراحی و نصب شده است.علاوه بر آن  ۲۸ هزار ریسه چراغانی جدید طراحی و در حال اجراست. همچنین نصب کتیبه‌های ویژه سال نو سر در ایوان‌ صحن‌های مرکزی نصب خواهد شد.

وی در خصوص عطرافشانی بیان کرد: ۴۰۰ لیتر عطر مرغوب برای عطرافشانی رواق‌ها و صحن‌ها تدارک دیده شده است. همچنین در حوزه فرش‌آرایی حدود ۲۳۰ هزار متر مربع برای تحویل سال با ظرفیت ۸۰ درصد صحن‌ها مفروش می‌شود، همچنین ۶۱ هزار متر فرش دست بافت برای مفروش شدن سطح رواق‌ها استفاده خواهد شد.

سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی با اشاره به افتتاح چهارمین چای‌خانه حضرت در حوزه پذیرایی تصریح کرد: آمادگی توزیع روزانه چای به ۱۹۰ هزار نفر را داریم. افراد در این چایخانه‌ها صبح‌ها از ساعت ۷ – ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۱۵- ۲۲ آماده پذیرایی از زائران حضرت رضا(ع) هستند. همچنین توزیع ۴۰۰ هزار بسته از متبرکات همچون نمک، نبات، کیک و ... در شب تحویل سال در مبادی ورودی و چای‌خانه‌ها در برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه مهمانسرای حضرت روزانه پذیرای ۲۰ هزار نفر در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام است، ادامه داد: در حوزه اسکان نیز جدای از خدمات زائرشهر و زائرسرا، سالن‌های ورزشی آستان قدس، مدرسه نواب و حسینه‌های اطراف حرم تجهیز شده است تا امکان اسکان زائر در این موارد را نیز داشته باشیم. 

شبان در حوزه خدمات رفاهی زائران اظهار کرد: ظرفیت امانات زائر را از ۷۰۰۰ مورد به ۲۲ هزار مورد افزایش داده‌ایم. همچنین در حوزه فوریت‌های پزشکی ۱۱ پایگاه‌ داریم که در هنگام تحویل سال به ۵۷ پایگاه افزایش می‌یابد.  ۳۸ دستگاه آمبولانس مستقر در سطح صحن‌ها هستند و در مجموع ۵۸۳ نفر در حوزه پزشکی ارائه خدمت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در حوزه توان‌یابان ۲۵۰۰ صندلی چرخدار داریم، همچنین با توجه به ترافیک پس از مراسم تحویل سال  ۸۰ ون آماده کرده‌ایم که بتوان به وسیله آن‌ها زائران را به خیابان‌های اطراف راهنمایی کرد.

سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه  تمامی این اقدامات توسط ۱۷ هزار خادمیار انجام خواهد شد، گفت: در ماه مبارک رمضان برای پذیرایی افطار سبک بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بسته تهیه و تدارک دیده شده است که در بین صفوف نمازگزاران توزیع خواهد شد. 

وی در خصوص سفره شام رضوی گفت: پذیرایی برای حداقل ۲۰۰۰ نفر از مجاورین پیش‌بینی شده است. همچنین در باب الهادی، باب الکاظم و خیابان واعظ طبسی در تمامی شب‌های ماه مبارک رمضان برای ۹۰۰۰ نفر افطار تدارک خواهیم دید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha