• پنجشنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402010300814
  • خبرنگار : 30057

رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شعار سال اعلام کرد

"جلوگیری از انحراف قیمت‌ها و شوک‌های ارزی" راهکاری برای مهار تورم

"جلوگیری از انحراف قیمت‌ها و شوک‌های ارزی" راهکاری برای مهار تورم

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اثرات تورم، بیشتر بر روی تولیدات دانش بنیان آشکار می‌شود، گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد نشستی را در زمینه مهار تورم برگزار کرده و در آن نشست پیشنهاد شد که برای تحقق این امر نسبت به افزایش درآمدهای دولت، عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری و انحراف قیمت‌های نسبی و جلوگیری ازشوک‌های ارزی اقدام شود.

دکتر حسن مسلمی نایینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام "مهار تورم و رشد تولید" از سوی مقام معظم رهبری گفت: ایشان با هوشمندی و آینده نگری، به اهمیت بحث‌های اقتصادی و معیشتی در سال‌های اخیر اشاره و شعارهای سال را انتخاب کرده‌اند و ضمن آسیب شناسی و فهم مشکلات و معضلات کشورمان، راهکارهایی را هم برای حل آنها ارائه داده‌اند. ولی به نظر می‌رسد که در این جهت ما به خوبی عمل نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه مهار تورم نیازمند علم، دانش و تخصص است، افزود: در این راستا با توجه به ظرفیت بالای جهاد دانشگاهی و توان بالای پژوهشی در حوزه‌های علوم انسانی و ارتباط با مراکز آموزشی و پژوهشی، این نهاد می‌تواند نقش موثری را ایفا کند.

مسلمی، موضوع مهار تورم را حوزه‌ای دانست که لازم است ابتدا به صورت تئوری از سوی صاحب نظران مورد بررسی قرار گیرد و ادامه داد: لازم است هم اندیشی در این زمینه با حضور متخصصان و مدیران صورت گیرد تا راهکارهای خروج از این معضل پیشنهاد شود.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی نتایج این هم اندیشی‌ها را به صورت عملی و کاربردی ارائه می‌دهد.

مسلمی نائینی با اشاره به پتانسیل بالای علمی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: با این توان موجود در دانشگاه‌ها بود که توانستیم مشکلات و معضلات مربوط به ویروس کرونا را در ۳ سال گذشته مرتفع کنیم در حالی که کشورهای پیشرفته و اروپایی همچنان در گیر این بیماری هستند.

وی موفقیت کشور در زمینه کنترل بیماری کرونا را به دلیل وجود متخصصان کشور و حضور مردم در صحنه دانست و گفت: از این رو می‌توانیم سایر مشکلات را نیز با کمک دانشگاه‌ها و متخصصان و مردم حل کنیم. جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند پلی میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی و خدماتی و صنعتی باشد.

مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی دارای پژوهشگاه‌هایی است که می‌تواند از ظرفیت‌های آن در جهت حل مشکلات استفاده کند، ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته نشستی را با حضور متخصصان برگزار کردیم و نظرات مختلفی در آن بیان شد اولین موضوعی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، موضوع " تورم و راهکارهای کاهش آن" بود. ادامه این جلسات در قالب سلسله نشست‌هایی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی در خصوص پیشنهادهای ارائه شده در این نشست و سایر نشست‌هایی که در سال جاری، برگزار می‌شود، توضیح داد: پیشنهادهای ارائه شده از سوی متخصصان دانشگاهی بوده و جمع بندی شده است و به اطلاع سازمان‌های مربوط در کشورمان خواهد رسید.

پیشنهادهای جهاد دانشگاهی برای مهار تورم

وی در خصوص پیشنهادات ارائه شده در این نشست، گفت: راهکارهای متعددی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برای حل مشکل تورم در کشورمان ارائه شده است که  از آن جمله می‌توان به کاهش کسری بودجه دولت از طریق صرفه جویی و خصوصی سازی اشاره کرد.

وی افزایش درآمدهای دولت، عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری و انحراف قیمت‌های نسبی، جلوگیری ازشوک‌های ارزی (عدم وابستگی به واردات)، افزایش سرمایه گذاری و کاهش هزینه‌های تولید ، کنترل نوسانات نرخ ارز را از دیگر پیشنهادهای این نهاد عنوان کرد.

اثرات تورم برفعالیت‌های دانش بنیانی

رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص اثرات تورم بر روی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان توضیح داد: اثرات تورم بیشتر بر روی تولیدات دانش بنیان آشکار می‌شود؛ چرا که وقتی محصول دانش بنیانی تولید می‌شود باید از زمان تحقیق تا تولید، برآورد قیمت برای آن صورت گیرد و از سوی دیگر برای تولید یک محصول به زمان نیاز است و اگر قرار باشد در این مدت تورم افزایش یابد، قیمت قراردادها تغییر خواهد کرد که در این صورت خسارت سنگینی به شرکت‌ها و همچنین قراردادهای تولید وارد خواهد شد.

مسلمی، با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها مانع پایان یافتن طرح‌های دانش بنیان خواهد شد، اضافه کرد: در برخی موارد حتی اگر شرکت‌ها بتوانند به تعهدات تولید عمل کنند، از سوی کارفرما با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد که بعد از مدتی، انگیزه‌ها و علاقه مندی‌ فناوران از دست خواهد رفت.

وی افزود: خوشبختانه در جهاد دانشگاهی توانمندی‌های بالایی برای تولید وجود دارد ولی توانمندی کارهای بزرگ، نیاز به انعقاد قراردادهای بزرگ و زمانبر دارد ولی افزایش تورم، جلوی بسیاری از فعالیت‌ها را گرفته است.

مسلمی تاکید کرد: جهاددانشگاهی با ایجاد زیست‌بوم نوآوری مورد نیاز، از فعالیت‌های نخبگان در سه پارک علم و فناوری البرز، سازمان کرمانشاه و علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی حمایت کرده است.

وی افزود: علاوه بر اینها، جهاد دانشگاهی با ظرفیت موجود در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم سلولی (رویان)، پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی (ابن سینا)، پژوهشکده سرطان معتمد و پژوهشکدهای دیگر و شرکت‌ها و مراکز رشد، دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه علم و هنر و مراکز علمی و آموزشی و علمی کاربردی، امکان حمایت از رشد تولید را بوجود آورده است.

به گفته رییس جهاد دانشگاهی، این نهاد هم اکنون نیز در این سه پارک، امکان حضور بیش از ۵۰۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان و شرایط اشتغال‌زایی بیش از ۲۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha