• چهارشنبه / ۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402010903654
  • خبرنگار : 50026

آنچه گردشگران را به بهشت زمین‌شناسی ایران جذب می‌کند

آنچه گردشگران را به بهشت زمین‌شناسی ایران جذب می‌کند

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس با اشاره به بازدید بیش از یک میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری طبس، اظهار کرد: این منطقه در میان زمین‌شناسان به «بهشت زمین‌شناسی ایران» مشهور شده است.

محمد عرب، امروز چهارشنبه ۹ فروردین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از یک میلیون نفر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی ژئو پارک جهانی شهرستان طبس بازدید کردند.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس بیان کرد: شهرستان طبس به عنوان سومین ژئوپارک جهانی کشورمان در منطقه‌ای با اقلیم بیابانی همراه با آب و هوای گرم و خشک و دارای ۳ بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان که تنوع بالای پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناسی موجب شده تا این منطقه در میان زمین‌شناسان به «بهشت زمین‌شناسی ایران» مشهور شود.

عرب گفت: تا پایان هفتمین روز از سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون نفر از دیار «نخل و نارنج و نرگس و شالی» ، سرزمین کویرهای رویایی و بهشت طبیعت ایران بازدید کرده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس افزود: آب و هوای مطبوع و تنوع جاذبه‌های گردشگری در کنار وجود زیرساخت‌های اولیه مانند فرودگاه و راه آهن و سیستم حمل و نقل مناسب،  باعث ورود جمع کثیری از گردشگران از نقاط مختلف کشور به طبس شده است.

عرب ادامه داد: طبس تقریباً در همه شاخ‌ ها و زمینه‌های گردشگری دارای پتانسیل‌های منحصربفردی است؛ آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) باعث شده در زمینه گردشگری مذهبی، طبس جزء شهرهای مذهبی مطرح در سطح کشور معرفی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس بیان کرد: باغ تاریخی گلشن به عنوان نمونه‌ای شاخص از باغ‌های ایرانی، ارگ کهن طبس، سد کهن کریت، طاق شاه عباسی به عنوان شاهکار مهندسی و معماری پیشینیان، کاروانسراها، مدارس، مساجد و آب انبارها بخشی از مهم‌ترین بناهای فرهنگی ـ تاریخی این ژئوپارک به حساب می‌آیند.

عرب اظهار کرد: رشته کوه زیبای شتری در بخش شرقی شهرستان طبس با طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر، ایران مرکزی را از بیابان لوت جدا کرده و اختلاف ارتفاع دو هزار و ۲۰۰ متری را با شهر طبس را ایجاد کرده است.

وی افزود: در کنار این رشته کوه‌ها و کوهستان‌های مرتفع، مناطق پست و هموار کویری نظیر کویرهای گسترده، تپه‌های عظیم ماسه‌ای ریگ شُتران، صحرای زیبای طبس و پلایاها با جاذبه‌های منحصر به فرد و همچنین سرزمین آذرین پشته سیاه، بر جذابیت این منطقه افزوده‌اند. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس بیان کرد: ارزش‌های زیست‌محیطی ژئوپارک جهانی طبس از جمله پناهگاه حیات وحش نایبندان به عنوان بزرگترین پناهگاه حیات وحش ایران و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، رویشگاه جنگلی سنو و بزرگترین رویشگاه آنغوزه شیرین ایران، آن را به عنوان میراث طبیعی ارزشمند در ایران مطرح کرده است.

عرب یادآور شد: ژئوپارک جهانی طبس با ۳۸ ژئو سایت در حوزه‌های مختلف و با ظرفیت‌های متنوع، روستاها و مناطق نمونه گردشگری نظیر خرو، کُریت، اِصفَهک، نایبند، پِیکوه، پیرحاجات، اسفندیار، سُرُند و مُودر، اِزمیغان و ده‌ها روستای دیگر همراه با اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری غذا، صنایع دستی و سوغات محلی خاص و ویژه، پذیرای گردشگران است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha