• پنجشنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402011003707
  • خبرنگار : 71402

اردوغان: به غرب اجازه نمی‌دهیم ترکیه را وارد جنگ با روسیه کند

اردوغان: به غرب اجازه نمی‌دهیم ترکیه را وارد جنگ با روسیه کند

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد غرب کشورش را وارد جنگ علیه روسیه کند. او همچنین تاکید کرد که ترکیه مایل است هر چه سریعتر مذاکرات بین روسیه و اوکراین را سازماندهی کند.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز چهارشنبه به شبکه تلویزیونی «هابر» گفت: «اگر تلاش‌های ما در دو سال گذشته نبود، غرب ترکیه را به جنگ علیه روسیه می‌کشاند. تا زمانی که ما اینجا در قدرت هستیم، این اتفاق نمی‌افتد.»

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود که کشورش قصد دارد نقش میانجی بین روسیه و اوکراین را ایفا کند.

رجب طیب اردوغان همچنین در بخشی دیگری از صحبت‌هایش گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه احتمالا ۲۷ آوریل به ترکیه سفر خواهد کرد.

اردوغان اوایل چهارشنبه گفت که قرار است سوخت هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای «آق قویو» در ۲۷ آوریل بارگیری شود. رئیس‌جمهوری ترکیه به شبکه تلویزیونی هابر گفت: «در ۲۷ آوریل، شاید آقای پوتین هم بیاید یا از طریق یک سیستم آنلاین با هم ملاقات کنیم و امیدوارم اولین قدم را برداریم.»

وی افزود: ترکیه قصد دارد سه تاسیسات انرژی اتمی دیگر را طی پنج سال آینده راه اندازی کند زیرا به دلیل بحران جهانی انرژی ناگزیر به انجام آن است.

اردوغان اشاره کرد: آلمان در ابتدا تصمیم گرفت نیروگاه انرژی اتمی خود را ببندد؛ اما من به صدراعظم آلمان توصیه کردم که اشتباه کردید. الان آلمان مجددا به صنایع انرژی هسته‌ای بازگشته و استفاده از زغال سنگ را آغاز کرده است. ما هرگز چنین اشتباهی را نخواهیم کرد.

رجب طیب اردوغان همچنین چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفت‌وگو با همتای مجارستانی خود گفت: «ترکیه مایل است هر چه سریعتر مذاکرات بین روسیه و اوکراین را سازماندهی کند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: «ما می‌خواهیم صلح بین اوکراین و روسیه را بر سر میز مذاکره برقرار کنیم.»

اردوغان همزمان اعلام کرد که آنکارا مایل است برگزاری نشست‌هایی در استانبول را از سر بگیرد، جایی که چندین دور مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین با هدف خاتمه دادن به جنگ برگزار شده است.

پیشتر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در ۱۱ ژانویه به خبرنگاران گفت که روسیه همیشه آماده حل و فصل مسائل بر سر میز مذاکره بوده است. با این حال، قوانین اوکراین رئیس‌جمهوری این کشور را از گفت‌وگو با کرملین منع می‌کند و کشورهای غربی حاضر نیستند به کی‌یف اجازه هیچ گونه انعطافی بدهند. پسکوف توضیح داد که در این زمینه هیچ چشم‌اندازی برای مذاکره با اوکراین وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۰۸:۱۰

رجب واسه رای دیگه مونده حرکات موزون انجام بده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۰۹:۰۱

دیگه وقتشه زمین بازی قدرت اقتصاد و زور از غرب به شرق تغییر کنه. وقت شکست دیوار شیطانی دلار است

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۰۹:۳۸

پدر خوانده تکفیری های عالم کسی که شهروندان اروپایی را با دریافت دلارهای نفتی سعودی از مرز ترکیه عازم عراق و سوریه کرد امروز برای آمریکا شاخ شده است و این پرروی شدند اقای اردوغان نتیجه علاف شدن آمریکا در برجام است

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۳۱

عاشق جنگی اردوغان عاشق خزر ی ماهم عاشق دریای سیاه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۲

واقعاً اردوغان رهبر بزرگی است، اقدامات او بود که قیمت غلات را در سطح جهان به قبل از حمله روسیه به اوکراین رساند و بسیار از مردم جهان بخصوص در آفریقا را از گرسنه نجات داد. آرزوی سلامتی و پیروزی برای ایشان دارم.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۱ ۰۰:۱۱

یاشا

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۱۱:۱۹

منت چیو میزاری ایران چین اگه نبودن بله حتما همین کارو میکردی خدا خودش ‌میدونه یه لحظه از شما غافل بشیم چه بر سر ایران‌میاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۱۳:۲۳

تو نوکر ناپدری ات نتانیابو هستی اگر اون دستور بده مجبوری اطاعت کتی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۱۵:۱۱

ترکیه‌منظورش‌ایران‌وبرای‌جنگ‌باایران‌بیتابی‌میکند‌وچنان‌دشمن ایران‌است‌حاظر‌خود‌کشی‌کند‌جنگ‌علیه‌ایران‌ببیند‌ازطرف‌هرکسی وشریک‌جنگ‌باشد‌ درست‌جنگ‌بزودی‌علیه‌ایران‌اغاز‌میشه‌وکشتار بسیار‌دارد‌اما‌این‌جنگ‌بزرگ‌جهانی‌اخرش‌پیروز‌اسلام‌وایران‌است

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۱۵:۲۹

آقارجب دوره بزن وبروتوگذشته

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۱۸:۱۸

نمیدونم چرا امریکا این را از ناتو با لگد بیرون نمیکند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۰ ۲۱:۳۳

دروغ بزرگی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۱ ۰۲:۰۴

آخه در حد روسیه هستی که بخوای با اون وارد جنگ بشی نه بیا با روسیه بجنگ ...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۱ ۰۷:۰۷

از نظر اروپا ترکیه عددی نیس ک بخاد حسابش کنه ..حتی جز اتحادیه اروپا نمیزارن بیادش ..خودش با روسیه مقایسه میکنه بابا ضعیف کردن روسیه برنامه ریزی سال هایه قبل ک با اکراین درگیر بشه بتونن ناتورو بچسبونن به مرزاش

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۱ ۲۳:۵۷

سیاستمدارها به این میگن همیشه منافع کشورش را در نظر می‌گیرد