• یکشنبه / ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402011304945
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

آنچه میزان تصادفات را در دور دوم سفرهای نوروزی کاهش داد

آنچه میزان تصادفات را در دور دوم سفرهای نوروزی کاهش داد

ایسنا/خراسان جنوبی کنترل تصادفات توسط مسئولان و دستگاه‌ها باعث شد تا موج دوم سفرهای نوروزی در خراسان جنوبی کم خطرتر باشد.

نوروز در جاده‌های استان با فوتی‌ها و تصادفات بسیار به خصوص در موج اول سفرها همراه بود و باعث شد نام خراسان جنوبی در ردیف استان‌های با تلفات بالا گزارش شود.

به گزارش ایسنا، فوتی‌های تصادفات سفرهای نوروزی امسال در جاده‌های خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته ۲ برابر شد. به گفته مسئولان عوامل انسانی از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان و عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان از مهم‌ترین دلایل بروز تصادفات نوروزی در خراسان جنوبی است.

این موارد باعث شد تا جلسات و بازدیدهای مسئولان بیشتر و فشرده تر شود تا موج دوم سفرها با تلفات کمتر مدیریت شود.

توقیف وسایل نقلیه با سرعت بالا 

سرهنگ علیرضا رضایی، رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: سرعت متوسط در جاده‌های استان نسبت به میانگین کشوری بسیار بالاست و خودرو رانندگان متخلف و پرخطر به صورت سیستمی توقیف می‌شود.

وی افزود: بیش از ۲۰ درصد ترددها در جاده‌های استان خراسان جنوبی دارای تخلف سرعت غیرمجاز هستند که در بروز و افزایش شدت تصادفات و خسارات وارده نقش بسزایی دارد؛ پیرو برگزاری جلسه ستاد راهبری تصادفات استان و با دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با رانندگان دارای سرعت بحرانی برخورد و خودرو این افراد به صورت سیستمی توقیف خواهد شد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: به جهت پیشگیری از بروز تصادفات و برخورد بازدارنده با متخلفان از مقررات راهنمایی و رانندگی، توقیف سیستمی رانندگان متخلف به این صورت اعمال خواهد شد که وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، سه روز توقیف می‌شوند.

وی از سه روز توقیف وسایل نقلیه سبک با سرعت بیش از ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت خبر داد و افزود: وسایل نقلیه سبک با سرعت بیش از ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز به مدت یک هفته توقیف خواهد شد.

رضایی ضمن قدردانی از رانندگانی که قوانین و مقررات را رعایت کرده و به حقوق شهروندان احترام می‌گذارند، تاکید کرد: برابر دستور مقام قضایی ترخیص وسایل نقلیه متخلف فقط از طریق پلیس راه استان خراسان جنوبی امکانپذیر است.

آنچه میزان تصادفات را در دور دوم سفرهای نوروزی کاهش داد

علت اصلی تصادفات چیست؟ 

۸ فروردین ماه بود که سرهنگ حسن شجاعی نسب، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در جلسه مشترک ستاد اجرایی خدمات سفر و ستاد راهبری تصادفات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: طی طرح نوروزی ۱۴۰۲ تاکنون در برخورد با تخلفات به طور کلی ۲۱ درصد، در برخورد با تخلفات حادثه ساز ۲۴ درصد و تخلفات موتورسیکلت ۹۷ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته‌ایم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در زمینه آمار تصادفات در خراسان جنوبی بیان کرد: از ۲۴ اسفندماه تاکنون تنها یک فقره تصادف درون شهری داشتیم که نسبت به سال گذشته (پنج فقره تصادف درون شهری در نوروز گذشته) ۸۰ درصد کاهش داشته است.

شجاعی نسب با بیان اینکه متأسفانه در تصادفات برون شهری خراسان جنوبی تاکنون ۱۳ فقره تصادف با ۲۲ فوتی داشته‌ایم، افزود: این آمار در مقایسه با نوروز سال گذشته یک رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از ابتدای طرح نوروزی تصادفات خسارتی ۹ درصد و جرحی ۲۳ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: مجموع فوتی‌های تصادفات اعم از درون و برون شهری طرح نوروزی سال گذشته ۱۳ فوتی بوده ولی متأسفانه از ابتدای طرح نوروزی امسال تاکنون به ۲۳ نفر رسیده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح نوروزی ۱۴۰۲ تاکنون ۶۳۰ فقره تصادف در خراسان جنوبی رخ داده است، گفت: تعداد تصادفات در استان نسبت به نوروز سال گذشته تا به امروز دو درصد رشد داشته است.

شجاعی نسبت یادآور شد: بیشترین تصادفات تا به امروز مربوط به شهر بیرجند (با ۲۸۳ فقره) و کمترین تصادفات مربوط به شهرستان سرایان (با هفت فقره) بوده است.

وی ادامه‌داد: از مجموع فوتی‌های تصادفات خراسان جنوبی، شهرستان طبس ۱۰ نفر فوتی، بیرجند ۶ نفر فوتی، فردوس سه نفر فوتی داشته است که بیشترین تصادفات (۸۲ درصد تصادفات) نیز مربوط به این سه شهرستان بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات خراسان جنوبی در راه‌های اصلی و ۴۰ درصد در راه‌های فرعی رخ داده است، اظهار کرد: عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ علت ۸۲ درصد تصادفات خراسان جنوبی بوده است.

متوسط سرعت خودروها در خراسان جنوبی بالاست

سرهنگ ناصر قلی نیا، معاون عملیاتی پلیس راه کشور در سفر به خراسان جنوبی و در جلسه مشترک ستاد اجرایی خدمات سفر و ستاد راهبری تصادفات استان از بالا بودن متوسط سرعت خودروها در خراسان جنوبی نسبت به کشور خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل حساسیت‌هایی که در خصوص افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای خراسان جنوبی وجود دارد، چند روزی است که در پلیس راه استان حضور دارم.

به گفته وی؛ توان عملیاتی استان بسیار خوب است، اما در مدتی که در خراسان جنوبی حضور داشته‌ام اقدامات کوتاه مدتی برای ارتقاء شرایط موجود انجام شده است.

قلی نیا با ذکر این نکته که نقاط حادثه خیز استان در گذشته شناسایی شده و نسبت به آشکارسازی آنها اقدام شده است، تصریح کرد: برای سه ماه آینده نیز باید اقدامات عملیاتی لازم توسط همکاران ما در پلیس راه انجام شود.

اجرای طرح ویژه ترافیک و ایمنی

پس از این جلسه بود که جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی بازدیدهای خود را از شهرستان‌ها آغاز کرد. وی در جریان بازدید میدانی از ایستگاه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر در شهرستان‌های فردوس و سرایان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی بازدیدهای میدانی که از وضعیت سرویس‌دهی و استقبال از مهمانان عزیز نوروزی در سطح استان در دستور کار ماست امروز بازدیدی از شهرستان‌های قاینات، سرایان و فردوس داشتیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آمادگی‌های لازم در شهرستان‌های یازده گانه خراسان جنوبی برای استقبال از مسافران نوروزی وجود دارد، بیان کرد: ستادهای شهرستانی به ریاست فرمانداران قبل از سال تشکیل و در حال برگزاری است.

استاندار اظهار کرد: همه دستگاه‌های متولی در راستای ارائه خدمات مؤثر و مفید به مسافران و گردشگران نوروزی پای کار هستند و برنامه‌ریزی اقدامات خوب در استان، باعث شده میزان خدمات‌ رسانی به گردشگران نوروزی نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کند.

قناعت با اشاره به اینکه از دو، سه روز گذشته طرح ویژه ترافیک و ایمنی در دستور کار ستاد اجرایی خدمات سفر استان قرار گرفته، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، خوشبختانه شاهد کاهش تلفات جاده‌ای هستیم، اگرچه امروز هم متأسفانه حادثه‌ای در منطقه طبس داشتیم.

وی افزود: در مقایسه با روزهای نخست طرح نوروزی سال جاری خوشبختانه در دو، سه روز اخیر تعداد تصادفات فوتی و جرحی‌ در جاده‌های استان کاهش قابل توجهی داشته که اقدامات پلیس راهور، نیروی انتظامی، اورژانس، هلال احمر و راهداری در این زمینه قابل تقدیر است.

رضایت نسبی مسافران از خدمات ستاد تسهیلات سفر استان

استاندار خراسان جنوبی همچنین در جمع خبرنگاران از بازدیدهای صورت گرفته از ایستگاه‌های ستاد تسهیلات سفر مستقر در شهرستان‌های بشرویه و طبس گفت و ادامه داد: ‌رضایت نسبی مسافران، نشان دهنده سرویس دهی مناسب عوامل اجرایی و امدادی ستاد اجرایی خدمات سفر استان است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعامل و همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران استان شاهد خدمات‌دهی مناسبی به مسافران نوروزی در فضای معنوی ماه رمضان هستیم.

قناعت تصریح کرد: امروز در ادامه بازدیدها و رصد میدانی که از مجموعه دستگاه‌های اجرایی فعال در ستاد خدمات سفرهای نوروزی انجام شد صبح در بشرویه حضور یافتیم و سپس با همراهی امام جمعه و فرماندار در طبس بودیم که آمادگی خوب و کاملی در دو شهرستان مشاهده شد.

به گفته وی؛ خوشبختانه تمامی دستگاه‌ های خط مقدم خدمات سفر، آمادگی کامل دارند و هم‌افزایی و همدلی خوبی ایجاد شده است.

استاندار گفت: با توجه به تعامل مدیران با محوریت فرماندار و حمایت‌های پدرانه و معنوی امام جمعه طبس در این شهرستان خدمات‌رسانی خوبی را شاهد هستیم.

قناعت اظهار کرد: ایستگاه‌ های نوروزی پیرامون امامزاده فضای شاد و معنوی برای مسافران ایجاد کرده که رضایت گردشگران و زائران را به همراه داشته است؛ این موضوعات نشان می‌دهد تمام هم و غم استان بر خدمات‌ دهی مناسب به مسافران نوروزی است.

وی به بازدید از فرودگاه و راه‌آهن طبس نیز اشاره کرد و گفت: محوطه‌ای در راه‌آهن به مساحت هشت هزار متر مربع در چند روز اخیر با هزینه‌کرد ۲ میلیارد تومان اعتبار آسفالت شده که رضایت خوبی برای مسافران ایجاد کرده است.

استاندار افزود: با توجه به دینمداری و تعصبات مذهبی در خراسان جنوبی امید است همه مسافران شئونات ماه مبارک رمضان را در این استان رعایت کنند.

قناعت تصریح کرد: حضور در طبیعت به مناسبت ۱۳ فروردین مورد توجه شهروندان است که انتظار می‌رود همچون گذشته در حفظ و نگهداشت طبیعت اهتمام ورزند تا شاهد آسیب و ضرر و زیان به منابع طبیعی نباشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با همدلی و پای کار بودن مسئولان متولی، میزان خدمات‌رسانی به گردشگران نوروزی نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرد.

تمام این هم و غم‌ها و تلاش برای کاهش تصادفات باعث شد تا تصادفات جاده‌ای خراسان جنوبی در دور دوم سفرهای نوروزی کاهش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha