• دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402011405220
  • خبرنگار : 71610

دیدار شبانه بن سلمان و سیسی در جده

دیدار شبانه بن سلمان و سیسی در جده

منابع رسانه‌ای بامداد امروز (دوشنبه) از دیدار و گفت‌وگوی رئیس جمهوری مصر و ولیعهد عربستان سعودی در شهر جده خبر دادند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری واس در این باره اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر بامداد امروز با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

طبق این گزارش، این دیدار هنگام سحر و با حضور عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر انجام شد.

واس گزارش داد که سیسی و بن سلمان در این دیدار درباره روابط دوجانبه و توسعه آن در زمینه‌های مختلف رایزنی کردند.

طبق این گزارش، دو طرف همچنین اوضاع و آخرین تحولات منطقه و جهان را مورد بررسی قرار دادند.

سفر سیسی به عربستان چند ساعته بود.

دلایل سفر سیسی و دیدار وی با بن سلمان در چنین زمانی نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است.
«هانی الجمل»، محقق امور منطقه‌ای و بین المللی در این باره گفت: این دیدار نخستین دیدار پس از خبر کاهش رونق روابط دو جانبه میان عربستان و مصر صورت گرفته است، خبری که با بحث و جدل میان فعالان شبکه‌های اجتماعی و در رأس آنها توییتر در مصر و عربستان همراه شد.

وی گفت: اهمیت این سفر در بررسی برخی پرونده‌های منطقه‌ای و بین المللی و در رأس آنها تحولات در اراضی اشغالی، تشدید جنایات اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌ها و تلاش‌های عربی برای حمایت از فلسطینی‌ها در مقابل این اقدامات توسط بن سلمان و سیسی است.
الجمل ادامه داد: همچنین بحران سوریه و حمایت از سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب، تلاش برای پایان دادن به بحران این کشور، کمک به اقتصاد لبنان و روند انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور، نتایج توافق تاریخی ایران و عربستان، صلح در یمن، موضع عرب‌ها در قبال بحران میان روسیه و اوکراین و همچنین ایفای نقش اعراب در زمینه صادرات غلات اوکراین در سایه جنگ میان دو کشور از دیگر محورهای مهم رایزنی میان دو طرف بود.
در همین حال، «مصطفی بکری»، روزنامه نگار و پارلمان مصری نیز معتقد است که این دیدار  عمق و استواری روابط مصر و عربستان در راستای مواجهه با همه چالش‌ها را تأیید می‌کند.
وی گفت: من معتقد هستم که این سفر یک سرآغاز برای توسعه روابط میان دو کشور و هماهنگی میان آنها در زمینه‌ها و موضوعات مشترک خواهد بود، به ویژه اینکه اجلاس آتی سران عرب در عربستان سعودی برگزار می‌شود و فکر می‌کنم دیدار سیسی و محمد بن سلمان یک چراغ سبز برای توسعه بیشتر روابط میان دو کشور در همه زمینه‌ها است.  
«محمد مخلوف»، کارشناس مصری نیز در این باره تأکید کرد: سفر سیسی به عربستان شایعات فتنه انگیزان را از بین برد، چراکه سفرهای متقابل میان دو کشور مهر تأییدی بر عمق روابط و هماهنگی مشترک و مداوم میان آنها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha