• سه‌شنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 1402011506272
  • منبع : وزارت دفاع

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور خبر داد

کشف و انهدام بیش از ۲ میلیون مین به جامانده از دوران دفاع مقدس

کشف و انهدام بیش از ۲ میلیون مین به جامانده از دوران دفاع مقدس

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور گفت: تا کنون بیش از دو میلیون انواع مین و بیش از یک میلیون انواع گلوله‌های عمل نکرده دوران دفاع مقدس کشف و منهدم شده است.

به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدحسین امیراحمدی در مراسم گرامیداشت روز بین‌المللی آگاهی از خطر مین و کمک به اقدام علیه آن اظهار کرد: پس از پایان هشت سال دفاع مقدس در برابر رژیم بعث صدام در سال ۱۹۸۸، جمهوری اسلامی ایران با حدود ۲۰ میلیون انواع مین زمینی و میلیون‌ها مواد منفجره به جامانده از جنگ در وسعتی در حدود ۴۲ هزار کیلومتر مربع در ۵ استان مرزی غرب و جنوب غرب کشور مواجه شد.

وی افزود: با توجه به اینکه این میزان آلودگی، تاثیرات زیانبار انسانی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی از جمله کشته و مجروح بیش از ۸ هزار غیرنظامی، بیکاری، مهاجرت، غیرقابل استفاده شدن اراضی کشاورزی و دامپروری، صنعتی و نفتی، و نیز از بین رفتن اراضی دارای منابع زیست محیطی را به همراه داشت، پس از پایان جنگ بلافاصله پاکسازی مناطق آلوده در دستور کار قرار گرفت. مرکز مین زدایی جمهوری اسلامی ایران رفع کامل تهدید مین و مهمات به جا مانده از هشت سال دفاع مقدس را چشم انداز خود قرار داده و برای دستیابی به کشوری عاری از تهدید مین و مهمات عمل نکرده تمام تلاش خود را معطوف نمود تا از این رهگذر شرایط زندگی ایمن و توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در این مناطق آلوده فراهم نماید. ضمنا، مرکز مین زدایی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ایجاد ساختار تشکیلاتی مرکزی چابک از پنج مدیریت پاکسازی در هر یک از استان‌های آلوده غرب و جنوب غرب برخوردار بوده و این مدیریت‌ها از اختیار اجرایی تام برخوردار می‌باشند تا بدینوسیله در برقراری تعاملات با دیگر نهادهای محلی و اخذ تصمیمات مقتضی تسریع گردد.

رئیس مرکز مین زدایی کشور ادامه داد: تنوع اقلیم در  ۵ استان، محدودیت‌های فصل کاری در برخی استان‌ها نظیر آذربایجان غربی و کردستان، عدم وجود یا تحویل نقشه‌های میادین مین کاشته شده و همچنین گذر زمان و تغییرات اقلیمی و به تبع آن پوسیدگی این مین‌ها و مواد منفجره از مهمترین عوامل سختی کار پاکسازی به شمار می‌روند. با این حال این مرکز توانسته است از زمان تاسیس تاکنون، ضمن سازماندهی، آموزش و بازآموزش حدود ۵ هزار نفر نیروی مین بردار، تا کنون بیش از دو میلیون انواع مین و بیش از یک میلیون انواع گلوله‌های عمل نکرده را کشف و منهدم نماید.البته با توجه به اینکه بیش از ۴ میلیون نفر در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور در معرض تهدیدات ناشی از مین و مولد منفجره به جامانده از جنگ قرار دارند، این برنامه‌ها تا زمان آزادسازی کامل اراضی ادامه خواهد داشت.

وی افزود:مرکز مین زدایی جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتقای سطح علمی فعالیت‌های مین زدایی بشردوستانه و با هدف گردآوری، تدوین و نشر دانش اقدام علیه مین بشردوستانه و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص در دوسطح ملی و بین المللی، اقدام به تاسیس یک مجموعه آموزشی پیشرفته با عنوان «مرکز آموزش بین المللی مین زدایی بشردوستانه» نموده است.  به منظور افزایش بهره وری، اثربخشی و کارایی و نیز کاهش تلفات و آسیب‌های جسمی و روانی کارکنان و حفظ محیط زیست، مرکز مین زدایی جمهوری اسلامی ایران از سیستم مدیریت یکپارچه که از ادغام سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و سیستم مدیریت زیست محیطی در یک سیستم واحد تشکیل شده، در فعالیت‌های خود بهره می‌برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha