• سه‌شنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402011506378
  • خبرنگار : 71616

قالیباف پاسخ داد

قیمت خودروهای طرح یکپارچه چقدر خواهد بود؟

قیمت خودروهای طرح یکپارچه چقدر خواهد بود؟

با توجه به اینکه امروز (سه‌شنبه) جلسه تصمیم‌گیری پیرامون قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها برگزار می‌شود، سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه فرمول قیمت‌گذاری خودروها توسط شورای رقابت تعیین شده و متولی قیمت‌گذاری این شوراست، اعلام کرد که خودروهای عرضه شده در طرح فروش یکپارچه بر اساس قیمت روز اعلامی توسط شورا تحویل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جلسه شورای رقابت عصر امروز (سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه) در حالی برگزار خواهد شد که قرار است قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها در آن بررسی و در خصوص نتیجه و خروجی نهایی دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری تصمیم‌گیری شود؛ البته به گفته برخی مسئولان، اعلام قیمت نهایی، امروز دور از انتظار خواهد بود.

به گفته یکی از مسئولان شورای رقابت، طی جلسه اصلی شورا که امروز برگزار خواهد شد، نتیجه‌گیری‌های کارگروه‌های مختلف در صحن شورا مطرح و رای‌گیری می‌شود؛ سپس پروسه ابلاغ آغاز خواهد شد. در واقع شورای رقابت به دستگاه‌های متولی از جمله سازمان حمایت و وزارت صمت اعلام می‌کند که از منظر شورا قیمت‌های خودروی داخلی و وارداتی می‌تواند به تفکیک اعلام شود.

قیمت خودروهای طرح یکپارچه براساس قیمت‌های جدید خواهد بود

به دنبال برگزاری جلسه مذکور شورای رقابت، امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت۰ ضمن تاکید براینکه متولی و نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ، شورای رقابت است، اظهار کرد: شورای رقابت امروز (سه‌شنبه) برای قیمت‌ جدید خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تصمیم‌گیری خواهد کرد و قیمت‌های جدید توسط این شورا پس از تصمیم‌گیری نهایی اعلام می‌شود.

خودروهایی که در طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، بر اساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود

وی خاطرنشان کرد: خودروهایی که در طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، بر اساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود.

گفتنی است که در ۱۶ بهمن ماه سال گذشته،  به دنبال اعتقاد بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو ابلاغ و منتشر شد. بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو،  فرمول قیمت‌گذاری خودروهای سواری و شیوه اعمال آن تعیین شد.

برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود، باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودروها درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودروهای داخلی می‌شود.

همچنین یادآوری می‌شود که آخرین به‌روزرسانی قیمت خودروها درب کارخانه، مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰ بوده و طی یکسال گذشته، قیمت "رسمی" محصولات دو خودروساز بزرگ ثابت ماند. این در حالیست که تا پیش از آن، سالانه دوبار قیمت محصولات خودروسازان بر اساس نرخ تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کرد؛ بر این اساس خودرو تنها کالایی بود که در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت به صورت رسمی و مصوب را به خود ندید.

اما با بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودروها، براساس مصوبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱  شورای رقابت تصمیم بر این شد که قیمت محصولات خودروسازان بایستی اصلاح شود، البته این اصلاح و به‌روز شدن قیمت خودروها به عمر سال ۱۴۰۱ قد نداد و در نهایت مقرر شد که در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا براساس نرخ تورم و محاسبه سود معقول به‌ روز و اصلاح شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۵:۲۳

مگه درآمد مردم به دلار هسته و کدام خودرو داخلی کیفیت خودرو خارجی را داره.اگر ۷۰ درصدر خودرو داخلی را ببرین بالا خیلی خیلی در حق مردم نامردی کردین و بی وجدان هستین

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۵:۴۴

من که یک خودرو برای خودم میخوام چکار کنم کاش تا حدودی بالا بره که توان خرید داشته باشیم قیمت بازار که واقعا بالاس ما منتظریم که قیمت بازار با تولید بیشتر خودرو پایین بیاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۵:۴۸

اگر قیمت خودروها افزایش یابد.مردم از خرید خودرو منصرف می‌شوند. و پول خود را صرف خرید دلار و ارز می‌کنند.در نتیجه قیمت دلار و طلا سر به فلک خواهد کشید.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۶:۰۰

مگه مشابه خودروی داخلی هم تو کشور خارجه هست که حالا شما می خواین سه تا پیدا کنین؟ گیریم پیدا کردین، مگه کیفیت اونا با خودروهای ما یکیه؟ کجا دارین سیر میکنین؟

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۶:۰۹

حقوق کارگران هم طبق تورم بالاببرین تا بتونن ماشین بخرن تورم فقط برای خودرو و جنس هایی دیگه هست کارگر بیچاره ای که تورم رو زندگیش تاثیر میزاره حساب نمیکنید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۷:۳۴

چرا حقوق کارگر رو میخوان ببرن بالا مخالفت میشه و تورم میشه حقوق کارگر مگه با دلار و و تورم بوده که خودرو سازا براساس دلار و تورم قیمت میگذارن

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۷:۵۹

اگر قیمت خودرو بالا بره همه جوانان باهم همراه خانواده به اعتراض به این سیستم کثیف تو خیابون ونمایندگی ها اعتراض خواهیم کرد هر چند که بعید میدونم اینا رسیدگی کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۸:۰۰

اگر بیشتر از 30درصد گران شود شک نکنید بیشتر مردم ندارند و انصراف خواهند داد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۸:۳۱

مگر تمام لوازم یک خودرو از خارج وارد میشه که با دلار محسابه بشه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۱۹:۱۵

اکثر مردمی که خودرو ثبت نام کردن اگر پول زیادی داشتن میرفتن توی بازار ازاد میخریدن.قیمت رو جوری بالا نبرید که نتونن بخرن.بجای بالا بردن قیمت تولید رو افزایش بدید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۲۰:۰۸

هفتاد درصد واقعا نامردیه یک ماهه هرچی داریم فروختیم گذاشتیم اونجا اون موقع هم باید انصراف بدیم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۲۰:۳۲

سلام منصفانه نیست قیمت خودرو بیشتر از ۱۰ درصد افزایش دهید اگر به این فکر هستید پس بایدحقوق کارگران هم اندازه تورم بالا ببرید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۵ ۲۱:۳۳

با سلام افزایش قیمت زیاد باعث گرانی بیش از حد در مدت زمان کوتاه در بازار خواهد شد لاجرم به نظر بنده باید سقف تولید بسیار زیاد باشد تا بتواند جلو تورم کاذب را بگیرد نه افزایش قیمت کارخانه از طرفی مردم هم بناچار برای سرمایه گذاری به بازار دلار و طلا یورش خواهند برد که این عذر بدتر از گناه خواهد بود و موجب التهاب در اقتصاد کشور