• سه‌شنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402011506473
  • خبرنگار : 71654

پرتاب وسیله نقلیه چندبار مصرف هند با یک بالگرد برای اولین بار

پرتاب وسیله نقلیه چندبار مصرف هند با یک بالگرد برای اولین بار

آژانس فضایی هند برای اولین بار از یک بالگرد برای پرتاب فرودگر خودکار خود استفاده کرد و رویای ساخت یک وسیله نقلیه چندبار مصرف هندی یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) یک آزمایش فرود را به عنوان بخشی از برنامه‌ی نمایش فناوری وسیله نقلیه قابل استفاده مجدد (RLV-TD) خود در روز یکشنبه، دوم آوریل با موفقیت به پایان رساند.

قبل از انجام آزمایش فرود، یک بالگرد شینوک(Chinook) وسیله نقلیه قابل استفاده مجدد را از ارتفاع ۲.۷ مایلی(۴.۵ کیلومتری) پرتاب کرد. این وسیله نقلیه سپس کاهش ارتفاع داد و در منطقه‌ی آزمایشی هوانوردی چلکره(Challakere)، فرود آمد.

این وسیله نقلیه قابل استفاده مجدد در ساعت ۷:۱۰ صبح به وقت محلی توسط یک بالگرد از زمین بلند شد و به ارتفاع ۴.۵ کیلومتری رسید و در نهایت مانور فرود را به انجام رساند و در ساعت ۷:۴۰ صبح به وقت محلی فرود آمد.

آژانس فضایی هند افزود که این آزمایش اولین بار در جهان انجام شده است، زیرا تاکنون یک وسیله نقلیه بالدار پیش از رها شدن برای فرود خودکار با بالگرد تا ارتفاع ۴.۵ کیلومتری بالا نرفته است.

این آزمایش رویای ساخت یک وسیله نقلیه پرتابی قابل استفاده مجدد هندی را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

پیکربندی این وسیله نقلیه شبیه به یک هواپیما است و برای آزمایش چندین فناوری از جمله پرواز مافوق صوت توسعه یافته است. دارای دو دم عمودی و دو بال است که آن را تا حدودی شبیه یک شاتل فضایی کوچک می‌کند.

این وسیله نقلیه به عنوان بستری برای ارزیابی فناوری‌های مختلف مانند پرواز مافوق صوت، فرود خودکار و پرواز کروز عمل می‌کند. این وسیله نقلیه‌ به مرحله اول موشک مداری دو مرحله‌ای قابل استفاده مجدد هند تبدیل خواهد شد.

سازمان تحقیقات فضایی هند یک آزمایش موفقیت آمیز پرواز نیز با این وسیله نقلیه در سال ۲۰۱۶ انجام داده است. این آزمایش به آن‌ها اجازه داد تا فناوری‌های کلیدی، از جمله سیستم ناوبری خودران و حفاظت حرارتی قابل استفاده مجدد را تأیید کنند.

انتهای‌ پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha