• پنجشنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402011707635
  • خبرنگار : 71660

هشدار دبیرکل ناتو به چین

هشدار دبیرکل ناتو به چین

دبیرکل ناتو از چین خواست که "هم‌سویی رو به رشد" با روسیه را متوقف کند و هشدار داد که هرگونه کمک نظامی از سوی پکن به مسکو طی جنگ اوکراین، یک "اشتباه تاریخی" خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از اتمام نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل ادعا کرد: پکن علی‌رغم اینکه اعلام کرده برنامه‌ای مبنی بر ارسال تسلیحات به روسیه ندارد، اما ممکن است به زودی چنین چیزی را به روسیه پیشنهاد دهد.

وی در ادامه ادعاهایش افزود: چین از محکومیت حمله روسیه به اوکراین خودداری می‌کند و این مسئله موجب تقویت اقتصاد روسیه می‌شود. متحدان ما صراحتا اعلام کرده‌اند که هرگونه ارسال کمک‌های مرگبار چین به روسیه یک "اشتباه تاریخی" خواهد بود و پیامدهای عمیقی به دنبال خواهد داشت.

اگرچه دبیرکل ناتو به وضوح اعلام نکرد که این "پیامدها" چه خواهد بود اما واشنگتن پیشتر تهدید کرد که به چنین مسئله‌ای واکنش نشان می‌دهد. همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه چندین شرکت چینی اعمال کرده و ادعا می‌کند که این شرکت‌ها قطعاتی را برای پهپادهای روسی ارسال کرده‌اند.

این درحالیست که چین بارها تمامی این ادعاها را رد کرده و مقامات آمریکا را به "انتشار اخبار غلط" متهم کرده است. روسیه نیز گزارش‌هایی را مبنی بر دریافت تجهیزات نظامی چین رد کرده است.

استولتنبرگ همچنین افزود: ائتلاف نظامی ناتو توافق کرده تا یک "برنامه کمکی راهبردی چندساله" را برای کی‌یف ایجاد کنند. امیدواریم این پروژه قابلیت همکاری اوکراین با ناتو را افزایش دهد و آن را به استاندارهای این ائتلاف نزدیک کند.

وی در یک کنفرانس خبری پس از این نشست وزرای خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کی‌یف چه موقع عضو ناتو خواهد شد، بدون ارائه پاسخی صریح گفت: موضع ناتو نسبت به عضویت اوکراین "غیرقابل تغییر" است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۷ ۲۱:۳۲

چین و روسیه باید تمام قد یک بار و برای همیشه جلوی غرب بایستند . چین باید یک بار با شجاعت تایوان را که بخشی از خاک خود میداند پس بگیرد این شاخ شاته کشیدن ها دردی را برایش دوا نمی کند.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۷ ۲۱:۳۹

حیف که عده ای کله پوچ ناتو را مدیریت میکنن که انگار از طویله بیرون اومدن، خودشون اوکراین را تجهیز می کنند ، اونگاه میگن اگه چین به روسیه کمک کنه، اشتباه تاریخی کرده. واقعا که مغز خر تو کله شونه یا دیگران را نفهم تلقی می کنند...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۸ ۰۲:۱۳

تشکیلات ناتو یک تشکیلات تروریستی است که ابزار سرکوب دول وحشی و قرون وسطایی غرب است. امروز دول نئو نازی غرب، در تلاش است تا از شرق اروپا به عنوان پادوی نظامی علیه روسیه استفاده کند همان ابزاری که از تایوان و آذربایجان استفاده می‌کند. دول منافق غرب، حیله گرتر از آن است که مقامات کشورهای ضد غرب، از سراغ دارند.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۸ ۰۲:۳۷

دولت هیپوکرایت فرانسه و پادوی آمریکا، برای منزوی کردن روسیه به چین رفته است؟ دادگاه لاهه، ایران را با دارایی های بلوکه شده سرگرم می‌کند؟! هدف دول قرون وسطایی و وحشی غرب، از بین بردن هم گرایی چین، روسیه، ایران و کشورهای متحد علیه غرب است.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۸ ۰۲:۳۹

امروز بزرگترین خطر برای نظم نوین دموکراتیک، توسعه تروریزم غربی با ابزار سرکوب ناتو است.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۸ ۰۳:۲۲

ناتو دور یا زود باید با روسیه و چین و کره شمالی و... مستقیم وارد جنگ شود، ولی هر چه زودتر این جنگ اغاز شود زودتر هم پایان میابد، حکومت های دیکتاتوری و یاغی بزرگترین خطر برای بشریت هستند و ناتو نباید به انها اجازه دهد دتیا را بیش از این تهدید کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۸ ۰۶:۴۲

خودغرب وحشی هرگوهی کیخواهدمیخوردبعددیگران راتهدیدمیکندعجب دیگرکشورخاهم اگرارره داشته باشند به روسیه کمک میکنم تا ببینم جه گوهی میخورن وپوزسان رتبه خاک بمالنداین وحشی های فوکولی بی تمدن ونجس پرازفسادوزناوهم جنس باز