• جمعه / ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402011808094
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۷و ۱۸فروردین؛ اعدام برای قاتل«کیان»/توصیه‌ها درباره برخورد با بی‌حجابی

اخبار سیاسی ۱۷و ۱۸فروردین؛ اعدام برای قاتل«کیان»/توصیه‌ها درباره برخورد با بی‌حجابی

«پرونده کیان پیرفلک»، «حجاب و عفاف»، «دیدارهای امیر عبداللهیان در پکن»، «مسمومیت دانش‌آموزان»و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در روزهای (پنج‌شنبه و جمعه) هفدهم و هجدهم فروردین ماه ۱۴۰۲ بود.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه حکم اعدام عباس کورکوری متهم اصلی شهادت کیان پیرفلک در دادگاه انقلاب شهرستان ایذه صادر شد.

بر اساس کیفرخواست صادره، عباس کورکوری متهم است به محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان مردم و ارعاب و افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جنایت به وسیله تیراندازی با سلاح جنگی، اخلال در نظم عمومی و ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت نفر از جمله کیان پیرفلک، ایراد خسارت عمده به اموال عمومی و خصوصی، تشکیل گروه باغی و عضویت در آن از طریق قیام مسلحانه علیه نظام. 

لازم به ذکر است که شامگاه ۲۵ آبان در یک حمله تروریستی در شهرستان ایذه هفت نفر از جمله یک نوجوان ۱۰ ساله به نام کیان پیر فلک به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند.

امروز همچنین رئیس کمیته ویژه حقیقت یاب علل مسمومیت دانش آموزان در مجلس خبرداد که گزارش نهایی این کمیته تا اردیبهشت ماه به صحن مجلس می رود.

حمیدرضا کاظمی توضیح داد: بر اساس گزارشات دریافتی یکسری از افراد که اقداماتی انجام داده بودند، دستگیر شدند و در حال بازجویی هستند. اکنون بنا شده در دو هفته آتی کارگروه مجدد جلسه تشکیل داده و اگر با گزارشات دریافتی به نتیجه نهایی رسیدیم، گزارش نهایی در این موضوع را جهت ارائه به صحن مجلس آماده کنیم.

****

رییس قوه قضاییه در سفر یک روزه خود به استان البرز ضمن حضور در حاشیه رودخانه کرج و بازدید از مراحل تکمیل پروژه ساخت تفرجگاه پارکرود، در جلسه شورای اداری استان البرز شرکت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخشی از این جلسه با اشاره به مقوله حجاب و برنامه‌هایی که برای رفع ناهنجاری‌ های اجتماعی تدوین شده است، گفت: اساس مسائل فرهنگی را باید با مسائل فرهنگی حل کرد؛ اگر چه در این مقوله باید به موضوعات صیانتی و حقوقی نیز توجه داشت، اما چنانچه بخواهیم مسائل فرهنگی را صرفا با بگیر و ببند حل کنیم، هزینه‌ها بالا می‌رود و شاهد اثربخشی مطلوب نخواهیم بود.

در خطبه های دوم نماز جمعه این هفته تهران هم،‌ آیت‌الله سید احمد خاتمی تاکید کرد که همه چیز در کشور باید بر محور قانون باشد حتی در برخورد با بی‌حجابی‌ها خودسرانه و منهای قانون برخورد کردن خلاف شرع بوده و قانون‌شکنی محسوب می‌شود.

پیش از خطبه‌های نماز جمعه نیز رییس سازمان انرژی اتمی از دستاوردها و فشارهای وارده به این سازمان در سال گذشته گزارش داد و گفت: تحریم‌هایی که به بهانه هسته ای و با اتهامات واهی اعمال شد، با عملیات سیاسی و روانی در ۱۴۰۱ به اوج خود رسید؛ اگرچه می‌گفتند تنها راه‌حل مسایل، دیپلماسی است و برجام بهترین راه است، اما باز همه بر همان منطق خود پایبند نبودند و فشارها را از حد گذراندند و ما در ۱۴۰۱، با سالی پرتنش و با رفتارهای پیچیده مواجه بودیم.

از طرف دیگر رئیس جمهور هم در دیدار با جمعی از خیرین و مسئولین موسسات خیریه،‌ همفکری و همراهی دولت و خیرین را موجب چند برابر شدن ظرفیت و توان مقابله با محرومیت و فقر در کشور عنوان کرد و با تاکید بر اینکه فقر زیبنده کشور اسلامی نیست، تلاش مضاعف همه دست‌اندرکاران و مسئولین مرتبط را برای رخت بر بستن فقر و محرومیت از کشور خواستار شد.

****

امروز همچنین در جریان سفر حسین امیرعبداللهیان به پکن، وزرای امور خارجه ایران و فرانسه دیداری دوجانبه داشتند که در این ملاقات در خصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر شد و وزرای خارجه دو کشور بر ضرورت رعایت احترام متقابل و تداوم گفتگوهای مشترک تاکید کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دیروز هم در پکن با فیصل بن  فرحان دیدار و گفت و گو کرد.

در دیدار وزی امور خارجه ایران و عربستان ضمن تاکید بر از سرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام های اجرایی در مسیر بازگشایی سفارتخانه ها و سرکنسولگری های دو کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت و در خصوص برخی از موضوعات روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر شد.

در جریان این سفر وزیران امور خارجه ایران، عربستان و چین هم دیداری مشترک داشتند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

وزرای خارجه ایران و عربستان بیانیه مشترک امضا کردند

توئیت سفیر چین در ایران در پی دیدار امیرعبداللهیان و بن  فرحان

خطوط هوایی بین ایران و عربستان برقرار می شود/ در آینده شاهد تبادل هیات های دوطرف خواهیم بود

درباره حضور مجدد شهروندان ایرانی در «حج عمره» با عربستان توافق کردیم

به زودی سفارتخانه‌های ایران و عربستان بازگشایی می‌شود

مذاکرات با وزیر خارجه عربستان خوب و رو به جلو بود

****

دیروز(پنج شنبه) هم وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای از فراخواندن سفیر ایران در باکو و اخراج ۴ نفر از کارکنان سفارت ایران خبر داد.

در این بیانیه آمده است که مراتب «نارضایتی شدید» به دلیل آن‌چه «اقدامات تحریک‌آمیز اخیر ایران در قبال آذربایجان» خوانده شده است، به موسوی ابلاغ و اطلاع داده شد که ۴ نفر از کارکنان سفارت ایران در باکو به دلیل «عملکرد منافی شان دیپلماتیک و مغایر با کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره روابط دیپلماتیک»، «نامطلوب» تلقی شده و از آن‌ها خواسته شده است در مدت ۴۸ ساعت جمهوری آذربایجان را ترک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۸ ۱۷:۲۸

جامعه به امربه معروف و نهی از منکر نیاز داره...ولی علاوه بر تذکر لسانی، باید مراکزی که فکرسازی میکنند مثل آموزش و پرورش، صدا و سیما، سینما و محتواهای مجازی، رادیو ، سینمای خانگی و مجازی باید در این زمینه کار کنند اما مشکل همینها هستند که فساد و روابط نامشروع رو آموزش میدن...‌