• شنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۲:۱۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402011908248
  • خبرنگار : 71573

صادق هدایت که بود و چه کرد؟

صادق هدایت که بود و چه کرد؟

هفتاد و دو سال از روزی که صادق هدایت تصمیم گرفت دیگر زندگی نکند می‌گذرد.

به گزارش ایسنا، «در زندگی زخم‌هایی هست که مثل خوره در انزوا روح را آهسته می‌خورد و می‌تراشد. این دردها را نمی‌شود به کسی اظهار کرد چون عموما عادت دارند که این دردهای باورنکردنی را جزو اتفاقات و پیش‌آمدهای نادر و عجیب بشمارند.» این از عبارت‌هایی است که همه‌مان یک بار هم شده آن را خوانده‌ و یا دست کم شنیده‌ایم. این جمله‌ها را صادق هدایت در رمان «بوف کور» که سال ۱۳۱۵ در بمبئی منتشر کرد، نوشته است و ۱۵ سال بعد هم در ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ به زندگی خود پایان داد. امروز ۷۲ سال از زمانی که هدایت تصمیم گرفت شیر گاز را در آپارتمان اجاره‌ای‌اش در خیابان «شامپیونه» پاریس باز بگذارد  و به زندگی خود پایان دهد، می‌گذرد.

صادق هدایت روز ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ دو سال پیش از جنبش مشروطه ایران، در تهران خیابان کوشک به‌دنیا آمد. پدربزرگش رضاقلی‌خان هدایت از رجال دوره ناصری و پدرش رضاقلی اعتضادالملک، رئیس مدرسه نظام بود و مادرش زیورالملک، دختر مخبرالسلطنه. دایی صادق، نصرالملک هدایت در دوران پهلوی ۱۴ بار وزیر و سناتور شد. زیورالملک، فردی تحصیل‌کرده بود و تمام روزنامه‌هایی آن دوران را می‌خواند و مانند اکثر خانواده هدایت وابسته به فرهنگ دوره قاجار بود و از دوران پهلوی دل خوشی نداشت. 

صادق در شش‌سالگی به دبستان علمیه فرستاده شد و با پایان تحصیلات ابتدایی به مدرسه دارالفنون رفت. هدایت در ۱۵سالگی چشم‌درد سختی گرفت و مجبور شد برای بهبود، شش ماه خواندن و نوشتن را کنار بگذارد. این بیماری، او را یک‌ سال از هم‌شاگردی‌هایش عقب انداخت. در سال بعد، ۱۲۹۸ شمسی هدایت را به مدرسه سن‌لویی فرستادند. در آنجا درس‌ها را هم به ‌فارسی و هم به ‌فرانسوی تدریس می‌کردند. هدایت در سال ۱۳۰۴ از سن‌لویی فارغ‌التحصیل شد.

صادق هدایت نوشتن را از همان دوران مدرسه آغاز کرد و در آن زمان دو جزوه «رباعیات خیام» و «انسان و حیوان» را منتشر کرد؛ رباعیات خیام را در ۱۸سالگی به‌سال ۱۳۰۲ و رساله «انسان و حیوان» را که پیش‌نویسی شد برای اثری درباره فواید گیاه‌خواری، پنج‌ سال بعد در اروپا.
هدایت نخستین داستانش را در اواخر سال ۱۹۲۹ م (۱۳۰۹ ش) در پاریس نوشت و عنوان «زنده‌به‌گور» را بر آن گذاشت. او در سال ۱۹۳۱ م (۱۳۱۰ ش) داستان «سایه مغول» را در مجموعه «انیران» و یک سال بعد ۱۳۱۱ ش مجموعه «سه قطره خون» شامل ۱۱ داستان را انتشار داد. سال ۱۹۳۳ م (۱۳۱۲ ش) داستان «علویه‌خانم» را که سرشار از توصیف‌ها و محاوره‌های محلی و معمولی است، چاپ کرد.
صادق هدایت در دوران اقامت خود در بمبئی دو داستان به‌ زبان فرانسوی با نام‌های Lunatique و Sampingue نوشت. او به‌سال ۱۳۱۵ ش رمان بوف کور را که قبلاً در تهران پایه‌ریزی و آغاز کرده بود در بمبئی تکمیل کرد و در همان‌جا بسیار محدود، به‌چاپ رساند.

صادق هدایت که در سال ۱۳۰۵ برای تحصیل به بلژیک و فرانسه می‌رود، بعد از چندبار تغییر رشته با توجه به بی‌رغبتی‌اش به تحصیلات آکادمیک، از تحصیل انصراف می‌دهد و به ایران بازمی‌گردد.  پس از بازگشت از فرانسه، سال ۱۳۰۹ در «بانک ملی ایران» آغاز به‌کار می‌کند.  اندکی بعد، در مهر ۱۳۱۰ از این کار استعفا می‌کند. در این زمان طی نامه‌ای به دوستش، تقی رضوی می‌نویسد قصد دارد پس از استعفا به‌شکل شراکتی با دو نفر از دوستانش، کتابخانه‌ای دایر کنند؛ هرچند چنین نمی‌شود و در نامه بعدی‌اش به تقی رضوی به‌تاریخ مهر ۱۳۱۱ خود را کارمند اداره تجارت می‌نامد. هدایت از ۶ شهریور ۱۳۱۱ تا دی ‌۱۳۱۳ در اداره‌کل تجارت کار می‌کرد و تا ۳۰ اسفند ۱۳۱۴ در وزارت امور خارجه مشغول‌ بود. در این دوره او در «آژانس خبری پارس» استخدام شد که در آنجا وظیفه انتخاب متن و ترجمه از مطبوعات خارجی را برعهده داشت. پس از آن نیز دوره‌ای را در شرکت سهامی‌ کل ساختمان گذراند. در سال ۱۳۱۴ به هند می‌رود، بعد در سال ۱۳۱۶ پس از بازگشت از سفر هند، مجدداً در بانک ملی ایران استخدام شد؛ اما بیش از یک‌ سال در آنجا نماند. پس از آن، او با چاپ مقاله در مجلات مختلف همچون «موسیقی» امورات می‌گذراند. آخرین شغلی که هدایت، پیش از سفر بی‌بازگشتش، در ایران برعهده داشت، مترجمی برای دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

صادق هدایت، که پیش‌تر هم دست به خودکشی زده بود، سرانجام نهم‌ آوریل ۱۹۵۱ میلادی (۱۹ فروردین ۱۳۳۰) دومین اقدام را در آپارتمان خود واقع در بولوار «سن میشل» خیابان «شامپیونه» پاریس انجام داد و با گشودن شیر گاز، زندگی خود را به‌پایان رساند. جسدش را در گورستان «پرلاشز» به خاک سپردند.

پرویز ناتل خانلری در مجموعه گفت‌وگوهایی که صدرالدین الهی با او درباره صادق هدایت، نیما یوشیج، صادق چوبک و غیره داشته و از مرداد ۱۳۴۶ در مجله «سپید و سیاه» منتشر کرده و در قالب کتابی به نام «نقد بی‌غش» منتشر شده است، صادق هدایت را «میزرا قلمدون» می‌خواند که سال‌های آخر زندگی‌اش دیگر صادق هدایت سال‌های پیش از شهریور ۱۳۲۰ نبود. او دلیل به پوچی رسیدن هدایت را این‌گونه مطرح می‌کند: «هدایت در گیرودار جریانات سیاسی و مبارزات حاد آن روزی به جناح چپ پیوستگی بیش‌تر داشت... اما گذشت زمانه و آن سیل بنیان‌کن بی‌ایمانی که ناگهان فروریخت، مسیر اندیشه‌ها و زندگانی بسیاری از جوانان را عوض کرد و ناگزیر هدایت که در اولین ردیف این گروه قرار داشت از آن تأثیر در امان نماند... بی‌شبهه برای او دل برکندن از بزرگ علوی و عبدالحسین نوشین مشکل بود، اما مشکل‌تر آن بود که می‌دید آن‌چه را که چند سالی باور داشته، باز هم پوچ از آب درآمده است. به همین جهت نوعی بی‌ایمانی آمیخته به بدبینی چون نهال سر برکرده بود...

دگرگونی هدایت آن‌چنان چشم‌گیر و تکان‌دهنده بود که من در نخستین دیدارم واقعا تکان خوردم. هدایت دیگر حوصله گوش کردن حرف معمولی را نداشت. به اندک ناملایمی از کوره درمی‌رفت. عصبانی می‌شد. آن مرد محجوب متواضع، ناگهان چنان دگرگون شده بود که با کوچک‌ترین اشاره مخالفی زبان به دشنام و ناسزا می‌گشود. ظرافت و بذله‌گویی و نکته‌سنجی‌اش مبدل به خشونت و هرزه‌گویی و بددهنی شده بود. به همه کس و همه چیز بدبین بود و گاه که از اندازه می‌گذشت به زمین و زمان بد می‌گفت. دشنام می‌داد و همه چیز را مسخره می‌کرد.»

از نگاه خانلری صادق هدایت بر اثر نوعی پوچی حاصل از پندارِ بی‌اثر ماندن دست به خودکشی زده است: «گروهی معتقدند که هدایت در سال‌های آخر به علت ناتوانی در نوشتن دست به انتحار زد و یا شاید بعد از پیام کافکا به قول خودش دیگر حرفی برای گفتن نداشت. این شاید درست باشد، اما همه حقیقت این نیست. او به یک نوع پوچی رسیده بود. پوچی حاصل از نوشتن و بی‌اثر ماندن و هیچ‌گاه گمان نمی‌برد که بعد از مرگش این همه غوغا به پا خیزد.

در روزهای آخر هرکه از او می‌پرسید «آیا کار تازه‌ای کرده است یا چیز تازه‌ای نوشته است؟» هدایت جواب می‌داد: «مگه من ماشین تحریرم؟» این جواب به ظاهر ساده، حکایت از یک اندوه نهانی می‌کند. نویسنده کارش نوشتن است و کارش خلق است. وقتی نویسنده‌ای جواب بدهد «مگه من ماشین تحریرم؟» این به این معنی است که من دیگر به آن‌چه باید بنویسم اعتقاد ندارم. هدایت این اعتقاد را از دست داده بود.»

البته احسان طبری گفته است: «هدایت هرگز عضو حزب توده ایران‏ نبود. بینش فلسفی او به «کی‌یر کگارد» و «ژان پل سارتر» نزدیکی داشت. «فرانتس‏ کافکا»، نویسنده آلمانی‌زبان چک را بسیار می‏‌پسندید و دوست می‏‌داشت. ذاتا بدبین‏ بود. زندگی را نوعی تحمیل بیولوژیک‏ طبیعت می‌‏دانست.

خود کشی را - که چند بار در زندگی‏ آن را آزموده بود - پاسخ شایسته انسان به‏ این تحمیل طبیعت می‌‏شمرد. تلخی و اندوه مغرورانه‏‌ای در روانش رخنه داشت.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۰۴:۴۸

خیلی دلم می خواست که کلا به این دنیای بی رحم و پر از عذاب نیامده بودم لعنت بر این شانس اما به خودم می گم مطمعن باش میمیری خیالت راحت دیرو زود داره اما بالاخره میرسه .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۵:۳۶

مردی که زیاد می‌دانست و حداقل صد سال از زمان خودش جلوتر بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۱۴

کمی مطالعه کنید از جمهوری افلاطون شروع کنید مقداری هم در مورد بودا و آیین هندو سرچ ساده کنید . بعدش خودتون راه ادامه رو پیدا میکنید ‌‌.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۸:۵۶

شما یه بار کتاب راندابرن معجزه شکرگزاری را بخوان زندگیت عوض میشه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۰۷:۰۷

زندگی با تمام سختی هاش قشنگیهای خودش و داره . تمام موجودات قابلیت درمان خودشون رو دارن پس شروع کن و از اواز گنجشک ها لذت ببر . غمات و با خودت حمل نکن با تلاش همه چی درست میشه. حرکت کن بعد میبینی چقدر اشتباه میکردی.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۰۴:۵۰

او ایمان مذهبی نداشت، ولی، استعدادی سرشار داشت، وعقب ماندگی جامعه را مشاهده می کرد، ولی صبري نداشت که با زندگی هماهنگ شود، وزندگی مادی هم برایش تکرار بود،

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۲۳:۱۰

درک هدایت از عهده همه کس برنمیاد.ازجمله شما

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۳:۰۱

هدایت یک پوچ گرایی بدبخت بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۴ ۲۲:۲۳

هدایت اندیشمندی بود که صد سال زودتر از زمانش بدنیا آمد. عدم ارتباط گیری با مردم زمانش باعث افسردگی و ناامیدی در او شد و متاسفانه جان خودش را گرفت.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۰۸:۲۲

عاقبت تفکر غربگرای خودکشی هست حیف نیست بیت المال خرج نوشتن مطلب درباره این آدم می کنید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۹:۴۷

چرت نگو لطفننننن!!!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۳:۳۲

افرین ، دقیقا، متاسفاته کسانی که مطالعه ندارن و سوادشون تقریبا صفره دوست دارن اینحور افراد رو وارسته جلوه بدن درحالی که حال و روز کسی که خودکشی میکنه رو هر کودوی میدونه، و دلم میسوزه برای امایی که تشخیص این شخصیتهای کوچک براشون سخته

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۵:۰۰

بیت المال همه مال شما،سیر نشدید اینقدر از این بیت المال خوردید؟؟؟طاقت اتش جهنم رو دارید؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۴ ۱۵:۴۶

شما نگران بیت المال نباش

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۰۹:۳۲

هدایت بی نظیر بود با نگاهی واقع بینانه بدون تزویر و بدون تکرار زندگی دیگران. و زندگی یک محکومیت اجباریست

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۰:۱۷

قبول ندارم ادم نرمالی نبود چرا خود کشی ادم متفکر و نخبه چرا

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۹:۵۷

مشکل اینجا بود که در اون دوره فهمش با فهم عامه مردم جامعه خیلی فاصله داشت و در واقع برای حرفهاش در اون روزگار حتی در بین تحصیل کرده ها گوش شنوایی نبود و ازنظر فکری تنهای تنها بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۲:۴۷

صادق هدایت ادمه مزخرفیه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۵:۵۱

صادق هدایت یک پیام آور بود پیام آور علم نوین برجامعه ای عقب مانده،

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۷:۱۵

بروووووو

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۵:۵۵

روحش شاد و نامش جاویدان باد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۰۴:۵۵

تمام تلاشش بی فایده بوده! چون مثل یه بزدل خودکشی کرده!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۶:۰۶

شادروان صادق هدایت نمونه ای از مرد آگاه و مبارز علیه خرافه پرستی و جهل ستیزی بود. او همواره سعی داشت مردم را از خواب غفلت دین زدگی و عوام فریبی بیدار کند . تا دکانی برای کاسبان دین نباشد . افکار او غالبا ضد دیکتاری و ناسیونالیسمی و فاشیتی بود او بر این باور بود که انسانها آزادند درست فکر کنند و درست تصمیم بگیرند و کور کورانه از دیگران برای منافع خاص تقلید نکنند. آزادی اندیشه و در کل انسان به تمام معنا و کمال گرا باشند و انسانیت داشته باشند و برای خود و جامعه مثمر ثمر باشند و انگل و مفت خور نباشند. و برای پیشرفت و توسعه قدم های بزرگی بردارند . روحش شاد روحش شاد روحش شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۵:۱۸

انسان بی هدف و بی ایمان که به پوچی رسیده باشد، دست به خودکشی میزند. پس کسیکه اینگونه است، چطور می‌تواند برای دیگران الگو و برای جامعه مثمر ثمر باشد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۱:۲۸

احسنت

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۶:۱۲

همیشه توی آزمون تاریخ می اومد ناطرالدین شاه که بود و چه کرد؟ عمر که بود و چه کرد؟ ابوموسی که بود و چه کرد؟، جواب همه شون: مرد نادانی بود که کشور را به فنا داد🤣

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۶:۳۵

در باره خودکشی اش نظری ندارم ولی آثارش تکرار نشدنی و جاودانند، سه قطره خونش همدم نوجوانی ام بود و ادبیات عامیانه اش راهنمای پایان نامه ام و بوف کورش جواب سوالات بی پاسخ ام، هدایت زنده است تا همیشه.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۸:۰۳

از همچین آدمی اصلا چرا باید خبر بزنین؟

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۲:۱۸

تا امثال شما شناخته شوند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۱۹:۴۹

تو دنیا تک بود حیف ...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۹ ۲۱:۰۲

بهتر است تیتر مطلب را به « دادگاه محکومیت صادق هدایت » تغییر بدهید زیرا در تمام سطرهای نگارش ، هیچ نکته ی مثبتی از این نویسنده ی شهیر ایرانی دیده نمی شود در حالی که آقای هدایت به غیر از داستان نویسی در زمینه ی ترجمه خدمات شایان توجهی به ادبیات ایران داشته اند...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۰۰:۰۱

روحش شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۰۵:۱۸

سلام خود کشی از ضعف ایمان و ضعف ایمان عدم تحمل زندگی که با ساز ما همسو نیست و عاقبت... خدا رحمتش کند بالاخره یک هموطن بوده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۰۸:۲۰

او هم مانند احمد کسروی صد سال از زمانش جلوتر بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۰۸:۲۶

دربین شبه روشنفکران یاس پندار هدایت مریض ترین بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۴:۰۰

آنکس که نداند که نداند! تا ابد در جهل مرکب بماند!!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۰:۰۹

من لیسانس ادبیات دارم.فقط گذری درکتابها اسمش رو نوشتند وبس.هیچکس آثارش رو نمیخونه چون اندک شماری.جزو افراد مرفه بی درد بوده.به پوچی رسیده.جالبه بعضی ها از سر نادانی میگن بی نظیر بوده.بینظیر یعنی حافظ وسعدی....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۱:۰۳

نمی دونم چند روزه چرا به خودکشی القاب زیبا میدهید ، خودکشی گناه بسیار زشت و بزرگی و خداوند به هیچ عنوان عامل آن را نخواهد بخشید ، این فرمایش صریح قرآن است ، حالا هی برین اسمهای دهن پر کن روش بزارین ، هر جوانی که با تبلیغ شما به خودکشی فکر هم بکند شما در گناه او شریک هستید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۱:۵۳

هدایت در آن زمان خیلی می دانست و خیلی از زمان جلوتر بود. متاسفانه بعد از سالها هنوز خیلی ها به خرافات دینی اعتقاد راسختری دارند و البته بسیاری نیز از این جهالت سوءاستفاده کرده و میکنن. ای کاش عقلمون رو بکار می گرفتیم. تاریخ می خواندیم و ....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۲:۳۶

هر مطلبی یا گزیده ای از اقای صادق هدایت خوندم فقط حقیقت بود وباز هم حقیقت ..که خرافه توان مقابله مستقیم با این شخص اگاه رو نداشت ..خیلی جلوتر از زمان خودش بود ..هر نیرنگ وحیله ای که قصد تخریب زندگی انسان یا رفتار انسان رو داره وقتی به چالش میکشه ..شما میبینید که اون حرف وسخنان که قرن ها به خورد ما میدادن با یک جمله ایشان مشخص میشه دروغی بیش نبوده وفقط برای سواستفاده از انسان ها بیان شده ..روحش شاد ..انسان بسیار اگاهی بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۵:۲۵

انسان اگر نسبت به خدا و فلسفه جهان هستی شناخت و آگاهی داشته باشد به سمت خودکشی نمی‌رود. انسان بی هدف و بی ایمان که به پوچی رسیده باشد، دست به خودکشی میزند. پس کسیکه اینگونه است، چطور می‌تواند برای دیگران الگو و برای جامعه مثمر ثمر باشد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۰۴:۵۹

دقیقا....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۲:۴۱

وقتی روح انسان بیمارشددیگه علامه دهرم که باشی نتیجه میشه ....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۲:۵۳

آدم درجه یک و توانا در نویسندگی مهربان با طبیعت و حیوانات و انسانها . شجاع در بیان همه افکار و اندیشه های خود که بر علیه هر کسی که دوست داشت مینوشت .با صداقت و با بصیرت و آگاه به زمان خود و حتی جلوتر از زمان . یک آدم جذاب و دوست داشتنی که لنگه ی اون هنوز به دنیا نیومده . اونهایی که ازش بد میگن یه سری آدمای بیسوادن که مطالعه نکرده اند و همینجوری یه چیزی شنیدن و یه چیزی هم گفتن که یعنی ما هم هستیم .راهش پر رهرو و یادش گرامی باد .بدگویان هم به راه راستی و درستی هدایت شوند .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۲:۵۷

سلام من احساس میکنم در دنیای پول و مادیات بزرگ شده بود...مشکل تحمل نکرده بود... و فوق العاده مغرور بوده در برابر مشکلات ادم نبایستی خودکشی کند باید مقاوم باشد خودش یه امتحان الهی هست...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۳:۱۶

کسیکه دو بار تصمیم به خودکشی گرفته و در آخر هم خودش را میکشد نوشته هایش چه سودی میتونه واسه جامعه داشته باشه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۱۶:۳۲

همین بس که انسان را به فکر می اندازد

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۹ ۰۸:۵۶

از کجا معلوم حرفاش درست بوده باشه چطور میشه عمرم را فکرم را دست کسی بدهم که خودش از افکارش سود نبرد یا افکارش اشتباه بوده یا اهل عمل به افکارش نبوده و به افکارش اعتقاد نداشته. در هر حال راهنمای خوبی نمیتونه باشه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۳:۵۲

صادق یکی از نویسندگان روشنفکر دوران خود بود صدسال جلوتر ازهمه اومیدانست که نفوذخرافه چه بر سر مردم خواهد آورد الان به گفته ها و تفکراتش رسیدیم که چه بر سرمان آوردند تفکرات پوسیده! روحش شاد و یادش گرامی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۴:۱۶

واقعا هدایت بود بی نظیر و شایسته

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۶:۴۸

و...صادق

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۵:۳۵

اومخالف ارتجاع وخرافات بود ودکان داران دینی رارسوا میکرد باجهل ونادانی و ..............مبارزه کرد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۶:۴۴

حیف وقت بودجه برا چنین فردی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۸:۲۸

پس چهره خطر ناکی دیده میشه تو این عکسش و به نظر خیلی مرموز ه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۸:۵۷

حالا منظورتان چیه میخواهین طرز تهیه خودکشی رو به مردم یاد بدید اونم با چاشنی خارجکی آدم عاقل خود کشی نمی کنه .......

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۹:۱۲

دوره صادق هدایت عصر مبارزه با خرافه گری بود وداستانهایش زندگی واقعی مردم از جمله «توپ مرواری ،ولنگاری وحاجی اقا» خود مرحوم خانلری گفته است وقتی نوشته هایش را دیدم برایم باورکردنی نبود که اثر اوست.خدایش بیامرزاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۴۴

صادق هدایت به قتل رسید ..... خودکشی با گاز دروغه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۳:۰۲

حاج آقا که حرف نداره.....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۲:۴۸

زنده یاد صادق هدایت بی تردید پدر قصه نویسی معاصر است و نویسندگان بزرگی چون جلال ال احمد و احمد محمود و صادق چوبک و صمد بهرنگی و علی اشرف درویشیان همه از دامن ان مرد بر خاستند .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۹:۳۸

هر کی بود فاز هیتلر گرفت بود معلوم الگوش هیتلر بوده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۴۲

هدایت خرده سوادی و عقلی کم و ایمانی ضعیف داشت و به همین خاطر به پوچی رسید ایکاش همه چنین افرادی خودکشی کنند تا جامعه پاک شود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۵۸

عمرا اگر خودکشی کرده باشه، معمولا این روش غربی هاست که جلوی تکثیر مغزهای جوینده و متفکر میگیرن و مانع آگاهی ملت جهان سوم میشن آخریش ام کشتن نابغه ریاضی در آمریکا بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۲۲

اگه خانواده هدایت سرشناس نبودن الان نه از خودش اثری بود نه از آثارش

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۴۲

میگن عضو حزب توده بوده ، این مطلب درست ؟!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۴۵

صادق نویسنده نبود بفرما بنویس بود و پس از اینکه فهمید آنچه بفرما مینویسد به آن اعتقاد ندارد لذا احساس پوچی و بن بست کرده به زندگیش پایان داد و الآن باید جوابگوی عالم پس از مرگ باشد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۲۰:۲۰

این هم یک نظر هست . راست و دروغ نظرت را باید از وجدانت بپرسی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۰:۳۱

پولدار بی عقل

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۱:۰۶

روحش شادبنده شناس فقط خداست چقدربین کامنتهاقضاوت درموردش موندم خداشفاتون بده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۱:۱۴

بینظیر و تکرار نشدنی.حیف که زمانه با او نساخت.فهمیده نشد. وتنها ماند.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۴:۱۸

مردی‌روشنفکر‌ونویسنده‌ای‌توانا‌با‌کتابهای‌سرشار‌از‌واقعیت

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۴:۳۲

بالاخره بشر یک زمانی اومده و زمانی هم از این دیار میره ، کمیت عمر مهم نیست بلکه کیفیتش مهمه که چه آثاری برای جامعه بشریت داره ، بعضی ها با مرگ خودشون هم منشاء تغییرات و تحولات شگرفی در جامعه میشن ، زمانی که زندگی دیگر اثری برای جامعه نداره

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۸:۱۷

والا خیلی خوش شانس بوده که در این دوره نبوده مطمئنم که زودتر از اینها خودکشی می کرد این همه ناعدالتی این همه تبعیض این همه دروغ در این جامعه را می دید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۸:۴۱

امام حسین ع با اون همه سختی و مشکلات که توی کربلا دید گفت من جز زیبایی چیزی ندیدم چون به عالم غیب و خدا ایمان داشت و... بعضی افراد چون خدا توی زندگی شون رنگی نداره توی سختی ها و مشکلات تا کم میارن به پوچی میرسن باید از خدا و اعمه بخواییم به ما کمک کنن وقتی آدم علامه دهر هم که باشه ولی چنین تفکراتی داره علمش به درد خودش که نخوره چه سودی برای بقیه میتونه داشته باشه هر چقدر هم قلمش زیبا باشه پس به جای این افراد به نظرم بی خودی بهتر دنبال چیزهایی باشیم که لااقل سودی هم برای دنیا و هم آخرت داشته باشن

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۲۱:۲۸

روحش شاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۰:۴۵

هدایت ازنویسندگان بزرگ ایران وجهان است وشرایط اجازه نمیدهدکه درست شناخته شود .کمترنویسنده ای به پای هدایت میرسد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۱:۰۴

سلام احتمال اینکه گشته شده باشد هم هست

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۷:۴۰

صادق هدایت می گوید: هرکسی بایددرزندگی یاانسان بشودیافرشته ویاحیوان من هیچکدام ازآنها نشدم من خودپسندراضی ودیوانه بدنیاآمده ام. ازکتاب صادق هدایت

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۷:۵۴

از اینکه ادم نابغه ای بوده شکی درش نیست و اینکه اینجور فردی دست به خودکشی زده بسی جای تامل...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۴ ۰۱:۰۲

همیشه روشنفکران میهن پرست ازدست جماعت نادان وخرافه پرست در عذاب بودن ...درنهایت یا کشته میشدن یا مهاجرت میکردن یا خودکشی...روح آن مرد بزرگ ادبیات شاد باد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۲۰:۳۴

روحش شاد ویادش گرامی.قریب به اتفاق سخنان صادق هدایت درست وبینقص بوده وقتی به سخنان کوتاه او مینگرم به صدق وراستی اون پی میبرم.درد دلت را برای هیچکسی بازگو نکن فقط باسایه ات .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۲۰:۴۷

اگه به بورس ورود میکرد خودکشی نمی‌کرد هروز به امید سعود بورس از خواب بیدار می‌شد و باز منتظر فردا

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۲۱:۴۱

چه زود و چه دیرتر همه از این دنیا خواهند رفت هنرمند کسی است که پس از سالها مرگ در اذهان مانده باشد و اثری از خود گذاشته باشد او یکی از نوابغ زمانش بود بسیار متولد میشوند. میمیرند و هیچ اثری از آنها نمانده صادق بی تفاوت نبود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۰۰:۴۳

یکی از نویسندگان نامی و مشهور و در زمان خودش خیلی جلوتر بود و پس از مرگش اثار او ارزشش بیشتر شد خیلیها بعد از نزدیک به یک قرن هنوز متوجه درک مطالب او نمیشوند چرا اون بیشتر و خیلی جلوتر از زمانش بود عالی و قابل تحسین کسی میتونه بگه کتاب زنده بگور چه نتیجه ای ازش گرفته

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۰۴:۳۸

دیوانه ای نهلیسم بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۰۸:۱۰

اون خودکشی نکرد، داشت اسلحه اش را تمیز میکرد که کشته شد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۰:۰۰

موضوعی روح لطیفش را آزارمیداده ولی نباید خود کشی می‌کرد ممکن بود زمانه مشکلش را حل میکرد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۱:۲۶

در مورد بدخلقی و دشنام دادنش به هر کسی که لب باز می‌کرده برا حرف زدن درست منم اینجوری شده ام چون از نادانی و حماقت و اعتقادات خرافی مردم اطرافم واقعا دیگه در حد انفجار عصبانی میشم مخصوصا تو این زمونه که قرن ۲۱ هستیم و فن آوری و دهکده جهانی ما رو بر تمام احوالات جهان مسلط کرده نباید که آدما اینقدر ابله باشند بفرض من عقیده دارم که هیچ پیغمبری در هیچ جای تاریخ نبوده و نیامده و کلا واژه پیامبر دروغی مضحک بیش نیست ، اینا شیادانی جادوگری بودند که مردم آن زمانها را گول زده اند، آخه مگه خدا با آدما حرف میزنه اصلا قبل از هر چیز بگید که خدا چیه؟!.... شاید ۵۰۰یا ۸۰۰یا ۱۰۰۰ سال آینده همگان به این باور برسند که واژه پیغمبر توهمی مضحکانه بیش نیست....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۷:۴۵

دوست داشته به زندگیش پایان بده به کسی هم مربوط نبوده ونیست دوستانی که سنگ مسلمانی به سینه میزنید اگه واقعاکارش گناه بوده بازهم به شمامربوط نمیشه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۸:۳۴

انسان هر چه سمت آگاهی گام بردارد درک دیگران از او کمتر شده و به مرور تبدیل به یک فرد تنها خواهد شد و دیگر کسی او را درک نخواهد کرد صادق هدایت برخلاف بعضی ها که گفته اند صد سال از زمان خودش جلوتر هست بلکه صدها سال از زمان جلوتر بود و هنوز هم خیلی از افراد هدایت را نمی توانند هضم کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۹:۰۰

صبروتحمل است که انسان راهمچو کوه استواروژکند حضرت حافظ در دوران حیاطش بسیار رنج دیدند هیچکس حرف واحساسش را نمی‌فهمید ..حضرت مجبور بود که ایده خویش را در قلب خودش مخفی نماید چونکه می‌فرماید ...آن یارکزو گشت سرداربلند جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد....ولی بازهم صبروتحمل نمودند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۲۱:۲۰

هدایت پدر داستان نویسی و رمان کوتاه در ایران است .او سرمشق داستان نویسانی همچون صادق چوبک.گلشیری.بهرنگی و....بود.داستانهای او تحسین نویسندگان بزرگی را در جهان بر انگیخت .بدون شک تا ابد نامش در تارک ادبیات ایران می درخشد،تا روزی که نام سعدی و حافط و فردوسی در شعر بدرخشد نام هدایت هم در نثر خواهد درخشید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۲۱:۵۸

بدبخت پولدار فقط انسان ضعیف میتونه خودکشی کنه آدم قوی هیچ وقت خودکشی نمیکنه و با زندگی میجنگه یکم با خودتون فکر کنید که چرا دو بار دست به خودکشی زده آدم بدبخت بیچاره ضعیف چیه که از خودش کتاب به جای بگذارد باید همه کتاب‌های مزخرف شو آتیش بزنند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۴ ۰۷:۰۱

صادق هدایت انسان بسیار خفنی است ومن خیلی دوستش دارم اما نباید از او بت ساخت وباید بدانیم هیچ انسانی کامل نیست حتی نابغه هامون

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۴ ۱۰:۰۰

هرکس بخواهد دکان اخوند را کم رونق کند تکفیر میشود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۴ ۱۳:۲۴

زندگی منهای آخرت پوچ است اگه اعتقاد به مبدا و معاد داشتی همه زندگی زیبا است نگاه کنید آمار خود کشی در کشورهای بی اعتقاد از همه جا بیشتر است

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۴ ۱۳:۵۵

من قضاوتی در مورد ایشان نمی کنم ولی فکر نمی منید دارید خودکشی را توجیه می کنید، انسانی به خدا ایمان دارد تمام تلاش خود را در زندگی که موهبت الهی‌ است مي کند و هیچ وقت در اوج مشکلات به پوچی نمی رسد، نمی دانم واقعا به کجا چنین شتابان می رویم که خودکشی را مرگ خودخواسته بزک می کنند،

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۴ ۱۵:۴۴

اصلاً اینگونه نیست و تمام مطالب اشتباه است صادق خان هدایت قرن ها جلوتر از خودش بود و دنیا ظرفیت او را نداشت هوش شخصیتی بود که دیگران به او احتیاج داشتند لطفاً در مورد این شخصیت بزرگ با مطالعه و تحقیق بیشتر بنویسید روانش شاد باد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۵:۳۶

صادق هدایت که بود؟....جواب؛ پوچ در پوچ

avatar

اینم کار خودشون بوده،زدن بنده خدا رو کشتن بعد شیر گاز و باز کردن و ادامه ماجرا...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۶ ۲۱:۵۲

سلام تقریبا تمام کتاب های اورا خوانده ام یک نیهیلیسم واقعی که در کتاب‌هایش به راحتی به اعتقادات دینی با الفاظ سخیف وگاها مشمئز توهین می‌کند کسی که دچار یک سرگردانی شدید است وبرای دیده شدن واینکه خودرا روشنفکر نشان دهد به مذهب توهین می‌کند همان که الان هم عده ایی راه اورا می‌روند اما همه این دست وپا زدن‌ها جز نیستی وپوچی برایش بهره نداشت.وسرانجام منجر به خو د کشی میشود. بیخودی اورا بزرگ کردن هم نمی‌تواند به او جایگاهی بدهد.جز کسی که در تکامل روحی انسان شکست راقبول می‌کند.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۶ ۲۲:۲۱

زندگي زيباست قدرش را بدانيم