• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402012009171
  • خبرنگار : 71234

بررسی کلیات لایحه ارتقاء امنیت زنان در برابر سوء رفتار

قاسم‌پور: در لایحه ارتقاء امنیت زنان بسیاری از خلأ‌های حمایتی برطرف شده است

قاسم‌پور: در لایحه ارتقاء امنیت زنان بسیاری از خلأ‌های حمایتی برطرف شده است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که قوانین حمایتی در مورد زنان وجود دارد اما علی‌رغم وجود چنین قوانینی خلأ‌هایی برای حمایت از زنان دیده می‌شود که در این لایحه تلاش شده بسیاری از این خلأ‌ها رفع شود.

به گزارش ایسنا، فاطمه قاسم‌پور در جلسه امروز (یکشنبه)مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار، به ارائه گزارشی از فرآیند رسیدگی این لایحه در مجلس شورای اسلامی پرداخت.

رییس فراکسیون زنان مجلس توضیح داد: اعضای کمیسیون در جلسات متعددی با حضور مسئولان دستگاه های ذیربط در حوزه زنان بحث ها و تبادل نظرهای زیادی را انجام دادند تا این لایحه تکمیل شود.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام نگاه ویژه ای به جایگاه زنان دارد و هرگونه سوءرفتار با زنان را مذموم تلقی کرده است، افزود: رهبر انقلاب بارها در جلسات متعدد به موضوع ظلم به زنان و اهمیت حمایت از جایگاه آن ها اشاره کرده اند و بر لزوم حمایت قانونی از زنان به ویژه در بستر خانواده تاکید جدی کردند. ایشان در ۱۴ دی ماه سال گذشته در دیدار با فعالان حوزه زنان تاکید کردند گاهی مردان با تکیه بر توان جسمی خود بر زنان ظلم می کنند لذا برای حفظ نهاد خانواده باید قوانین آن چنان محکم باشد که چنین موضوعی رخ ندهد.

قاسم پور ادامه داد: با توجه به خلاءهای موجود در این عرصه و رویکرد پیشگیرانه و حمایتی پرداختن به حوزه زنان اهمیت ویژه ای دارد؛ روند فرآیند تدوین این لایحه از سال ۹۰ و در دولت دهم آغاز شد و پس از اخذ نظرات قوه قضائیه توسط دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد. بخش اعظم مفاد این لایحه در قانون مجازات وجود داشت لذا بررسی های کارشناسی صورت گرفت تا نگاه صرف حقوقی مشکل آفرین نباشد. بر این اساس نمایندگان تلاش کردند با نگاه حمایتی تبعات مداخله در امور خانواده کاهش پیدا کند.

به گفته وی، در این لایحه سه محور پیشگیرانه، حمایتی و کیفری مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین تقویت رویکرد حل مسئله، کاهش مفاد جرم انگاری و تقویت رویکرد ترمیمی در آن است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای دستگاه های مربوطه مطابق توانشان تکالیف ایجاد شده و از طریق ارتباط میان دستگاه ها در بستر سامانه پنجره خدمات از اقدامات جزیره ای جلوگیری شود؛ در جمهوری اسلامی قوانین حمایتی زیادی در خصوص زنان وجود دارد اما خلاءهایی نیز حس می شود که این لایحه به رفع آن ها کمک شایانی می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha