• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402012009180
  • خبرنگار : 71234

مخالف کلیات لایحه ارتقاء امنیت زنان در برابر سوء رفتار

نوروزی: لایحه ارتقاء امنیت زنان بنیان خانواده را سست می‌کند

نوروزی: لایحه ارتقاء امنیت زنان بنیان خانواده را سست می‌کند

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار به دنبال سست کردن بنیان خانواده و ایجاد درگیری بین زنان و مردان است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار اظهار کرد: این لایحه دارای ایرادات فکری است، از سه سال و نیم ما طرح مهریه را به مجلس شورای اسلامی دادیم اما رئیس مجلس شورای اسلامی جلوی مطرح شدن آن را گرفت و آن را عقب انداخت اما این لایحه دی‌ماه سال گذشته آمده است و اکنون در دستور کار مجلس قرار گرفته که این ظلم بین و استبداد رئیس مجلس است.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا اجازه نمی‌دهید طرح مهریه در دستور کار قرار گیرد؟ به چه کسی جایزه می‌دهید؟ این لایحه دی ماه سال گذشته پس از ۱۰ سال از دولت روحانی به مجلس شورای اسلامی آمد و در کمیسیون اجتماعی هم تنها دو نفر روی آن کار کردند، حال این‌که باید برای بررسی این لایحه کمیسیون مشترکی تشکیل می‌شد نه این‌که در اختیار چند نفر قرار می‌گرفت.

نوروزی ادامه داد: سفیر انگلیس در ایران در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از پایان دادن به خشونت علیه زنان که محور فکری و کاری این لایحه است، یک کروات نارنجی نماد مبارزه با خشونت علیه زنان زده است و مردم ایران را به حمایت از مبارزه با خشونت علیه زنان دعوت کرده است.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی اضافه کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این لایحه تحت عنوان قوانین حقوق بشر و بین‌المللی سازمان ملل به ویژه سند ۲۰۳۰ است و بنیان خانواده را سست می‌کند و درگیری بین مردان و زنان ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این لایحه مخالف اصول اسلامی است، گفت: چرا نوشته اید اگر مرد مانع اشتغال زن و یا خروج او از کشور شود، می تواند زن به دادگاه مراجعه کرده و به جای توافق با همسر خود به صورت مستقل از کشور خارج و یا شاغل شود.

وی افزود: در خصوص نابرابری دیه زن و مرد در این لایحه پیشنهاد شده صندوقی تشکیل شده و تفاضل دیه را این صندوق پرداخت کند. مگر اسلام خود تشخیص این موارد را نداده است که امروز به کمک قوانین بین‌المللی شما قصد دارید چنین چیزی را تصویب کنید؟

نوروزی اضافه کرد: در این لایحه آمده که اگر مردی برای دو بار به همسر خود جراحت وارد کند مثلا اگر تاختی بریده شود، مرد باید دیه پرداخت کرده و زن می‌تواند درخواست طلاق کند؛ این خلاف ماده ۱۱۳۸ قانون مدنی است که موارد عسر و حرج را احصا کرده است. در کجای اسلام فقهای اهل سنت و تشیع و حتی یهودی و مسیحی چنین نظری داده‌اند که با یک خشونت اندک شما می‌توانید درخواست طلاق کنید.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس افزود: برخی از واژه‌های گوناگون در این لایحه آمده است که معنی آنها مشخص نیست مثلا تمکین نامشروع جرم است اصلا تمکین مشروع یا نامشروع به چه معناست؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha