• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402012009388
  • خبرنگار : 71631

زن سیاه‌پوش گل سرسبد نمایشگاهی با موضوع مادر شد

زن سیاه‌پوش گل سرسبد نمایشگاهی با موضوع مادر شد

موزه هنر فیلادلفیا میزبان نمایشگاهی خواهد بود که موضوع آن مادران هنرمندان است و تابلو نقاشی مشهور مادری که لباس سیاه‌ بر تن دارد نیز به همین مناسبت پس از گذشت بیش از یک قرن در ایالات متحده آمریکا نمایش داده می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت‌نیوزپیپر،‌ نقاشی «ترکیب‌بندی شماره یک خاکستری و سیاه»‌ که پرتره شناخته‌شده مادر «جیمز ابوت مک‌نیل ویستلر»‌ است و با نام «مادر ویستلر»‌ نیز شناخته می‌شود، در بهار امسال پس از گذشت ۱۴۲ سال بار دیگر در ایالات متحده آمریکا به نمایش گذاشته می‌شود.

این اثر هنری،‌ که از موره اورسی در پاریس به موزه هنر فیلادلفیا امانت داده شده است،‌ گل سرسبد نمایشگاهی خواهد بود که با عنوان «مادر هنرمند:‌ ویستلر و فیلادلفیا»‌ برگزار خواهد شد و به بررسی نمایش ارتباط گروهی از هنرمندان و مادرانشان در هنر می‌پردازد.

«ویستلر» در این نقاشی مادرش «آنا ماتیلدا»‌ را در کارگاهش واقع در لندن به تصویر می‌کشد. در این نقاشی نور بر چهره مادر تمرکز دارد و برای سایر بخش‌های نقاشی از ترکیب رنگ خنثی استفاده شده است. در این نقاشی دیگر اثر هنری این هنرمند نیز بر روی دیوار کنار مادرش به تصویر کشیده شده است.

این نقاشی نخستین‌بار در سال ۱۸۸۱ در ایالات متحده آمریکا و در آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا به نمایش گذاشته شد.

زن سیاه‌پوش گل سرسبد نمایشگاهی با موضوع مادر شد

تابلو نقاشی «مادر ویستلر» یکی از مشهورترین آثار به جا مانده از یک هنرمند آمریکایی ساکن خارج از کشور است. از این تابلو نقاشی به عنوان «مونالیزای دوره ویکتوریایی» هم نام برده می‌شود. «آنا مک‌نیل ویستلر» سوژه این نقاشی، در زمانی که ساکن لندن بود در مقابل بوم نقاشی قرار گرفت. او زنی باسواد و جهان‌دیده بود که در سال ۱۸۳۱ ازدواج کرد. پس از آنکه همسرش در سال ۱۸۴۹ بر اثر ابتلاء به وبا درگذشت، «آنا» در تمام زندگی‌اش سیاه‌پوش ماند.

داستان‌های مختلفی درباره این تابلو نقاشی وجود دارد؛ گفته می‌شود «آنا ویستلر» جایگزین کسی بود که نتوانسته بود به قرار برای خلق این تابلو نقاشی برسد یا می‌گویند در ابتدا قرار بود سوژه این نقاشی ایستاده باشد اما به دلیل اینکه ایستادن برای مدت طولانی برای مادر «ویستلر» راحت نبود، قرار شد سوژه نقاشی بر روی صندلی بنشیند.

نقاش از تکنیک‌های مختلفی برای خلق این تابلو نقاشی استفاده کرده است: پیراهن مادر این نقاش با استفاده از رنگ تیره، کم‌حجم کشیده شده است، درحالی که حالت دست‌ها و صورت او (با استفاده از رنگ صورتی و زرد) درخشان به تصویر کشیده شده‌اند که نشان‌گر اهمیت نشان دادن «ویستلر» به ترکیب رنگ‌ها برای درخشان کردن و ایجاد پویایی در تابلوهای نقاشی‌اش است.

این تابلو نقاشی از دوره ویکتوریایی تاکنون، به ویژه در ایالات متحده آمریکا به عنوان نمادی از مادرانگی، محبت به والدین و ارزش‌های خانوادگی شناخته می‌شود. برای مثال در سال ۱۹۳۴ اداره پست ایالات متحده تمبری با تصویر تابلو نقاشی «مادر ویستلر» چاپ کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha