• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402012009761
  • خبرنگار : 71474

روایت اقتصاد ایران در ۲۰ فروردین

مخبر ترمز شورای رقابت را کشید!

مخبر ترمز شورای رقابت را کشید!

سرانجام پس از چند روز بحث و گمانه زنی‌ درباره میزان افزایش قیمت خودرو در کارخانه، شورای رقابت نرخ‌های جدید را اعلام کرد و به نظر می‌رسد اخطار معاون اول رییس جمهور به این شورا برای جلوگیری از تورم تازه در بازار، کارساز شده و افزایش قیمت‌ها تعدیل شده است.

به گزارش ایسنا، شورای رقابت پس از چند ماه بحث و گمانه زنی، سرانجام چند روز قبل اعلام کرد که مصوبه‌ای تازه برای افزایش قیمت خودرو نهایی کرده و آن را منتشر خواهد کرد. به دنبال اعلام این خبر، برخی گمانه زنی‌ها از این حکایت داشت که مجوز افزایش قیمت برخی خودروها حتی تا ۷۰ درصد نیز صادر شده، موضوعی که با ورود معاون اول رییس جمهور همراه شد و سرانجام قیمت‌های اعلامی فاصله‌ای جدی با نرخ‌های مطرح شده در روزهای قبل پیدا کرد.

تعیین تکلیف روز: قیمت خودرو

بر اساس توضیحاتی که مدیرعامل سایپا داده، میانگین افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ از سوی شورای رقابت نهایی شده است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا میزان افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی را اعلام کرد که بر اساس آن محصولات پرتیراژ ایران خودرو ۲۹ درصد و محصولات سایپا میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ پیش از این میزان افزایش قیمت‌ها بیش از ۴۰ درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمت‌ها کمتر شد.

در بازار پوشاک نیز خبرها از توقف گران فروشی حکایت دارد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران از فعالیت ۱۲ هزار واحد صنفی پوشاک دارای مجوز در تهران خبر داد و گفت که در بخش پوشاک گران‌فروشی نداریم، چرا که اگر فصل و مد آن بگذرد استوک محسوب می‌شود، اما به همین دلیل دستفروشی در این بخش نیز بیشتر است.

رییس اتاق اصناف اما از نرخ بالای سود بانکی انتقاد کرده است. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه تولیدی‌های کوچک دیده نمی‌شوند، گفت: یکی از مشکلات این تولیدکنندگان بهره بالای بانکی است، چرا که تولیدکننده نمی‌تواند با بهره مثلا ۲۴ درصد با رقبای کشورهای همسایه رقابت کند.

خداحافظی روز: مسعود میرکاظمی

امروز سازمان برنامه و بودجه پر خبر بود و یک شایعه که از چند هفته قبل شنیده می‌شد، سرانجام به واقعیت نزدیک شد. بر اساس اطلاعات بدست آمده خبرنگار ایسنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییر خواهد کرد و جانشین او هم انتخاب شده است. داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی به جای او به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر شد که میرکاظمی امروز نشست خبری داشت. رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه سال گذشته انضباط مالی بسیار خوبی داشتیم و ۹۷ درصد وصولی از منابع منصوب داشتیم. همچنین هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشتیم.

رییس کل بانک مرکزی نیز امروز درباره دلار، اظهار نظری جدید داشت. محمدرضا فرزین درباره بازار ارز اظهار کرد: درحال حاضر در کشور یک ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی داریم که در حدود دو درصد کم و زیاد می‌شود، یک ارز در مرکز مبادله داریم که در حدود دامنه آن دو تا سه درصد جا به جا می‌شود.

خیز بلند روز: رمزارزها

بازار ارزهای دیجیتال که در ماه‌های گذشته، روند مثبت خود را ادامه داده‌اند، حالا به یک خیز مهم نزدیک می‌شوند. علاقه معامله‌گران در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال به قیمت بیت‌کوین کمک کرد تا در ۳۰ روز گذشته ۲۹ درصد افزایش یابد و سطح حیاتی ۲۸ هزار دلار را به دست آورد و اکنون معامله‌گران منتظر جهش بعدی قیمت بیت‌کوین برای عبور از سطح ۳۰ هزار دلاری هستند.

بازار سرمایه نیز همچنان با سرعت به روند خوب خود ادامه می‌دهد. شاخص کل بورس امروز با ۱۰ هزار و ۲۵۸ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۲۱۲ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۱ هزار و ۳۵۲ واحد افزایش یافت و در رقم ۶۸۷ هزار و ۸۹۷ واحد ایستاد.

در بازار مسکن اما رکودی نسبی حاکم است. با گذشت سه هفته از سال ۱۴۰۲ بازار مسکن شهر تهران همچنان در خواب به سر می‌برد. بنا به گفته‌ی واسطه‌های ملکی، رکود فعلی از سه زاویه قابل بررسی است که مهم ترین عامل به پایین بودن توان متقاضیان در مقایسه با نرخ‌های پیشنهادی مربوط می‌شود.

تراز روز: تولید برق

با نزدیک شدن به فصل گرم سال، وزرات نیرو می‌گوید که ناترازی پیش از تابستان برطرف خواهد شد. سخنگوی صنعت برق گفت: تا تابستان امسال ۷۷۸۷ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود که به واسطه آن مشکل ناترازی این صنعت حل خواهد شد.

ایسنا همچنین در خبری با عنوان تغییر قیمت بلیت هواپیما به کجا رسید؟ به آخرین وضعیت قیمت‌ها در این حوزه پرداخته است.

در حوزه فن آوری اطلاعات نیز بحث اتصال پیامرسان‌های داخلی به یکدیگر همچنان دنبال می‌شود. درحالی که طبق برخی اظهارنظرها، قرار بود پیام‌رسان‌های داخلی تا پایان سال ۱۴۰۱ به یکدیگر متصل شوند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی از تحقق این امر تا پایان فروردین ماه خبر داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۰:۱۵

فیلم هندی اعلام قیمت ها ی خودرو رو باور کنیم؟ اول 70 درصد گفتند گه ذهن ها آماده بشه مثل دلار که قبلا 37 بالا به نظر میومد الان 50 خیلی عادیه! هرچند که هر قیمتی بگن ما مردم در صف هستیم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۰:۳۴

الان دیگع تمومه جون ها میتونن ماشین ۴۰۰ملیونی سوار بشن.ملوم نیست توسرشون چی‌میگذره

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۰:۵۵

✋آقای مخبر بعد از گران شدن خودرو ترمز تورم را کشیده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۰:۵۸

هورا جشن بگیریم! .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۰۰

مگه امسال سال مهار تورم نیست..؟؟؟.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۰۳

۲۹درصد افزایش برای خودروییکه مثلا ۲۴۰ میلیون تومان قیمت کارخانه اش میباشد، بنظر شما مناسب هستش!؟ این امر مخالف صریح منویات و دستورات مقام معظم رهبری در خصوص مهار تورم در امسال میباشد، محض اطلاع مدعیان .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۰۶

اصلا هدف همین بود شورای رقابت قیمت های سوری بزند بعدش دولت پاپیش کنه 30 درصد بزنن به نظر شما تو سال مهار تورم دستمزد کارگر 27درصد اعلام شده چرا قیمت خودرو 30درصد اعلام بشه کلن ایراد دارین

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۰۸

با سلام لطفاً بعد تعیین نهایی قیمت کارخانه ای خودرو یک روز برای ویرایش خودرو به افرادی که بدلیل نداشتن قیمت باری به هر جهت خودرو ثبت کردند اعلام بفرمایید تا ملت خودروی مد نظر خود را ویرایش نمایند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۲۶

. چرا اگر راست میگید جلو واردات خودرو رو آزاد نمی‌کنید تا مردم بتونن خودرو خوب سوار بشن .خودرو اصلا کالا سرمایه نیست بلکه کالا مصرفی یعنی بعد مدتی ارزششش باید کم بشه ولی در کشور ما بر عکس هستش پس مشخصه از اقتصاد هیچی نمیدونن و مردم رو دارن مسخره میکنن.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۳۲

کدوم ترمز وکشید گرون کردن دیگه .حرف های خنده دار میزنید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۵۴

کجا ۲۹درصد هست ؟۴۲درصد اکثرا گرون کردین، چرا آخه!!!!!!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۱:۵۸

با سلام حداقل قیمت پراید رو ارزان کنید تا فقرا تو حسرت سوار شدنش نمانند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۱۴

ما تشکر می‌کنیم از ایشان که ترمز این‌ها را کشیدند.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۱۴

سلام پس بااعلام قیمت خودروبذاریدهمه کسانی که خودرونداشتن ثبت‌نام کنندچندین بار ثبت‌نام الانم حساب وکالتی حمایت نشده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۲۱

ما نمی دونستیم اینجوری جلوی تورم را میخواهند بگیرند از فردا با ۲۷ درصد اضافه دستمزد هم خونه می خریم هم خودرو وهم پس انداز ومسافرت میریم خدارا شکر عجب تدبیراندیشمندانه ای

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۲۶

این قصه نام اشناست که یه سازمانی قیمت اجناس رابالامیبردوچندروزمیگذردکه اعتراض ملت شنیده بشودوبعدیکی ازمسئولین رده بالای دولت وقت اعتراض به تصمیم فوق میکندوقیمت هایه درصدی ازقبلی کمتراعلام میشودوماملت به به وچه چه میزنیم.خداراشکرقیمت خودروزیادبالانرفت.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۴۳

سناریو جالبی بود الان دیگه مردم همه باید راضی باشن که فقط ۴۰ درصد رفته بالا تشکر هم بکنن از دولت

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۴۶

چرا.می‌نویسید خودرو کوئیک ۴۲ درصد افزایش قیمت داشت. آخه حقوق کارگر ۲۰ درصد افزایش داشته بعد خودرو دولت ۴۰ درصد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۳:۰۵

درود بر شرفت مخبر .اگه مجال به خودروها میدادی.تورم بالای هفتاد درصد در همین اردیبهشت میدیدیم.خدا خیر بده که تسلیم زر وزور نشدی.اینشالله جای امیر کبیر رو بگیری.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۳:۰۹

خدا روز خیر ببینی محمد مخبر

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۳:۴۰

چرا تیتر بیخودی میزنی واقعا کجا ترمز کشیده پژو 42درصد گرون شده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۰:۱۸

افرین به مخبر

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۰:۴۰

هیچ چیز نباید گران شود.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۳:۰۵

جنگ زرگری .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۳:۴۲

ظاهراً شعار سال با منتشر شدن لیست قیمت جدید خودرو ها که در محصولات ایران خودرو حدود ۴۰٪تا۴۲٪ می‌باشد و تناسبی با افزایش حقوق ۲۰٪کا کنان شاغل و باز نشسته در سال ۱۴۰۲ ندارد بیشتر از شعار و حرف پیش نرفته و نخواهد رفت و در عمل مهار تورمی وجود نخواهد داشت . متاسفانه شورای رقابت و خاموشی نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم با منویات و خواسته مقام معظم رهبری که همان خواسته اکثریت ملت و مردم می‌باشد همسو و لا اقل در عمل و اجرا منطق و هم جهت نمیباشد .واین یعنی پاشیدن گرد نا امیدی و یاس بین مردم و کاهش سرمایه و پشتوانه های اجتماعی نظام و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۴:۱۰

عوارض ومالیات و.... حساب نشده انها هم تو فاکتور اضافه میشه ان هم باید پول بلوکه بکنی قرعه کشی بشه و.... اخرش همان افزایش70درصد میشه خسته نباشید خدا قوت

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۴:۳۲

حقوق افزایش ۲۷ درصدی داشته ماشین افزایش بالای 30 در صدی منت هم میزارن این کجای عدالت هستش

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۴:۴۸

میگن طرف مرده بود برای تسلی خانواده گفتند خداراشکرکنید که سکته مغزی نکرده است و سکته قلبی کرده ومرده،قیمتتولیدی این دو شرکت هرکدام سی ،چل برابرشده ،حالاخبرخوش میدهند که افزایش قیمت روی آن از۴۰ درصدبه حدود۲۰ درصد اعلام شده .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۵:۳۸

نقشه جدید . ...وزارت صمت از دولت نیس ک خودش قیمت بزاره ۷۰ درصد ب قول خودتون بعد با ی تذکر خودتون بیاین ۳۰ درصدش کنید ک مردم هم مجبور باشن قبول کنن....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۶:۲۰

ممنون آقای مخبر که به فکر مردم هستید ..الان قیمت ها اعلام شد پژو پارس زده 205میلیون بیا من فردا 300میلیون بهت میدم 95بزار جیب خودت یه پارس به من بده....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۷:۱۷

. من ساینا اس دوگانه ثبت نام کردم 9ماه دیگه دعوتنامه میاد 42درصد گرونش کردین مگه قراربوده بیشترازاین گرون کنید که نوشتی بادستوراقای مخبرقیمتهاتعدیل شد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۷:۴۳

. خب مرد مومن یعنی ۴۰ - ۵۰ درصد کمه؟ چون از اول گفته بودن ۷۰ درصد گرون میشه الان باید خوشحال باشیم که ۵۰ درصد گرون شدن؟ .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۸:۴۰

همش راست میگی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۹:۲۶

ترمز رو کشید،ولی .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۹:۵۳

حقوق کارگر ۲۷ درصد افزایش پیدا میکنه اونوقت قیمت خودرو ۲۹ درصد ،کجای دنیا گفته شده،این افرایش طبیعی هستش،قشر کارگر تو همون شرایط دست وپا میزنه هرسال هم روتر میشه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۱۰:۱۹

چه ترمزی کشید!!!!! .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۱۰:۴۷

نابسامانی همش زیرسری خودروسازووزارت صمت وبورسی که قیمت خودروهاراازسال ۹۷کشف قیمت کردندهایماوجک ۱۲۵میلیونی شده دومیلیاردآنوقت حقوق منی بازنشسته ازسال ۹۷تاامروز۳میلیون افزایش پیداکرده ویارانه منوبادریافتی زیرده میلیون قطع کردند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۱۰:۴۹

سلام.امسال سال رشدتولیدومهارتورم نامگذاری شداینکه خودروسازان افزایش قیمت داشته باشندمغایرباشعارسال میباشدچه افزایشی که باکیفیت کردن خودروفاصله زیادی دارند...اجرکم عندالله.

avatar

باسلام احترام بااین وضعیت افزایش قیمت لجام گسیخته دارو و خودرو و قطعات و خدمات و.... بااین شتاب قیمتها بادستورخودشون برای افزایش قیمت‌های نجومی طی همین بیست روزعملاخودشونودارن مسخره میکنن

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۱۳:۳۸

. اززمانی که جلوواردات گرفته شد تورم بی کیفیتی،احتکار،گرانی کارخانجات غوغاکرد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۱۵:۳۳

.چراواردات راازادنمی کنیدجنسهای .اجباری به مردم غالب می کنید برای سودبیشتر.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۱۹:۴۹

.پسچرا خودرو ۷۰ درصد گرون شد، تمام گرونیها .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۲۲:۵۱

باسلام به هموطن های گلم به خدا مقصر مردم هست بابا نخرید به خدا داریم بدبخت میشیم بااین کارا یه ماشین میخره یارو یه صد تومان دیویست تومان استفاده میکنه میگه شاید دیگه خرم از پل گذشت نه به خدا داریم خدمونو گول میزنیم اقا اطلاع رسانی کنید.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۰۹:۱۰

. 29درصد کجا بود42درصد اضافه شده .تره هم خرد نکردن از اول هم 42 درصد گران کرده بودند...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۳:۳۳

واقعا دولت چرا نمی خواهد قیمت بازار خودرو را پایین بیاورد..دلیلش چیست..راهکار ندارد...خب خیلی ساده می تواند بگوید هر کس که ثبت‌نام کند و خودرو برنده بشود طی پنچ سال آینده نمی تواند بفروشد یا اگر بفروشد با توجه به قیمت کارخانه بفروشد..وگرنه دولت پلاک و سند نخواهد زد...بنظرم این طور باشد دلال بازی جمع میشود...البته اگر دولت بخواهد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۳:۵۶

جالبه همه چیز رو انحصاری کردن و حالا خودشون برای کالای انحصاریشون نرخ تعیین میکنند. .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۱۴:۰۸

مقصر اصلی خود مردم هستن. با تحریم خرید خودرو صفر و اتحاد مردم میتونیم قدرت واقعی را به خودرو سازها نشون بدیم تا کی قراره سرنوشت مردم دست بازار باشه،اگه مردم متحد باشن سرنوشت بازاره که می‌افته دست مردم،از خودمون باید شاکی باشیم نه مسئولان