• سه‌شنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402012210584
  • خبرنگار : 71145

همزمان با ورود مذاکرات به مراحل پایانی

سفیر عربستان در یمن اهدافش از سفر به صنعا را گفت

سفیر عربستان در یمن اهدافش از سفر به صنعا را گفت
تصویر سمت راست (سفیر عربستان در یمن) تصویر سمت چپ( مهدی المشاط)

سفیر عربستان در یمن اعلام کرد، سفرش به صنعا با هدف تثبت آرامش و آتش‌بس و حمایت از روند تبادل اسیران انجام گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن تاکید کرد: هدف از سفر من به صنعا تثبیت آتش‌بس و آرامش و حمایت از روند تبادل اسیران و بررسی راه‌های گفت‌وگو بین گروه‌های یمنی به منظور دستیابی به راه حل سیاسی پایدار و بادوام در یمن بود.

آل جابر در چندین رشته توییت گفت: سفرم به صنعا به منظور ادامه تلاش‌های عربستان در پایان دادن به بحران یمن و حمایت از طرحی است که عربستان در سال ۲۰۲۱ ارائه کرد.

سفیر عربستان این توییت‌ها را همراه با تصویری از دیدارش با مهدی المشاط،‌ رئیس شورای عالی سیاسی یمن و محمد عبدالسلام رئیس تیم مذاکره کننده دولت صنعا منتشر کرد.

سفیر سعودی ادعا کرد: دولت و ملت عربستان از دوره‌های گذشته در سخت‌ترین شرایط و بحران‌های سیاسی و اقتصادی همراه برادران در یمن (منظور دولت مستعفی یمن است) بوده‌ و تلاش‌های برادرانه مستمری از سال ۲۰۱۱ برای تحقق آرزوهای ملت یمن در بازگشت آرامش، ثبات و شکوفایی اقتصادی داشته‌اند.

این در حالی است که یک منبع نزدیک به انصارالله به العربی الجدید گفت، مذاکرات طی دو روز گذشته درباره دستورکارها و جداول زمانی برای توافق،‌ راه‌های پرداخت حقوق، رایزنی‌های داخلی بین طرف‌های یمنی (انصارالله و دولت مستعفی) و نیز پرونده‌های دیگر در خصوص دوره پس از پایان جنگ بوده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: جلسات مذاکرات و رایزنی‌ها بین دو هیئت سعودی و عمانی و رهبران انصارالله پشت درهای بسته برگزار می‌شود. او ابراز عقیده کرد، این مذاکرات در مراحل پایانی خود قرار دارد.

در این راستا، عدنان هاشم، کارشناس یمنی در امور ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به العربی الجدید گفت: مذاکرات به سمت موفقیت پیش می‌رود و ما به زودی شاهد آتش‌بس خواهیم بود؛ اما شیطان در جزئیات است. دائما بر سر جزئیات در بندهای توافقات و تفسیرات بین طرفین توافقنامه اختلاف پیش می‌آید و در توافقات قبلی نیز این گونه بود حتی اطلاع از بندهای توافق برای ما مشخص خواهد کرد مرحله آینده در یمن چگونه خواهد بود.

وی اضافه کرد: صلح دائمی در یمن نیاز به بازپس‌گیری دولت و نماد آن به عنوان تضمین‌کننده راه حل دائمی دارد و این از طریق بررسی سرنوشت‌ گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان محقق می‌شود. بقای آنها منجر به جنگی جدید در هر لحظه خواهد شد.

هاشم ادامه داد: اعتماد سازی بین تمام طرف‌ها برای برقراری صلح دائمی مهم است و پرونده انسانی محکی برای همه طرف‌هاست و نیز باید به شکایات در طول جنگ رسیدگی شود و مرحله‌ای جدید برای ایجاد عدالتی گذار و فراگیر برای همه تضمین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha