• سه‌شنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402012211215
  • خبرنگار : 71616

تا مشخص شدن نتیجه بررسی‌ها در دیوان عالی کشور

افزایش قیمت خودرو فعلا مشمول مبلغ باقیمانده خودروهای پیش‌فروش شده است

افزایش قیمت خودرو فعلا مشمول مبلغ باقیمانده خودروهای پیش‌فروش شده است

یک مقام مسئول در شورای رقابت ضمن اشاره به دستوالعمل این شورا مبنی بر اینکه باید مبلغ افزایش خودروها به مبلغ باقی‌مانده از وجه خودروهای پیش‌فروش شده تعلق گیرد، اعلام کرد که همچنان همین دستورالعمل اجرا می‌شود اما مورد انتقاد قرار گرفته و اکنون در دیوان عالی کشور درحال بررسی است.

به گزارش ایسنا، دعوتنامه تعدادی از خودروهای پیش‌فروش شده با موعد تحویل فروردین ماه ۱۴۰۲ صادر شده است که گویا میزان افزایش قیمت به صورت کامل برای خودروهای پیش‌فروش‌های  سال ۱۴۰۱ اعمال شده است؛ این درحالیست که مشتریان طرح‌های پیش‌فروش، بخشی از مبلغ خودروها را پس از برنده شدن (بصورت علی‌الحساب) واریز کرده‌اند.

در این رابطه، عباس دادجوی توکلی ضمن تاکید براینکه افزایش قیمت اعمال شده برای پیش‌فروش‌های گذشته تنها شامل مبلغ باقیمانده خودرو می‌شود، اظهار کرد: طبق دستورالعمل ۴۷۳ شورای رقابت، تنها مبلغی که از پیش فروش خودرو مانده است مشمول افزایش قیمت خواهد شد. این موضوع براساس دستورالعمل شورای رقابت است که از گذشته وجود داشته است.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزود: به دنبال اعتراض‌ها به این دستورالعمل، این دستورالعمل اکنون در دیوان عالی کشور درحال بررسی است؛ اگر تایید شود که همچنان همان اجرایی خواهد شد اما اگر نقض شود، دستورالعمل جدید ابلاغ خواهد شد. این دستورالعمل  ۴۷۳ شورای رقابت همچنان به قوت خود تا امروز باقیست؛ بنابراین تا زمان صدور حکم در دیوان عالی کشور، پیش‌فروش‌های انجام شده، تنها مبلغ مانده از آن شامل افزایش قیمت می‌شود.

این موضوع پیش از این نیز، پس از آنکه قیمت‌ها در سال ۱۴۰۰، افزایش پیدا کرد و به‌روز شد، مطرح بود و در جلسه ۴۷۳ شورای رقابت همزمان با ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ توسط شورای رقابت تصویب کرد که پیش‌پرداخت خودرو مشمول تورم نیست.

آن زمان شورای رقابت اعلام کرد: در طرح پیش‌فروش خودروهای مشمول قیمت‌گذاری، سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۲۰:۵۰

تروخدا این مصوبه رو دیگه حداقل اجرا کنید اگه اجرا نشه خیلی بی عدالتیه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۲۲:۲۰

من یکسال پیش با دلار 25000 تومن 160 میلیون واریز کردم برای خرید دناپلاس اتوماتیک. امروز دعوتنامه زده و 384 میلیون فیش برای پرداخت صادر کرده که همینجوریش هم نسبت به قیمتی که اعلام کردن و مالیات و... حدود 20 تومن بیشتره. هرچند که همین الان مصوبه رو هم اگر اجرا کنن پول من که میتونست 320 تومن بشه رو نهایت 210 حساب میکنن ولی سوال اینجاست که اینا که تو مصوبه افزایش قیمت اینقدر سریع عمل میکنن چرا مصوبه که به ضررشون هست رو عمل نمیکنن. لطفا پیگیر باشید.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۲۲:۴۹

دستورالعمل ۴۷۳ شورای رقابت باید اجرا شود و کسانی که پیش خرید انجام داده اند نصف مبلغ را پرداخت کرده اند و ماه ها در اختیار خودروساز بوده پس خریدار نباید تورم آن را پرداخت کند و فقط مابقی باید افزایش بخورد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۲ ۲۲:۵۶

فعلا که دعوتنامه رو بدون در نظر گرفتن این مصوبه ارسال کردن نمی‌دونیم هم به کجا شکایت ببریم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۱۸:۴۱

اصلا هم اجرا نمیشه ، تارا اتوماتیک پیش فروش یکساله ثبت نام کردم و یکسال پیش 166.2 میلون واریز کردم. دعوتنامه با احتساب افزایش 16 درصد برای کل قیمت خودرو صادر شده در حالیکه باید رقم پیش پرداخت ازش کسر می شد و برای باقیمانده که تقریبا 250 مییون می باشد لحاظ می شد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۳ ۲۳:۲۷

باسلام پس چرادعوت نامه من اومده برای تمام مبلغ افزایش قیمت حساب شده من دنااتومات ثبت نام کردم چهل درصدیعنی ۱۶۰میلیون دادم الان ازم ۳۹۰میلیون میخوان یعنی دنا برای ۵۵۰درمیاددرضمن من یک سال پیش چهل درصدرودادم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۶ ۲۱:۰۳

سلام دعوت نامه برا دنا اتوتومات برام ارسال شده تا پنج دو تاریخ پرداختشه حالا تکلیف چیه پرداخت کنیم یا نه بعدش چرا درست موقعیکه افزایش قیمت خورد سریع حساب کردن ولی اگه به ضررشون بود تا الان اجرا نمیکردن

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۸ ۰۴:۵۶

سلام و خسته نباشید بسیار طرح خوبی است و جلوگیری از تورم می‌شود و عده ای از دلال بازی و سود جویی دست بر می‌دارند تشکر میکنم از وزیر محترم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۸ ۰۸:۴۶

دستورالعمل 473 شورای رقابت که اینا خودشون با هماهنگی و اجماع نظر کلی، تنظیم و تصویب نموده اند، برای همچون مواردی مثل موضوع: «افزایش قیمت(امسال) بعد از پیش فروش و دریافت پیش پرداخت( سال قبل) » تدوین و پیش بینی شده است. لذا این دستورالعمل به لحاظ قانونی لازم الاجراست و در صورت تخلف متولیان امر باید پاسخگو باشند.سلب اعتماد مشتریان ضربه مهلکی بر پیکره خودروسازان می باشد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۴۸

سلام متاسفانه قانون در حد کاغذ مانده . مجری و ناظر قوی و دلسوز ندارد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۹ ۱۱:۰۰

این واقعا بی عدالتیه برای کسانی که واریزی داشتن نمیشه که هم به پرداختیت تورم بخوره هم به مبلغ باقی مانده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۹ ۱۱:۱۳

این همه پول پرداخت کردیم بعد از 15 ماه میخواهند تحویل دهند برج 12 سال402 به پرداختی هم سود بخوره لطفا پیگیر این مسله باشین

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۳۰ ۰۸:۴۴

سلام تکلیف ما چی میشه چرا کسی به داد مردم نمی رسه واقعا چرا همه چیز باید به نفع خورو ساز باشه قانونی که دو سال قبل تصویب شده رو چون به نفع شون نیست اجرایی نمی کنند اونوقت افزایش قیمت رو دقیقا قبل ارسال دعوت نامه تصویب و بی درنگ اجرایی می کنند. این حق خوری و ظلم محض هست لطفا مسئولان و نهادهای مربوطه از حق مردم دفاع کنند .واقعا جای تاسف داره.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۳۰ ۱۱:۳۶

من همین الان با 096550 تماس گرفتن گفتن همش ب نرخ روز حساب میشه ..

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۱ ۲۳:۴۷

با سلام و عرض ادب. من ۲ اردیبهشت تکمیل وجه انجام دادم. خودرو کوییک. متوجه هستید یعنی خودرو باید ظرف یک ماه تحویل بشه. ولی نگه داشتن و الان دوباره باید پول مالیات و.... را بدم. واقعا چرا؟ انصافه؟ والا منم کارمنم و ریالی حقوقی میگیرم.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۴ ۲۳:۳۵

امروز دعوت نامه تکمیل وجه از سایپا داشتم مصوبه ۴۷۳ رعایت نشده وقتی هم گفتم که باید رعایت بشه گفتن هر چی گفتن الکیه شرکت مصوبه رو قبول نداره تو رو خدا رسیدگی کنید من برج ۴ سال ۱۴۰۱ ساینا نوشتم فکر میکردم ۸۵ میلیون دیگه باید واریز کنم الان ۱۶۴ میلیون باید واریز کنم