• پنجشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402012412005
  • خبرنگار : 50105

عصر جدید کاهش انتشار گازهای آلاینده نزدیک است

عصر جدید کاهش انتشار گازهای آلاینده نزدیک است

ایسنا/خراسان رضوی خورشید و نیروی باد رکورد ۱۲ درصد برق جهان را تشکیل می‌دهند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج بررسی نشان داد که انرژی خورشیدی و بادی در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۱۲ درصد تولید برق جهان رسید و این در حالی است که زغال سنگ همچنان منبع اصلی جهانی باقی ماند.

این گزارش آخرین معیار رشد انرژی‌های تجدیدپذیر را ارائه می‌دهد زیرا کشورها در تلاش برای رسیدن به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای مهار تغییرات آب‌وهوایی و تامین منابع انرژی جایگزین پس از جنگ روسیه و اوکراین هستند. نتایج حاکی از آن است که رشد بی‌سابقه استفاده از انرژی باد و خورشید، شدت انتشار الکتریسیته جهان را به کمترین میزان خود در سال ۲۰۲۲ رساند.

انرژی توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی با کمک به کاهش سرعت افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای از ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۱ و پنج درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۲ درصد رسید.

همچنین منابع تجدیدپذیر، از جمله انرژی هسته‌ای، ۳۹ درصد برق جهان را تشکیل می‌دهند و بقیه از سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ که باعث انتشار کربن گرمایش سیاره می‌شوند به دست می‌آیند که با ۳۶ درصد بزرگ‌ترین منبع بود.

دانشمندان و آژانس بین‌المللی انرژی می‌گویند: استفاده از این سوخت‌های فسیلی باید به شدت کاهش یابد تا به هدف حیاتی محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد برسد.

کشورها در اجلاس COP۲۶ سازمان ملل‌متحد در سال ۲۰۲۱ موافقت کردند که استفاده از زغال‌سنگ را که آلوده‌کننده‌ترین سوخت فسیلی است، کاهش دهند اما پیشرفت‌ها محدود بوده و نیروگاه‌های زغال‌سنگ جدید به‌ویژه در هند و چین برنامه‌ریزی شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش اندکی در تولید سوخت‌های فسیلی خواهیم بود و در سال‌های بعدی با افزایش بیشتر استفاده از انرژی باد و خورشید به کاهش بیشتری برسیم به این معنی که سال ۲۰۲۲ اوج انتشار بوده و عصر جدید کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش انرژی نزدیک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha