• پنجشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402012412195
  • خبرنگار : 71461

/یک آیه و چند نکته (۱۹) /

انسان متکبر در مقابل خداوند هیج است

انسان متکبر در مقابل خداوند هیج است

یک استاد حزوه گفت: انسان متکبر به جایی می‌رسد که خود را همه کاره می‌داند و فکر می‌کند در هرجای که هست در آنجا رئیس و همه باید به حرف او گوش کنند، در داستان فرعون هم این حالت وجود داشت و حضرت موسی(ع) به او تذکر ‌داد که پرودگار من و تو یکی است و من هم به واسطه اراده خداوند پیغمبر شدم در غیر این صورت پروردگار من و تو یکی و من و تو هیچ کاره هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با ایسنا در تفسیر آیه ۲۷ سوره مبارکه غافر «وَقَالَ مُوسَی إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَرَبِّکُمْ مِنْ کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لَا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسَابِ» اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید «موسی گفت: من به پروردگارم و پروردگار شما پناه می‌برم و از هر متکبری که به روز حساب ایمان نمی‌آورد».

وی با اشاره به اینکه این آیه دارای چند نکته است، ادامه داد: ‌نکته اول اینکه در حرکت‌های بزرگ اجتماعی که توسط مصلحان اجتماعی در جوامع مختلف رخ می‌دهد و در تلاش هستند تا نظام اجتماعی را تغییر و مشکلات را برطرف کنند همیشه مشکل اصلی زیر سر مستکبرین است، نمونه بارز آن داستان فرعون و حضرت موسی(ع) و مستضعفین بنی اسرائیل است. بنابراین همیشه مانع تراشی‌ها از ناحیه متکبران است.

این استاد حوزه با اشاره به نکته دوم در این آیه خاطرنشان کرد: با توجه به یادآوری حضرت موسی علیه السلام به فرعون در اشاره به پروردگار در آیه شریفه، در هنگام مناسب باید به متکبر فهماند که تو در برابر پروردگار هیچ هستی. فرعون خود را بالاتر از همه می‌پنداشت و حضرت موسی(ع) به فرعون گفت «در این دنیا از تو بالاتر هم وجود دارد و آن خدای من و تو است»، پس باید گاهی اوقات در زمان مناسب به متکبر فهماند که تو در مقابل خدا هیچ هستی.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی یادآور شد: نکته سومی که از این آیه استنباط می‌شود این است که متکبر به جایی می رسد که خود را همه کاره می‌داند، متکبر فکر می کند در هرجای که هست در آنجا رئیس و همه کاره است و همه باید به حرف او گوش کنند، فرعون هم این حالت را دارد و حضرت موسی علیه السلام به او تذکر می‌دهد که پرودگار من و تو یکی است و من و تو هیچ کاره هستیم و من به واسطه اراده خداوند پیغمبر شدم در غیر این صورت پروردگار من و تو یکی است.

وی افزود: بنابراین در مواجه با فرد متکبری که به این نقطه رسیده که خود را همه کاره می داند این نکته را باید گوش زد کرد که تو هیچ کاره هستی.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۴ ۲۲:۱۵

حدیث نفس روزگار ما