• جمعه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402012512378
  • خبرنگار : 71480

عماد افروغ درگذشت + پیام‌های تسلیت

عماد افروغ درگذشت + پیام‌های تسلیت

عماد افروغ استاد دانشگاه درگذشت.

به گزارش ایسنا، عماد افروغ، نویسنده، جامعه‌شناس و همچنین نمایندهٔ اسبق مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود.

وی سحرگاه امروز؛ ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با بیست و سوم رمضان ۱۴۴۴ بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه در پیامی درگذشت عماد افروغ، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی را به خانواده و نزدیکان آن مرحوم تسلیت گفت و برای ایشان غفران الهی را مسئلت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی نیز در پیامی درگذشت عماد افروغ جامعه شناس و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.

وی با بیان اینکه درگذشت برادر عزیزمان جناب آقای دکتر عماد افروغ موجب تأسف شد، افزود: خدای متعال ایشان را با اولیاء خود محشور دارد و به بازماندگان گرامی شان صبر و اجر مرحمت فرماید. 

سید ابراهیم رییسی رییس جمهور نیز برای رییسی نوشت: ««بسم‌الله الرحمن الرحیم . انا لله و انا الیه راجعون . درگذشت اندیشمند فرهیخته و جامعه‌شناس برجسته مرحوم دکتر عماد افروغ، موجب اندوه و تاثر خاطر شد. این نویسنده و متفکر صاحب‌نظر، دلسوز و دغدغه‌مند با کنشگری علمی، فرهنگی و سیاسی متعدد، از جمله یک دوره حضور موثر در جایگاه نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس، منشأ خدمات ارزشمندی شد. اینجانب درگذشت این چهره برجسته را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور و به ویژه خانواده گرامی آن مرحوم تسلیت می‌گویم و در این ایام پر فیض از درگاه خداوند برای ایشان رحمت الهی و همجواری با صالحان و برای بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسألت دارم.»

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نوشت: «انالله وانا الیه راجعون . با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت استاد فقید جناب آقای دکتر عماد افروغ را دریافت کردم. دکتر افروغ اندیشمند دلسوز و متعهدی بود که تمام دوران زندگی خود را وقف فهم مشکلات جامعه ایرانی و ارائه راه حل های دلسوزانه برای اعتلای کشور نمود. اینجانب فقدان این مرد روشن ضمیر را که ارادت راسخ عملی و نظری اش به پیشوای عدالت امیر مومنان علی(ع) زبانزد بود و در شب قدر و در مطلع فجر به دیدار حق شتافت را به خانواده معزز، جامعه علمی و همه دوستداران و شاگردانش تسلیت عرض می نمایم و در این ایام نورانی و رحمت ، آمرزش و رضوان الهی و هم نشینی با اولیا، صلحا و شهدا را برایش آرزومندم و حسن اولئک رفیقا»

محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور  برای افروغ نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون. خبر درگذشت دکتر عماد افروغ اندیشمند جامعه شناسی ایران واصل و موجب تاثر و تالم گردید. ایشان چه در قامت یک استاد دانشگاه و اندیشمند علوم اجتماعی و چه در جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی همواره دغدغه های مردم و جامعه ایرانی را پیگیری می کرد و برای رفع آنها اهتمام ویژه داشت. اینجانب فقدان آن مرحوم را به خانواده محترم، جامعه دانشگاهی کشور و علاقه مندان ایشان تسلیت عرض می کنم.

سید احمدرضا دستغیب، رییس دیوان محاسبات کشور در پیامی نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون

خبر تلخ درگذشت دکتر عماد افروغ نویسنده، جامعه شناس و نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، در سحرگاه لیله القدر موجب تاثر و تاسف شد.

دکتر عماد افروغ از اساتید متعهد و برجسته دانشگاه بود که آثار و تالیفات مختلفی از وی در حوزه جامعه‌شناسی، اندیشه، تمدن غرب و اسلام‌شناسی به یادگار مانده و خدمات ارزنده ای در عرصه های علمی، فرهنگی و سیاسی کشور ارائه کرده است.

از درگاه خداوند منان، برای آن مرحوم که از معتقدین و نظریه پردازان دفاع از ملت فلسطین و قدس شریف بود و همچنین به دلیل ارادت ویژه‌اش به مولای متقیان علی علیه‌السلام، واپسین سال‌های عمرش را به تحقیق و پژوهش در خصوص نهج‌البلاغه گذراند، رحمت و مغفرت الهی و هم نشینی با صالحان و برای خانواده داغدار، همکارانش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سایر بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.»

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در پیام تسلیت خود نوشت:  «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ . درگذشت برادر عزیز و گرامی جناب آقای دکتر عماد افروغ از چهره های اندیشمند و جامعه شناسی متعهد در عرصه های علمی و فرهنگی در ماه پرفضیلت رمضان موجب تاسف و تاثر عمیق گردید. آن مرحوم در طول عمر پر بار خود با روحیه آزادگی، ثبات عقیده نسبت به باورهای دینی و تلاش های بی وقفه منشاء اثرات قابل توجه بود. دکتر افروغ در تشریح مبانی انقلاب شکوهمند اسلامی و مواجهه با هجمه های بیگانگان نسبت به اصول و ارزش های اسلامی به خصوص در دوران ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تلاش های مجدانه ای از خود به یادگار گذاشت. اینجانب درگذشت این چهره خدوم درعرصه فرهنگی را به همه شاگردان آن مرحوم و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می نمایم.»

هم‌چنین محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در پیامی به مناسبت درگذشت عماد افروغ نوشت: «انالله و اناالیه راجعون . درگذشت غم‌انگیز استاد برجسته دانشگاه جناب آقای دکتر عماد افروغ بعد از تحمل دوران سخت بیماری موجب تاثر و تالم فراوان شد. دکتر افروغ  روشنفکری دردمند، حقیفت طلب  و حامی مردم بود که دغدغه اصلی‌اش اصلاح جامعه بود و در مقام یک استاد جامعه شناس تلاش کرد دردهای جامعه ایرانی را  در آثار ارزشمندش به رشته تحریر درآورد. ایشان در پی حوادث تلخ ماه های گذشته‌ای علی رغم آنکه در وضعیت جسمی مناسبی به خاطر تحمل بیماری نبود اما  تلاش کرد با رویکرد خیرخواهانه راهکارهای برون از بحران را بیان کند اما متاسفانه توسط کسانی که باید شنیده می شد شنیده نشد .

بی تردید فقدان دکتر افروغ  برای ساحت علم و دانشگاه خسارت بار است . امیدوارم همکاران و شاگردان ایشان بتوانند راه آن استاد ارجمند را طی کنند. اینجانب ضایعه درگذشت دکتر  افروغ  را به خانواده  محترم ایشان،بازماندگان معزز و جامعه علمی و دانشگاهی ایران تسلیت عرض می‌کنم .برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر از خداوند متعال خواستارم.
روحش شاد و یادش گرامی باد.»

علی لاریجانی رییس سابق مجلس شورای اسلامی در پیام تسلیت برای افروغ نوشت: «مرحوم دکتر عمادافروغ شخصیتی صدیق، دلسوز  و دغدغه‌مند بود که چه در کوشش‌های علمی و چه در کنش‌های سیاسی، تعهد به آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی را با استقلال رأی و نقد نوگرایانه خویش عجین کرده و جامعه و نخبگان را به اصلاح کاستی‌ها و نارسایی‌ها فرا می‌خواند. درگذشت ایشان را تسلیت عرض می‌کنم.»

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی مجلس، گفت: «مطلع شدیم آقای عماد افروغ دانشمند فرزانه و برجسته و نماینده تهران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به رحمت ایزدی پیوسته اند. مصیبت وارده را به خانواده داغدار و معزز و مردم شریف تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و دانشجویان و اساتید تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از خداوند متعال مسئلت دارم.»

هم‌چنین محمد خاتمی در پیام تسلیتی برای افروغ نوشت: «درگذشت تأسف‌آور دانشمند بااخلاص و اندیشمند و متدین و خواستار عظمت و اعتلای اسلام و ایران جناب آقای دکتر عماد افروغ را به همه دانشگاهیان کشور و همکاران و شاگردان او و به خصوص به خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای این فقید سعید آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسئلت می‌کنم.»

****

روابط عمومی آستان مقدس حضرت امام خمینی (س) اعلام کرد: پیکر زنده یاد عماد افروغ ؛جامعه شناس و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در صحن غربی آستان مقدس امام خمینی(ره) درکنار مزار حجت الاسلام والمسلمین مرحوم محمد منهاج به خاک سپرده می شود.

مراسم تشییع مرحوم  عماد افروغ صبح فردا شنبه ۲۶ فروردین ماه در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

در صحن غربی آستان مقدس امام خمینی(ره)جمعی از یاران انقلاب  و مدیران نظام همچون دکتر حبیبی، مرضیه دباغ، حجت الاسلام والمسلمین دعایی، آیت الله جلالی خمینی، دکتر صادق و مرتضی طباطبایی،حجت الاسلام والمسلمین منهاج دفن می باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۱:۲۶

خدا رحمتش کند. چه سعادتی در شب قدر

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۱:۲۷

خدا بیامرزه. روشنفکر بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۲:۱۰

بانهایت تاسف درگذشت استادعمادافروغ استاددانشگاه جامعه شناس ونماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ورئیس کمیسیون فرهنگی مجلس راتسلیت عرض می کنم.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۲:۱۸

خیلی متاسفم خیلی بسیارانسان فرهیخته ایی بود وحرفهای حقش رازد وازاین دنیا رفت روحش شاد راهش پررهرو باد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۲:۵۸

روحش شادویادش گرامی باد انسان بزرگی وسیاست مدار خوبی بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۳:۳۲

روحشان شاد و قرین رحمت الهی جامعه شناسی معتقد، متعهد، شجاع و باسواد بود، در چنین زمانه ای جامعه ایران سرمایه ارزشمندی را از دست داد.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۴:۲۷

خدارحمتش کنه انسانی روشن که کم ازش استفاده شد درشب قدر بهترین شب به دیدارمعبود شتافت خدابه خانواده اش صبر واجرصبرعطا کند

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۵:۲۹

خدایش رحمت کند. انسان شریف، مردمی ،آزاد و آزاد اندیشی بود که حرف حق را بدون هرگونه ملاحظه ای بیان میکرد.شیفته و فریفته پست و مقام نشد و مانع دفاع و حمایتش از حق و مردم نشد.پرواز روحش در شب عزیزقدر مزد اخلاص و تقوایش بود.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۷:۳۴

خداوند رحمتش کند این روزها حقایق را می گفت و علی رغم اینکه در گروه اصولگرایی بود اما افکار و اندیشه اش هیچ شباهتی با این گروه.... نداشت.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۵ ۱۷:۵۷

خدایش رحمت کند ادم خوبی بود