• یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402012713757
  • خبرنگار : 71461

/برداشتی از دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان/

راه‌های دوستی با اولیاء و دشمنی با دشمنان خدا

راه‌های دوستی با اولیاء و دشمنی با دشمنان خدا

یک استاد حوزه گفت: دوستی با اولیاء و دشمنی با دشمنان خدا محتاج نوعی از مصون بودن از خطا است پس ما هم در دوستی با اولیاء و هم دشمنی‌ با دشمنان خدا باید آگاهی کسب کنیم و بدون آگاهی، بصیرت و برخورداری از مراحلی از عصمت نه می‌توانیم‌ محب‌ اولیاء و نه دشمن دشمنان خدا باشیم.

به گزارش ایسنا، در دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد پیکری -استاد حوزه و دانشگاه - در تفسیر دعای این روز اظهار کرد: در دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان دو نکته مهم محور دعا است. ابتدا: بحث دوستی با اولیاء و دشمنی با دشمنان خداست که سنت پیامبر اکرم(ص) هم همین‌گونه یعنی تولی و تبری بود (دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا). بنابراین دو فروع دین مهم در دعای این روز را از خداوند متعال تقاضا می‌کنیم.

وی ادامه داد: نکته دوم مربوط به عبارت «یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن / عصمت بخش دل‌ها پیامبران» است. عصمت دو قسم دارد، یکی، عصمت تفضلی است که خداوند متعال لطف می‌کند و آن را به کسی می‌دهد و دیگری، عصمت اکتسابی است که انسان‌ها برحسب تمرین و ممارست به آن مرحله عصمت دست پیدا کرده و مراتبی از عصمت را کسب می‌کنند.نکته قابل توجه این است که هر دو قسم‌ عصمت جوهری دارد که جوهر آن دانایی، علم و آگاهی است.

حجت‌الاسلام پیکری یادآور شد: در عصمت تفضلی، خداوند این آگاهی را بر دل معصوم قرار می‌دهد. مثل آنچه که در سوره احزاب آیه ۳۳ در مورد اهل بیت(ع) قرار می‌دهد «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا / جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل‌بیت برطرف و شما را چنان که شایسته است [از همه گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند».

وی افزود: در عصمت اکتسابی جوهر آگاهی به مرور زمان در مراحل این‌ عصمت ‌برحسب تجربه و دنیا دیده‌گی به دست می‌آید و فرد از از خطا مصون می‌شود. پس عبارت «یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن» حکایت از لطف باری تعالی در قالب الهام و آگاهی به دل‌های پیامبران دارد که باعث می‌شود آنها از گناه مصون و دارای عصمت شوند.

حجت‌الاسلام پیکری خاطرنشان کرد: بین این دو نکته ذکر شده یک‌ رابطه‌ای وجود دارد، ابتدا دوستی اولیاء و دشمنی با دشمنان خدا است و نکته دوم عصمتی‌ که خدا به دل پیامبران‌ الهام‌ می‌کند. اما نکته مهم این است که دوستی با اولیاء و دشمنی با دشمنان خدا محتاج نوعی از مصون بودن از خطا است. پس ما هم در دوستی با اولیاء و هم دشمنی‌ با دشمنان خدا باید آگاهی کسب کنیم و بدون آگاهی، بصیرت و برخورداری از مراحلی از عصمت نه می‌توانیم‌ محب‌ اولیاء و نه دشمن دشمنان خدا باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha