• یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402012713824
  • خبرنگار : 71282

گرامیداشت هفته کارگر با چاشنی پیگیری مطالبات صنفی

گرامیداشت هفته کارگر با چاشنی پیگیری مطالبات صنفی

برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه نظام دستمزد و کار شایسته و برگزاری جشنواره امتنان از کارگران و گروه‌های کار نمونه با هدف نکوداشت هفته کارگر و تجلیل از تلاشگران عرصه کار و تولید، پیگیری مطالبات صنفی و شغلی کارگران، از مهمترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کارگر امسال خواهد بود.

به گزارش ایسنا،‌ پنجم تا یازدهم اردیبهشت‌ماه هر سال در تجلیل از مقام کارگران و تلاشگران عرصه تولید با عنوان "هفته کارگر" نامگذاری شده است. به همین مناسبت برنامه‌های متعدد و متنوعی با هدف تبیین نقش موثر کارگران در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی،‌ اهمیت سرمایه‌های انسانی در بنگاه‌های تولیدی و پیگیری مطالبات صنفی و شغلی کارگران برگزار می‌شود.

برگزاری سلسله نشست‌های علمی و تخصصی در خصوص کار شایسته، مشاغل نوین، پیمان‌های دسته‌ جمعی کار، بهره‌وری و نظام دستمزد منصفانه با مشارکت موسسه کار و تأمین اجتماعی از جمله برنامه‌هایی است که برای این هفته درنظر گرفته شده است.

در همین راستا علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که تمام برنامه‌های مرتبط با بزرگداشت هفته کار و کارگر در ادارات‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور و مشارکت همه‌جانبه نمایندگان سازمان‌های کارگری و کارفرمایی طراحی و عملیاتی می‌شوند و رویکرد سه جانبه گرایی در هفته کارگر امسال در عالی‌ترین سطح ممکن نمایان خواهد شد.

وی با اشاره به نقش کلیدی جامعه کارگری در تحقق شعار سال می‌گوید: کارگران به عنوان مهم‌ترین عامل انسانی تولید کالا و خدمات، با اخلاق حرفه‌ای، وجدان و انضباط کاری و مهارت‌آموزی حین کار نقشی بی‌بدیل در افزایش کارآیی و اثربخشی بنگاه‌های کسب‌وکار، کاهش قمیت تمام شده محصولات، مهار تورم و رشد کمی و کیفی تولید برعهده دارند.

رعیتی فرد با موثر خواندن نقش سازمان‌های کارگری و کارفرمایی در هدایت نیروی کار و پایداری بنگاه‌های اقتصادی تاکید دارد که با همکاری سازمان‌های کارگری و کارفرمایی در جهت پیگیری مطالبات صنفی و شغلی کارگران و توسعه خدمات و حمایت‌های اجتماعی این قشر از جامعه اقداماتی صورت خواهد گرفت.

همچنین محمد رضا چکشیان - معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار رویکرد امسال در برگزاری هفته کارگر را مشارکت گسترده و پررنگ‌ تشکل‌های کارگری و بهره‌مندی از ظرفیت آنها و توجه ویژه به رویکرد نخبگانی در حل مسائل جامعه کارگری عنوان کرده است.

وی ضمن اشاره به اهمیت هفته کارگر در تبیین نقش و جایگاه ارزشمند کارگران در رشد تولید ‌و بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور معتقد است: باید برای ارتقای منزلت کار و کارگر در جامعه تلاش شود تا منزلت کار به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه اقتصادی کشور بهبود یابد و این مهم با الگوسازی از کارگران نمونه و نخبه امکان‌پذیر است.

در هفته کارگر امسال گفت‌وگو و تبادل‌ نظر با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و تشکیل نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه‌های مرتبط با روابط کار نیز تدارک دیده شده است.

فتح الله بیات - رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، امنیت شغلی، حقوق و دستمزد و معیشت را از مطالبات مهم جامعه کارگری عنوان کرده و می گوید: هفته کارگر فرصت مغتنمی است که کارگران و نمایندگان جامعه کارگری مطالبات به حق خود را از دولت و مجلس و کارفرمایان داشته باشند و در چارچوب قانون پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقتی است، بر لزوم ساماندهی قراردادهای کار و حذف قراردادهای سفید امضا تاکید کرده و می گوید: متاسفانه قراردادهای موقت موجب سوء استفاده برخی کارفرمایان شده است به نحوی که بسیاری از کارگران در کارهای مستمر با قراردادهای موقت به کار گرفته می‌شوند و از این منظر امنیت شغلی و معیشتی کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته بیات رواج قراردادهای موقت صرفنظر از مسایل معیشتی به امنیت روحی و اجتماعی کارگران لطمه زده و موجب شده تا نگران عدم تمدید قرارداد و اخراج و تعدیل باشند.

به گزارش ایسنا، در نکوداشت هفته کارگر امسال برنامه‌های متعددی درنظر گرفته شده است که رونمایی از آخرین نتایج فعالیت‌های سازمان‌های کارگری و کارفرمایی در حوزه به‌سازی نظام روابط کار در بنگاه‌های کار و تولید، حضور و مشارکت حداکثری سازمان‌های کارگری و کارفرمایی در برنامه‌های هفته کار و کارگر، تجدید میثاق جامعه کارگری با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب با حضور در مرقد مطهر حضرت امام‌ خمینی(ره)، دیدار کارگران با مقام معظم رهبری، برگزاری جشنواره امتنان از کارگران و گروه‌های کار نمونه با حضور رئیس‌جمهور و برنامه‌های ترویجی و فرهنگی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha