• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402012814683
  • خبرنگار : 71129

پیشنهاد داسیلوا برای تشکیل «جی۲۰ سیاسی» برای حل و فصل جنگ اوکراین

پیشنهاد داسیلوا برای تشکیل «جی۲۰ سیاسی» برای حل و فصل جنگ اوکراین

رئیس جمهوری برزیل گفته که با چین و امارات برای میانجی‌گری مشترک به منظور حل و فصل جنگ روسیه در اوکراین صحبت کرده و خواستار تشکیل «گروه ۲۰ سیاسی» یا «جی۲۰ سیاسی» برای پایان یافتن این جنگ شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل در پایان سفرش به چین و امارات به خبرنگاران در ابوظبی گفت که به دنبال تشکیل جی۲۰ سیاسی برای پایان دادن به جنگ اوکراین است.

وی که با اتهام داشتن روابط به شدت دوستانه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روبروست، همچنین عنوان کرد که این جنگ به واسطه تصمیمات گرفته شده از سوی مسکو و کی‌یف به وجود آمده است.

رئیس جمهوری برزیل ادامه داد: پوتین اقدامی برای توقف جنگ انجام نمی‌دهد و ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهوری اوکراین هم به دنبال پایان یافتن جنگ نیست. اروپا و آمریکا هم همچنان کاری می‌کنند تا این جنگ ادامه داشته باشد. به همین دلیل آنها باید سر میز مذاکره بنشینند و بگویند "کافیست!"

داسیلوا همچنین گفته که با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین درباره ایجاد گروهی با حضور کشورهای میانجی‌گر در فرمت گروه ۲۰ صحبت کرده است.

وی گفته است: گروه ۲۰ برای کمک به اقتصاد جهانی که در بحران بود، تشکیل شد. اما حالا مهم است که یک گروه ۲۰ دیگر برای پایان دادن به جنگ اوکراین شکل بگیرد و صلح برقرار شود. این قصد من است و فکر می کنم که ما موفق می‌شویم.

رئیس جمهوری برزیل افزود: من با رئیس امارات درباره جنگ اوکراین صحبت کردم. در این باره با رئیس جمهوری چین نیز گفت‌وگو داشتم. ما با افرادی دیدار می‌کنیم که صحبت درباره صلح را به جنگ ترجیح می‌دهند. به همین دلیل است که می‌گویم بسیار موفق می‌شویم.

داسیلوا همچنین عنوان کرد که درباره این ابتکارعمل با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اولاف شولتس صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود و برخی از رهبران کشورهای آمریکای جنوبی صحبت کرده است.

ششم آوریل سال جاری میلادی، داسیلوا پیشنهاد کرد که اوکراین شبه جزیره کریمه را به روسیه واگذارد تا این جنگ متوقف شود. در واکنش به این پیشنهاد، وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که این کشور «سرزمین خود را معامله نمی‌کند.» ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ هم رئیس جمهوری برزیل گفت که ایالات متحده باید «تشویق جنگ در اوکراین را متوقف کند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha