• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۱:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402012814949
  • خبرنگار : 50088

/به بهانه روز علوم آزمایشگاهی/۱

نظام قیمت‌گذاری در حوزه آزمایشگاه‌ها پایین‌تر از قیمت تمام شده خدمات است

نظام قیمت‌گذاری در حوزه آزمایشگاه‌ها پایین‌تر از قیمت تمام شده خدمات است

ایسنا/خراسان رضوی مسئول فنی یک آزمایشگاه شبانه‌روزی در مشهد با بیان اینکه در نظام قیمت‌گذاری آزمایشگاه، نظام تعرفه وجود دارد که یک نظام دولتی است، گفت: دولت طبق این نظام بابت خدمات آزمایشگاهی قیمتی را تعیین کرده که پایین‌تر از قیمت تمام شده آزمایشات است.

سروش احمدی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: نظام تعرفه دارای یک سری مزایا و معایب است. اگر چنین نظامی تعریف شده و باید جایی با این نظام مدیریت شود، باید زنجیره قیمت از ابتدا تا انتها دارای نظام تعرفه باشد.

وی با ذکر مثالی به برخی معایب نظام تعرفه اشاره کرد و افزود: اگر به طور مثال قرار است یک آزمایش قندخون با ۲۰ هزار تومان انجام شود، پس باید دستکش، کیت آزمایشگاهی، سرنگ، لوله و... هم دارای تعرفه نظام قیمت‌گذاری باشد اما در کشور ما انتهای زنجیره را نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد و همین امر سبب شکست نظام تعرفه می‌شود. وقتی از سال گذشته تا امسال کاغذ ۱۰ برابر، دستکش ۵ برابر و به همین ترتیب بقیه اقلام آزمایشگاهی افزایش قیمت داشته که واجد نظام تعرفه نیست، حکایت از ناکارآمد بودن نظام تعرفه دارد.

احمدی بیان کرد: در واقع نمی‌شود یک نظام در ابتدا بازار آزاد، وسط آن رقابتی و در انتها نظام تعرفه‌ای باشد. چنین نظامی محکوم به شکست است و تاکنون اگر نظام تعرفه توانسته سرپا بماند با هزار مصیبت بوده است. در این باره مانند خیاطی عمل کرده‌ایم که برای تمام سایزها یک اندازه پارچه می‌گرفت از او سوال کردند چرا از همه یکسان می‌گیری؟ گفت از لباس افراد لاغر اندام در می‌آورم برای کمبود لباس افراد چاق می‌گذارم. در تست‌های آزمایشگاهی هم به همین روال است در حال حاضر قیمت کیت خالی برای تست اگزالات و نیترات ادرار جهت تشخیص سنگ‌های ادراری از قیمت خود آزمایش بالاتر است و این یعنی ضرر آزمایشگاه. با این وضعیت ۵۰۰ آزمایش انجام می‌شود که ۵۰ تا ۱۰۰ آزمایش آن صرفه اقتصادی ندارد و قیمت تمام شده از قیمت فاکتور بیشتر است.

وی اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها در خرید اقلام مرتبط با نمونه‌های آزمایشگاهی از پارسال تاکنون ۵۰ تست مانند متانفرین و نومتانفرین ادرار، پلاتونیم و...  در آزمایشگاه‌های کشور تعطیل شده است. تا قبل از این انواع تست‌ها در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شد و امروز مجبور به تعطیلی آن‌ها هستیم.

این مسئول فنی آزمایشگاه با اشاره به اینکه نظام تعرفه مشکلاتی را در حوزه سلامت به وجود آورده که برای آینده خیلی مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: این نوع سیاست در نظام تعرفه باعث حذف برخی خدمات آزمایشگاهی می‌شود که در آینده مشکلاتی مانند مهاجرت بیماران برای دریافت خدمات پزشکی به خارج از کشور خواهد شد. در یک زمانی بازار گردشگری سلامت دست ایران بوده و پزشکی ایران از تمام کشورهای همسایه بالاتر بود. اما با این نظام‌ و عدم حمایت از پزشکان، کشورهای همسایه برای جذب نیروی انسانی از ایران تلاش می‌کند و با بهترین امکانات در بهترین بیمارستان‌ها بدون نظام تعرفه خدمات پزشکی ارائه می‌دهند.

وی مطرح کرد: یک زمان خیابان‌های پزشکی، جایگاه گردشگران سلامت از کشورهای کویت، دبی، عربستان و... بود و امروز با اجرای طرح نظام قیمت‌گذاری، کم کم ما هم باید برویم از کشورهای همسایه خدمات پزشکی بگیریم و این امر خیلی دور نیست، مانند ۴۰ سال گذشته که برای یک درمان جراحی باید به خارج از کشور سفر می‌کردیم.

احمدی تصریح کرد: در آزمایشگاه کسی که خوب کار می‌کند، حمایت نمی‌شود و سیستم‌های نظارتی کسی را حمایت نمی‌کند. در این سیستم بدون هیچ حمایتی فقط دستورالعمل صادر و استانداردسازی تعریف می‌کنند. سیستم‌ها ناکارآمد هستند و فقط برای دستگاه‌های خدماتی ایجاد مزاحمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اجبار سیاست‌های اشتباه افراد را مجبور به انجام کارهای غیرقانونی می‌کند، گفت: مانند کسی که از ترس پرداخت مالیات، عوارض و... که برای یک مغازه بسته می‌شود به ادامه فعالیت در یک مکان کوچک در یک جای غیراستاندارد می‌پردازد. در نظام سلامت هم این مشکل وجود دارد. چند وقتی است که در فضای مجازی تبلیغات انجام آزمایش در منزل و ارائه پاسخ آن گسترش یافته بدون درنظر گرفتن نظام قیمت‌گذاری، اما با این طریق نمونه گرفته شده در کدام آزمایشگاه مورد تحلیل قرار می‌گیرد و یا پاسخ آن تا چه حد صحت دارد، مشخص نیست.

احمدی اظهار کرد: نظام‌های نظارتی در واقع  به موضوع کار ندارند و فقط وظیفه خود را انجام می‌دهند. به آنها گفته شده استانداردسازی را اجرا کنند اما اینکه با چه قیمت قرار است خدمات ارائه شود برای آنها مهم نیست.

وی با ذکر یک مثال نظام تعرفه را محکوم کرد و توضیح داد: در گذشته برای سرویس دستگاه آزمایشگاهی، یک مهندس از تهران با هزینه یک شب اسکان در هتل و ایاب و ذهاب ۲ میلیون تومان دریافت می‌کرد و امسال با همان سرویس‌ها با هزینه ۲۰ میلیون تومان می‌آید. در گذشته دستگاه برای آزمایش هورمون را ۳۰۰ میلیون تومان خریداری می‌کردیم و امسال همان دستگاه با همان کیفیت را ۳ میلیارد تومان می‌خریم.

مسئول فنی این آزمایشگاه شبانه‌روزی بیان کرد: در واقع سیستم نظارتی با توجه به افزایش قیمت‌ها، نمی‌خواهد نظام سلامت ارتقا پیدا کند. پارسال بخشنامه‌ای صادر شده که آزمایش هورمون بعد از این به جای روش الکتروکِمی لومینسانس(ECLIA) به روش الیزا انجام شود. این تغییر باعث می‌شود نتیجه مطلوب به دست نیاید و همین امر شکایت و نارضایتی بیماران را دربردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha