• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402012915165
  • خبرنگار : 50604

رئیس مرکز اسلامی گلستان:

مبنای اعلام عید فطر نظر دفتر رهبری است/ احتمال رویت ماه در غروب جمعه

مبنای اعلام عید فطر نظر دفتر رهبری است/ احتمال رویت ماه در غروب جمعه

ایسنا/گلستان رئیس مرکز اسلامی گلستان گفت: بر اساس مباحث نجومی، رویت هلال ماه غروب پنجشنبه مقدور نخواهد بود و احتمال مشاهده آن در غروب جمعه بیشتر است.

نورعلی دیلم صبح امروز سه شنبه در حاشیه جلسه ستاد استهلال مناطق قومی گلستان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مبنای اعلام حلول ماه شوال و عید سعید فطر از نظر همه ما مسلمانان، رؤیت ماه و نظر دفتر مقام معظم رهبری است.

رئیس مرکز اسلامی گلستان با بیان اینکه روحانیون درباره مبانی فقهی و موضوع رؤیت از نظر منجمین و متون دینی بحث و تبادل نظر کردند، افزود: بر اساس مباحث نجومی، رؤیت هلال ماه غروب پنجشنبه مقدور نخواهد بود و احتمال مشاهده آن در غروب جمعه بیشتر است.

دیلم با اشاره به اینکه همه ساله در ۹ استان در حوزه اهل سنت ستاد استهلال ماه شوال انجام وظیفه می‌کند، گفت: با حضور متخصصان و علما رصد هلال ماه در استان گلستان هم طبق سنوات گذشته انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه گروه‌های استهلال ماه شوال با تجهیزات تخصصی و برای رؤیت هلال ماه عصر پنجشنبه در ارتفاعات اطراف شهرستان گرگان مستقر می‌شوند، ادامه داد: تمام تلاشهای علمی و فقهی برای رویت هلال ماه از سوی متخصصین صورت خواهد گرفت و از این بابت هیچ جای شبهه ای باقی نخواهد ماند.

به گزارش ایسنا؛ رؤیت هلال به معنای دیدن هلال اول ماه، یکی از راه‌های شرعی اثبات آغاز ماه قمری است. اگر هلال روز بیست و نهم ماه قمری رؤیت شود، روز بعد، اول ماه جدید است و اگر رؤیت نشود، سی‌ام ماه گذشته است ولی اگر شامگاه سی‌ام ماه دیده نشود، در هر حال روز بعد اولین روز از ماه نو است؛ زیرا ماه قمری ۳۱ روزه نمی‌شود. منجمان از گذشته‌های دور بر اساس ویژگی‌های ماه برای استخراج تقویم هجری قمری، رؤیت‌پذیری ماه در شامگاه بیست و نهم ماه قمری را پیش‌بینی می‌کردند.

هر چند به دلیل وابستگی بسیاری از عبادات و اعمال واجب و مستحب مانند حج، روزه، شب قدر و برخی مسائل حقوقی مانند افزایش دیه در ماه‌های حرام، رؤیت هلال ماه در همه ماه‌های قمری مهم است، داستان رؤیت هلال ماه شوال به دلیل پایان ماه مبارک رمضان و حرمت روزه‌داری در اولین روز ماه شوال و عید فطر اهمیت رؤیت این ماه را برای بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مسلمان سراسر جهان دوچندان کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۱ ۱۹:۵۱

خوب

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۱ ۱۹:۵۱

خوب