• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402012915209
  • خبرنگار : 71516

عمرو موسی: تحولات سودان تهدید جدی علیه آینده و استقلال این کشور است

عمرو موسی: تحولات سودان تهدید جدی علیه آینده و استقلال این کشور است

دبیرکل پیشین اتحادیه عرب تأکید کرد، درگیری‌های کنونی سودان تهدید جدی علیه آینده، استقلال، امنیت و تمامیت ارضی این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی الیوم، عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب گفت: وخامت اوضاع سودان و شکاف در ساختار سیاسی، اجتماعی و نظامی و درگیری‌های خونین کنونی در این کشور نگرانی‌های جدی را درباره آینده، استقلال، تمامیت ارضی و امنیت ملت سودان به وجود می‌آورد و تهدیدی علیه ثبات شاخ آفریقا، جنوب جهان عرب، امنیت مصر و منافع حیاتی آن است.

وی گفت: اتحاد و یکپارچگی مصر و سودان را طبیعت آن‌ها ایجاب می‌کند و همین باعث ایجاد منافع مشترکی می‌شود هرچند که سیاست‌های اشتباه از دهه‌ ۵۰ قرن گذشته و همچنین طرح‌های خارجی که هر گونه نزدیکی قوی بین این دو کشور را تهدیدی علیه منافع خودشان در قاره آفریقا و جنوب جهان عرب می‌دانستند، موجب برهم خوردن این اتحاد شد.

عمرو موسی گفت: مصر باید نقش اساسی و صریحی را برای ممانعت از پیامدهای حوادث کنونی سودان اتخاذ کند. با صراحت حرف زدن با برادرانمان و با کسانی که درباره موضوع سودان همواره فعال بوده‌اند، مهم است. برخی منافع عربی احتمالاً با منافع عمیق‌تر مصر در سودان و همچنین وضعیت آفریقا تعارض داشته باشند برای همین مصر باید اقدام صریح و جسورانه‌ای را اتخاذ کند چرا که منافع حیاتی ما در این منطقه به طور کامل در معرض تهدید است و به محک گذاشته شده است.

وی نسبت به بهره برداری اتیوپی از وضعیت کنونی سودان که موجب وخیم شدن مشکل سد النهضه خواهد شد، هشدار داد.

عمرو موسی پیش بینی کرد که مسؤولان مصری سیاست پویایی را در پیش گرفته و اقدامات دیپلماتیک فعالی را به صورت علنی و سری در عرصه عربی و آفریقا اتخاذ کنند که باعث شود جایگاه اصلی را در روند امور داشته باشد و تلاش‌ها برای دور کردن این کشور از تماس‌های کنونی را ناکام بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha