• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402012915309
  • خبرنگار : 71234

بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری مشترکان خانگی

قالیباف: مشکل ناترازی فصلی گاز را با ذخیره‌سازی حل کنید

قالیباف: مشکل ناترازی فصلی گاز را با ذخیره‌سازی حل کنید

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم صرفه جویی اصولی، بهینه سازی و هوشمند سازی در مصرف انرژی گفت که باید مشکلات ناترازی فصلی را با ذخیره سازی حل کرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز در جمع‌بندی موارد مطرح شده در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی اظهار کرد: شاید لازم نباشد که اکنون وارد بحث‌های مربوط به مشکلات فنی در حوزه سرمایه گذاری و موضوعات مربوط به ناترازی باشیم. باید این موارد را در کمیسیون‌ها و برنامه هفتم دنبال کرد.

وی ادامه داد: باید در حوزه کارهای کوتاه مدت و تعرفه گذاری موضوع پرمصرف‌ها مدنظر قرار گیرند. حرف وزیر نفت این بود که قانون اصلاح شود حال این‌که مشکل در قانون نیست و باید روش اجرا تغییر کند؛ این کار به گونه‌ای انجام شده که در سردترین فصل سال و در پیک مصرف بوده است ما وقتی حرف از ناترازی می‌زنیم یعنی دو نوع ناترازی سالی و فصلی داریم ناترازی فصلی با این نوع قیمت گذاری و تعرفه گذاری و با پایه ساختاری فعلی دارای اشکال است که باید برای آن پنج ساختار را پیش بینی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نوع تعرفه گذاری در پیک مصرف و در فصل سرما صورت گرفت که باید اصلاحی در شیوه تعرفه گذاری و ساختار صورت گیرد موضوعی که در یک جلسه در کمیسیون انرژی و وزارت نفت قابل بررسی است و با هم می‌توانند به اصلاح ساختار بپردازند.

قالیباف در ادامه با بیان این‌که باید مشکلات ناترازی فصلی را با ذخیره سازی گاز حل کنیم، تصریح کرد: حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ذخیره سازی باید برای زمان پیک مصرف فصلی صورت گیرد، از این‌رو احتیاجی به تغییر قانون نیست و باید روش عوض شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: امسال سال رشد تولید است صنایع ما با قطعی گاز و برق مواجه می‌شوند که اگر این را حل کنیم ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد تولید داریم منتهی به دلیل مشکل گاز و برق بیشترین فشار به صنعت وارد می‌شود باید این موضوع در اولویت کاری ما در برنامه هفتم وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: صرفه جویی اصولی، بهینه سازی و هوشمند سازی مدنظر باشد هر برنامه‌ای برای این موارد نیازمند این است که ما به صورت کمی از مصارف اطلاع داشته باشیم نه این‌که با تاخیر یک ماهه به دستمان برسد. در این راستا نصب کنتورهای هوشمند و صرفه جویی بسیار لازم است.

قالیباف در پایان از وزارت نفت و کارکنانش برای گذراندن شرایط سخت زمستان سال گذشته قدردانی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha