• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402012915514
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۲۹ فروردین؛ بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری مشترکان خانگی

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۲۹ فروردین؛ بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری مشترکان خانگی

بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی مهمترین دستور کار جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنیمجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی مطابق با مفاد تکلیفی بند ک تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ از جمله دستور کارهای نمایندگان بود.

در ابتدای این جلسه،  محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک ۲۹ فروردین ماه، روز ارتش گفت: بدون شک امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نماد قدرت درهم کوبنده ملت ایران در مواجهه با تمام تهدیدات است.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۲۹ فروردین؛ بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری مشترکان خانگی

در ادامه،‌ مالک شریعتی به قرائت گزارش کمیسیون انرژی درخصوص بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی به شرح زیر پرداخت.

وزیر نفت که در جریان بررسی این گزارش در صحن علنی حاضر شده بود،‌ تاکید کرد: علی‌رغم تلاش‌های دشمن برای گسترش نارضایتی عمومی با ایجاد چالش در تامین گاز و بنزین توانستیم زمستان سرد و طولانی پارسال را پشت سر گذاشته و به نیاز بنزین در ایام تعطیلات نوروز که به اوج خود رسید پاسخ دهیم.

سخنگوی کمیسیون انرژیهم با تاکید بر اینکه معاونت راهبردی مدیریت مصرف در دولت ایجاد شود، گفت: بیشترین اتلاف انرژی در حوزه نهادها، سازمان ها و شرکت هایی است که به نحوی از انحا با دولت در ارتباط هستند.

برخی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی هم در جریان بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری مشترکان خانگی نظرات خود را مطرح کردند، از جمله رحیمی‌مظفری که گفت: مصرف ۷ برابری انرژی در کشور ما نسبت به متوسط دنیا یک فاجعه است، باید مصرف انرژی در خانه‌ها بهینه شود و دولت به این سمت حرکت کند.

رمضانعلی سنگدوینی هم با تاکید بر این‌که دولت باید موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت را در نظر بگیرد، گفت: راه نجات بهینه‌سازی مصرف سوخت است و باید متولی برای آن پیش بینی شود.

حسین حسین زاده هم خاطرنشان کرد: اگر با همین فرمان در مصرف گاز جلو برویم در سال ۱۴۲۰ به واردات ۵۱۲ میلیون متر مکعب گاز معادل ۷۲ میلیارد دلار مجبور خواهیم بود در حالیکه می‌توان با تمرکز بر حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به سمت صادرات نفت و گاز گام برداریم.

هادی بیگی نژاد از دیگر اعضای این کمیسیون بود که با اشاره به مصرف زیاد گاز گفت که افزایش نرخ پلکانی در اعمال تعرفه گذاری مصرف گاز کار درستی است و نباید یک کار درست را به خاطر چند ایراد زیر سوال ببریم.

متفکر آزاد: چه میزان شرایط زیرساختی برای کاهش مصرف گاز را فراهم کردیم؟

موسوی لارگانی: بر اساس کدام مصوبه مجلس قیمت قبوض گاز افزایش یافت

در جمع‌بندی موارد مطرح شده در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی،‌رئیس مجلس با تاکید بر لزوم صرفه جویی اصولی، بهینه سازی و هوشمند سازی در مصرف انرژی گفت که باید مشکلات ناترازی فصلی را با ذخیره سازی حل کرد.

ناطقین مجلس

علیزاده: تیم اقتصادی تمام ظرفیت‌های کشور را برای حل مشکلات معیشتی مردم به کار گیرند

نقدعلی: چرا دلار باید مبنای قیمت گذاری های کشور باشد؟

محمدیاری: برای برون رفت از مشکل حجاب و عفاف باید عقلانیت و حکمت مدنظر قرار گیرد

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۲۹ فروردین؛ بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری مشترکان خانگی

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز؛، با تصمیم رئیس مجلس  مواد باقی‌مانده از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

محمدباقر قالیباف گفت که با توجه به وجود برخی ابهامات در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین حذف ماده ۱۲ طرح، کمیسیون شوراها درخواست داشت که این طرح برای بررسی به کمیسیون ارجاع شود.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استرداد لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در همکاری های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا-اقیانوسیه به دولت موافقت کردند.

به منظور تامین نظر شورای نگهبان هم تعدادی از مواد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اصلاح و برخی از این مواد برای اعلام نظر به مجمع تشخیص نظام ارجاع شد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

انتقاد رسولی‌نژاد از ورود مجامع مختلف به عرصه قانون‌گذاری

بابایی: دولت و مجلس به کشاورزان کمک کنند

عیسی‌زاده: همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شود

صباغیان: زمزمه‌هایی برای اجرایی نشدن پروژه مسکن ملی در برخی از مناطق شنیده می‌شود

موسوی لارگانی: کشاورزان پولی برای نصب کنتور هوشمند ندارند

مرادیان: چطور می شود یک وزیر در طول ۴ ماه دو بار استیضاح شود؟

پاک فطرت: افزایش قیمت خودرو ارزش پول ملی را پایین می‌آورد

سعیدی: مشکل معلمان خرید خدمات و طرح مهرآفرین حل شود

علیپور: مجلس باید کار نظارتی خود را به درستی انجام دهد

نماینده رودبار: باید وزارت جهادکشاورزی مزارع رودبار را سمپاشی کند

***

در پایان جلسه، علی نیکزاد نایب رئیس اعلام کرد: جلسه علنی بعد مجلس ساعت ۷:۴۵ صبح روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته آتی به منظور رسیدگی به مسائل و امور مربوطه در حوزه های انتخابیه خود حضور پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha