• چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402013016096
  • خبرنگار : 50227

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در ایسنا عنوان کرد

بازسازی منازل بندرامام امسال به اتمام می‌رسد/ چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن

بازسازی منازل بندرامام امسال به اتمام می‌رسد/ چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن

ایسنا/خوزستان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه ۱۶۰ هزار جلد سند روستایی تاکنون در استان صادر شده است، گفت: در طرح نهضت ملی مسکن مردم هرچه آورده بیشتری داشته باشند زودتر می‌توانند خانه‌دار شوند.

حسین جنتی با حضور در تحریریه خبرگزاری ایسنا، ضمن گرامی داشت سالروز تاسیس حساب ۱۰۰ امام، به تشریح اقدامات بنیاد مسکن در سال ۱۴۰۱ پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته در حوزه‌های مختلف عمران روستایی و مسکن شهری و روستایی فعالیت‌هایی انجام شد تا شاهد توسعه این بخش‌ها در استان باشیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در یک سال گذشته در حوزه عمران روستایی یک هزار پروژه داشتیم، افزود: در سطح روستاهای استان در خوزستان حدود ۲۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که نیازمند عملیات عمرانی هستند و با تلاش‌های انجام‌شده و اعتباراتی که از محل اعتبارات نفت، اعتبارات استانی و ملی و محرومیت‌زدایی جذب کردیم بسیاری از این پروژه‌ها با سرعت و کیفیت اجرایی به اتمام رسید.

طرح‌های هادی روستایی چشم‌انداز ۱۰ ساله دارند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: عمده این پروژه‌ها در زمینه زیرسازی، جدول‌گذاری، آسفالت و احداث کانال‌های دفع سیلاب بود.

جنتی عنوان کرد: همچنین در سال گذشته ۶۵۰۰ سند روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر شد که با توجه به صدور این اسناد باید گفت که در حوزه عمران روستایی تاکنون در استان مجموعا ۱۶۰ هزار جلد سند روستایی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های هادی روستایی چشم‌انداز ۱۰ ساله دارند، گفت: طرح هادی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان انجام شده اما با توجه به اینکه زمان ۱۰ ساله این طرح‌ها در برخی از روستاها به اتمام رسیده است، طرح هادی بیش از ۴۰۰ روستا مجدد بازنگری شد تا بتوان توسعه زمین‌های مسکونی را در این روستاها اجرایی کرد.

بازسازی منازل بندرامام امسال به اتمام می‌رسد/ چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن

اتمام بازسازی ۱۵۰۰ واحد مسکن روستایی در یک سال اخیر

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: از طریق تسهیلات مقاوم‌سازی که به ازای هر واحد مسکونی ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود اقداماتی انجام شد تا بتوان در روستاها نسبت به ساخت واحدهای مسکونی اقدام کرد.

جنتی ادامه داد: در یک سال اخیر در روستاهای خوزستان ساخت حدود ۵ هزار واحد مسکونی از طریق تسهیلات بازسازی آغاز شده است و از این تعداد حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد نیز به اتمام رسیده است. امیدواریم در نیمه اول امسال همه این واحدها تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به اینکه از بانک‌ها و هیات دولت در خصوص پرداخت این تسهیلات کم‌بهره تشکر می‌کنیم، افزود: با توجه به پرداخت تسهیلات بلاعوض در استان، ۱۷۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بنیاد مستضعفان در حال ساخت هستند که این واحدها به محرومین روستایی که نیاز به مسکن دارند اما توان ساخت ندارند اختصاص داده می‌شوند.

بازسازی منازل بندرامام امسال به اتمام می‌رسد/ چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن

بازسازی منازل بندرامام به کجا رسید؟

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در خصوص پروژه‌های بنیاد مسکن در بندر امام اظهار کرد: از ۴ هزار واحدی که مصوب شده در بندر امام ساخته شود، عملیات اجرایی بیش از ۲۵۰۰ واحد آغاز شده است. در ابتدا تسهیلات این واحدها ۱۳۰ میلیون تومان بود و با توجه به افزایش قیمت مصالح مدت کوتاهی کار متوقف شد.

جنتی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری که انجام شد ۱۵۰ میلیون تومان به تسهیلات ساخت این واحدها مجددا افزوده شد تا روند کار از سر گرفته شود. تاکنون ۱۵۰۰ نفر جهت دریافت این تسهیلات عقد قرارداد کرده‌اند و پس از این تسهیلات، کار مجددا با سرعت در حال انجام است.

وی افزود: در بندرامام واحدها باید کاملا تخریب شوند و مجددا ساخته شوند. با توجه به این مساله امکان درجاسازی ۱۵۰۰ واحد وجود ندارد و این واحدها باید به زمین‌های اطراف شهر منتقل شود. بر این اساس در سه سایت در خارج از شهر نسبت به ساخت این واحدها اقدام شده است. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: همچنین زیرساخت‌هایی از جمله آب و فاضلاب و برق نیز در این سایت‌ها تقریبا تکمیل شده است و در مدت کوتاهی مردم می‌توانند در واحدهای یکی از این سایت‌ها مستقر شوند. در ۲ سایت دیگر نیز کار به سرعت در حال انجام است و امیدواریم امسال بتوانیم همه ۴هزار واحد را تکمیل کنیم. البته بخشی از این کار به مردم مرتبط است که واحدهای قدیمی خود را تخریب کنند تا بتوانیم نسبت به ساخت واحدهای جدید اقدام کنیم.

سهم بنیاد مسکن از طرح نهضت ملی چقدر است؟

جنتی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن در استان خوزستان بیان کرد: در حوزه مسکن شهری و طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر حدود ۶ هزار واحد تحویل بنیاد مسکن شده است. متقاضیان آن‌ها مشخص و عملیات اجرایی این طرح‌ها آغاز شده است. در این زمینه عقد قرارداد با بانک‌ها نیز انجام و در مراحل مختلف در حال اجرا هستند.

وی افزود: برای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که متولی آن بنیاد مسکن است متقاضیانی که واریز وجه انجام داده‌اند حدود ۷۰۰ نفر هستند که عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است اما برای تعدادی از این واحدها دچار مشکلاتی هستیم که با حل این مشکلات نسبت به احداث آن‌ها اقدام خواهد شد.

بازسازی منازل بندرامام امسال به اتمام می‌رسد/ چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن

عمده‌ترین چالش‌های طرح نهضت ملی

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به عمده‌ترین مشکلات طرح نهضت ملی مسکن گفت: افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی عمده‌ترین مشکل اجرای این طرح است و این موضوع حتی برای پیمانکاران نیز مشکل‌ساز شده است. همچنین بخش آورده مردمی نیز بسیار مهم و یکی از چالش‌ها است که باعث کندی پیشرفت اجرای این طرح‌ها شده است.

جنتی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن، مردم هرچه آورده بیشتری داشته باشند زودتر می‌توانند خانه‌دار شوند، گفت: با مصوبه‌ای که اخیرا انجام شده بحث‌های زیرساختی در طرح‌های ملی مسکن در حال حل شدن است.

روستاهای اندیکا؛ از زلزله تا امروز

وی در خصوص حل مشکلات اندیکا پس از زلزله افزود: در اندیکا ۱۹۵۰ واحد جدید درخواست داده‌ایم اما هنوز مصوب نشده است. در این منطقه ۹۸۰ واحد مسکونی داشتیم که به استثنای روستای سرشط که معارض داشت و بحث جابه جایی روستای مطرح است در باقی روستاها با مصالحی که به مردم تحویل داده شد تقریبا ساخت همه واحدها به اتمام رسیده و فقط کارهای جزیی در درون واحدها باقی مانده است.

بازسازی منازل بندرامام امسال به اتمام می‌رسد/ چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن

در ادامه این نشست محمود اکبری فضلی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خوزستان گفت: در حوزه عمران روستایی حدود ۵ هزار روستا در استان داریم که ۴ هزار روستا دارای سکنه است و ۲۲۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که از این تعداد کار بهسازی در حدود ۱۷۰۰ روستا انجام شده است.

آخرین وضعیت بهسازی روستاهای خوزستان

فضلی ادامه داد: همه روستاهای استان دارای طرح هادی هستند تا مشکلی برای ساخت و ساز نداشته باشند. در سال ۱۴۰۱ برای بیش از یک هزار و ۱۰۰ روستا طرح هادی تهیه، بازنگری و یا اجرایی شده است و اعتبار بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در این خصوص هزینه شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز طرح هادی برای بیش از ۱۴۰۰ روستا شامل تهیه، بازنگری و اجرا در نظر گرفته شده است تا از ساخت و ساز نامناسب در روستاها جلوگیری شود.

بازسازی منازل بندرامام امسال به اتمام می‌رسد/ چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن

بازسازی منازل بندرامام امسال به اتمام می‌رسد/ چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن

بازسازی منازل بندرامام امسال به اتمام می‌رسد/ چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha