• چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402013016476
  • خبرنگار : 30147

آئین رونمایی از لوح ثبتی روستای کنگ برگزار شد/ روستا قدمتی قبل از اسلام دارد

آئین رونمایی از لوح ثبتی روستای کنگ برگزار شد/ روستا قدمتی قبل از اسلام دارد

ایسنا/خراسان رضوی با حضور جمعی از مسئولان استانی آئین رونمایی از لوح ثبتی روستای پلکانی کنگ از توابع شهرستان طرقبه شاندیز برگزار شد

معاون میراث فرهنگی اداره مل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این مراسم گفت: میراث فرهنگی کالبدی و فیزیکی بدون حضور مردم همانند یک جسم بی‌جان و بی‌روح می‌ماند.

احسان زهره وندی عنوان کرد: امیدواریم امروز روز شروع گفتمان و تعامل بین میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط با مردم روستای کنگ باشد.

محمود طغرایی مسئول ثبت ملی آثار تاریخی فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: اگرچه قدمت این روستا حدود هزار سال پیش بینی می‌شود اما شاید شواهد باستان‌شناسی قدیمی‌تری هم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بر بالای این بافت تاریخی موجود قلعه تاریخی به نام کنگ وجود دارد که نام روستا نیز از آن گرفته شده است، بیان کرد: هر چند بر اساس بررسی‌ها شاید روستا قدمتی قبل از اسلام داشته باشد، ولی آنچه معلوم است اینکه تقریباً از دوره تیموری و صفوی مطمئن هستیم و شواهد معماری از جمله دوره قاجار داریم.

طغرایی اظهار کرد: در قبرستان‌های روستا قبرهایی از دوره تیموری، صفوی و قاجار داریم یک سابقه چند هزار ساله در روستای کنگ شواهد معماری و باستان شناسی داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از چندین سال قبل به دنبال ثبت روستا هستیم، گفت: پرونده برای ثبت الزامات بسیاری داشت از جمله اینکه مطالعات بسیار عمیقی باید انجام می‌دادیم و تک تک پلاک‌ها را شناسایی می‌کردیم.

مسئول ثبت ملی آثار تاریخی فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی افزود: با انجام چندین مرتبه مطالعات در نهایت موضوع سال 1399 در شورای ملی ثبت، مطرح و در سال 1401 در فهرست آثار ملی به شماره 33010 به ثبت رسید.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با تقدیر از میراث فرهنگی در به ثبت رساند این روستا در فهرست آثار ملی، گفت: بنیاد مسکن در راستای وظایفی که بر عهده دارد و در راستای همکاری‌های فی‌مابین خودش و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری روستای کنگ را به طور ویژه در برنامه‌های خود قرار داده است.

محمود واحدیان عنوان کرد: طرح هادی روستای کنگ را با مشارکت، همفکری و همراهی میراث فرهنگی و گردشگری طراحی نمودیم، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این خصوص ضوابطی در نظر گرفت که در حفظ و نگهداری بافت بسیار نفیس روستا کمک می‌کند.

وی بیان کرد: امیدواریم در آینده روستای کنگ بتوانند به عنوان نگینی در سطح خراسان رضوی بدرخشد و خودش مرجعی شود برای سایر روستاها که یاد بگیرند و ببینند این روستا با این کالبد بسیار زیبا چگونه حفظ و نگهداری شده است.

کنگ؛ روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز در خراسان رضوی  است. شهرت روستای کنگ، یکی از نمونه‌های بسیار باارزش معماری پلکانی در ایران، به ماسوله خراسان مربوط می‌شود. قدمت این روستا به دوره پیش از اسلام بازمی‌گردد و به عنوان مقصدی مناسب برای لمس تاریخ شناخته می‌شود. طبیعت این منطقه بسیار زیباست و دوستداران طبیعت می‌توانند از آن لذت ببرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha