• پنجشنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402013116664
  • خبرنگار : 50194

ساده انگاری ویروس "کووید۱۹ " همچنان قربانی می‌گیرد

ساده انگاری ویروس "کووید۱۹ " همچنان قربانی می‌گیرد

ایسنا/مازندران متخصص بیماری‌های عفونی در مازندران، یکی از علت‌های شدت گرفتن ویروس کووید با سویه جدید را دید و بازدیدهای عید نوروز و ساده انگاری در مقابل این بیماری دانست و گفت: فوتی‌هایی هم در موج هشتم بود اما مانند پیک‌های گذشته نبوده و همچنان افراد ناتوان، نقص ایمنی، سن‌های خیلی پایین و خیلی بالا، دارای بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر بیشتر ابتلا به این بیماری قرار داشتند، دقت و مراقبت‌های بیشتر باید انجام شود.

دکترعارفه بابازاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود سه سال از درگیری با بیماری کووید ۱۹ می‌گذرد که با مرگ و میر و مشکلات زیادی برای افراد مبتلا همراه بود.

وی تصریح کرد: اکنون با موج دیگری از این ویروس مواجه هستیم که البته به شدت موج‌های گذشته نیست وعلت آن هم‌ ایمنی افراد به دلیل وجود آنتی بادی در سیستم ایمنی بدن است.

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، خاطرنشان کرد: طی یک ماه اخیر ویروس کووید ۱۹ با شیب ملایم در حال افزایش است که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

بابازاده با اشاره به اینکه این ویروس نسبت به گذشته رفتار ملایم‌تری را به همراه دارد، افزود: این موج جدید دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و درگیری ریوی آن کمتر است اما با ایجاد التهاب راه‌های هوایی فوقانی که موجب سرفه و ترشح خلط و غیره را برای بیماران به همراه دارد.

وی با اشاره به سویه غالب این روزها، گفت: سویه جدید مشتق شده از سویه امیکرون است که به عنوان XBV و BQ۱ شناسایی و در ایران و جهان در حال گردش هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از علل شدت گرفتن بیشتر ابتلا به این بیماری و افزایش روند آن دید و بازدیدهای عید دانست و افزود: فوتی‌هایی هم در این موج بود اما مانند پیک‌های گذشته نبوده و همچنان افراد ناتوان، نقص ایمنی، افراد با سن‌های خیلی پایین و خیلی بالا، دارای بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر بیشتر ابتلا به این بیماری قرار دارند و دقت و مراقب‌های بیشتر باید صورت گرفته شود.

دکتر بابازاده، بیان کرد: علائم این سویه هم به انواع دیگر کووید شباهت دارد اما نسبت به موج دلتا، از دست دادن حس بویایی و چشایی حدود ۸۰ درصد کمتر است و گلو درد در آن ۸ برابر شایع‌تر و علائمی چون آبریزش بینی، سردرد، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، گوارشی را نیز به همراه دارد.

وی یادآور شد: استفاده از ماسک در مکان‌هایی که دارای ازدحام جمعیت است، رعایت فاصله، پرهیز از روبوسی و تماس نزدیک،  شستشوی دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی به جلوگیری از ابتلا شدن کمک می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: امیدواریم در اردیبهشت ماه جاری این بیماری روند کاهشی را طی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha