• یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402020300845
  • خبرنگار : 71496

سایت عبری زبان: چین برای ورود به خط میانجیگری میان فلسطین-اسرائیل تلاش می‌کند

سایت عبری زبان: چین برای ورود به خط میانجیگری میان فلسطین-اسرائیل تلاش می‌کند

یک سایت عبری زبان اعلام کرد که چین پس از موفقیت در تجدید روابط میان ایران و عربستان، اکنون به دنبال رقم زدن یک موفقیت دیپلماتیک دیگر برای خود در خاورمیانه بوده و سعی دارد مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را ازسربگیرد.

به گزارش ایسنا، سایت عبری زبان وای‌نت گزارش داد، چین به دنبال موفقیت دیپلماتیک در تجدید روابط میان عربستان و ایران پس از یک وقفه طولانی، به بازیگر مهمی در منطقه تبدیل شده و به نظر می‌رسد در تلاش است وارد مسیر رفع اختلافات مستمر میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی شود.

در این راستا کین گانگ، وزیر خارجه چین دوشنبه گذشته با الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، در این دیدار اشاره‌ای به موضوع درگیری و اختلافات با فلسطینی‌ها نشد و درباره پرونده هسته‌ای ایران صحبت شد؛ اما وزارت خارجه چین در بیانیه خود اعلام کرد که گانگ با کوهن و نیز ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو کرده و ضن ابراز نگرانی از تشدید تنش‌ها در مناطق فلسطینی، حمایت پکن را از تجدید مذاکرات صلح میان دو طرف اعلام کرد.

پکن پس از موفقیت در ازسرگیری روابط میان عربستان و ایران، اکنون برای رفع درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی تلاش می‌کند.

طبق بیانیه وزارت خارجه چین، گانگ به وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و فلسطین اطلاع داد که چین آماده کمک در روند مذاکرات میان دو طرف است و توافق عربستان و ایران نیز مثال خوبی برای رفع اختلافات از راه گفتگو است و پکن به اظهار شجاعت سیاسی و حرکت به سمت ازسرگیری گفتگو میان دو طرف تشویق می‌کند.

به نقل از خبرگزاری  فلسطینی سما، سخنگوی وزارت خارجه چین یک روز پس از این گفت‌وگو، اعلام کرد که گانگ به کوهن و المالکی گفت، "هنوز زمان برای انجام کار درست از دست نرفته است"، کوهن در این گفت‌وگو تاکید کرد که کابینه‌اش به کاهش تنش پایبند است و توقف درگیری‌ها در کوتاه مدت دشوار است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی چند روز قبل در مصاحبه‌ای با شبکه CNBC  آمریکا درباره فعالیت‌های چین در خاورمیانه، خطاب به عربستانی‌ها پس از توافق با ایران با میانجیگری چین در اظهاراتی بدور از واقعیت مدعی شد، "۹۵ درصد مشکلات خاورمیانه از ایران سرچشمه می‌گیرد و دلیل آن فقر و بدبختی است که کشورهای نزدیک به ایران از جمله لبنان، یمن، سوریه و عراق دارند".

نتانیاهو در ادامه نیز مدعی شد، "این قرارداد ارتباط بیشتری با جنگ در یمن دارد و عربستان می‌داند اسرائیل شریک مهمی برایش است".

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه باز هم مدعی شد، "ما به چین احترام می‌گذاریم و فعالیت‌های تجاری بزرگی با آن انجام می‌دهیم؛ اما ائتلاف مهمی نیز با دوست بزرگ‌مان آمریکا داریم، اسرائیل تنها نیست و بیشتر کشورهای خاورمیانه از مشارکت بیشتر آمریکا در خاورمیانه استقبال می‌کنند و بسیار اهمیت دارد که آمریکا تعهدات خود درباره مسایل منطقه را مشخص کند".

رون بن یشای، تحلیلگر نظامی و امنیتی روزنامه یدیعوت آحارونوت با اشاره به کاهش نقش آمریکا در منطقه در مقابل تقویت رقیب اصلی آن یعنی چین گفت، "مساله نگران‌کننده این است که چین در نتیجه ازسرگیری این روابط به زیان آمریکا، در حال گسترش کنترل خود بر خاورمیانه است".

تومی اشتاینر، مدیر سیاست‌های شبکه جهانی چین-رژیم صهیونیستی و ریاست آکادمی (سیگنال) اظهار کرد: معنای حرف‌های نتانیاهو این است که کابینه‌اش متوجه شده که مداخله چین در امور سیاسی و استراتژیک خاورمیانه می‌تواند به ضرر اسرائیل تمام شود و تل‌آویو باید در برابر آنچه اتفاق می‌افتد، عاقلانه رفتار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha